2471
Sök

Köpråd: Hyundai coupe 2.0 -01 vs toyota celica 2000

26 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
Hejsan.

Funderar på att köpa en ny bil. Men vilken bil av dessa två slösar minst när det gäller blandad och stadskörning?

Info om Toyota

Toyota celica 1,8 (140 hk) tror det är en GT
14k mil
slösar cirka 0,7 l / mil
Enligt reviews: It drinks about 13 liters of petrol in 100 KM (in the city).
Hört att celiclian drar väldigt mycket olja.
[bensin]

pris: 50k

Kan man använda sig utav denna bil för att pendla och bara allmänt köra? Eller drar den för mycket? Det är liksom inte en ferrari för att den ska dra som fan tongue

Info om Hyundai

Hyundai Coupé TIBURON 140 hk (2,0) tror det är 16v men osäker...

pris: 20k

Frågan är då: Vilken av dem ska man köpa? Vad hade ni gjort?

5 111 Inlägg
6 maj 2016
Har man en normal inkomst och en körsträcka som inte är abnorm så har man råd att köra både Toyota Celica och Hyundai Coupé till vardags skulle jag vilja säga. Visst, det är ingen Polo diesel, men ändå rätt kompakta bilar med relativt små motorer.

Muttley
6 maj 2016
Celican är ju rätt bra pendlingsbil.   Huruvida den drar olja beror ju på om man bytt tätningar då de är ett vanligt problem.  Den är dessutom väldigt snål på bränslet.

Hyundaien har väl problem med rost?

167 Inlägg
7 maj 2016
tkd_rille skrev:
Celican är ju rätt bra pendlingsbil.   Huruvida den drar olja beror ju på om man bytt tätningar då de är ett vanligt problem.  Den är dessutom väldigt snål på bränslet.

Celica/Toyota är ju inte mindre rostbenägna.

Ingen av bilarna du funderar kring kan anklagas för att vara särskilt törstiga. Skulle jag välja skulle jag ta Celica för den är snyggare och roligare att ratta.

Muttley
7 maj 2016
Ingooo skrev:
tkd_rille skrev:

Celica/Toyota är ju inte mindre rostbenägna.

Ingen av bilarna du funderar kring kan anklagas för att vara särskilt törstiga. Skulle jag välja skulle jag ta Celica för den är snyggare och roligare att ratta.

hyundai kontra toyota så vill jag nog påstå det.   Om man dessutom väljer hyundai vs  toyota så är valet rätt klart.

Jag hade inte köpt en sån gammal hyundai alls.

26 Inlägg
9 maj 2016
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Har man en normal inkomst och en körsträcka som inte är abnorm så har man råd att köra både Toyota Celica och Hyundai Coupé till vardags skulle jag vilja säga. Visst, det är ingen Polo diesel, men ändå rätt kompakta bilar med relativt små motorer.

Vad menar du med en normal inkomst? Sträckan till skolan via motorväg är cirka 10 km. Brukar skjutsa familjen då och då när det behövs. Den slösar väl inte mer än en SUV med tanke på att det är en 1,8? big_smile

26 Inlägg
9 maj 2016
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Du skrev att celican är en rätt bra pendlingsbil, hur vet du det? Har du själv en celicia? smile:

Muttley
9 maj 2016
c0mbe skrev:
tkd_rille skrev:

Du skrev att celican är en rätt bra pendlingsbil, hur vet du det? Har du själv en celicia? smile:

Min bror hade en.    Den rullade på utan smärre problem fram tills för några veckor sedan.   Tror att de la 15-20 tusen mil utan att behöva byta något förutom lite service.  Men i  slutet kom ju dödsstöten (misstänker lite missat underhåll smile  Ingen aning)
Men den var jäkligt billig för han.

Sen är inte någon av de 2 bilarna så roliga :p

Vad volvokillen menar vet jag inte. Men den är inte så värst mycket dyrare än en "vanlig" bil.

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 maj 2016
c0mbe skrev:
Volvo544special65 skrev:

Vad menar du med en normal inkomst? Sträckan till skolan via motorväg är cirka 10 km. Brukar skjutsa familjen då och då när det behövs. Den slösar väl inte mer än en SUV med tanke på att det är en 1,8? big_smile

Skjutsar du familjen då och då, och den inte enbart består av en person är varken Coupen eller Celican något för dig, deras baksäten är knappt gjorda för dvärgar hmm

Men ska du ändå envisas med att ha någon av dessa bilar, så har Toyota bättre kvalité över lag i jämförelse med Hyundai.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Evildan
15 maj 2016
Vad är det för Mazda du har? 323 1.5 årsmodell miltal?
En 16ventilers motor innebär inte att den "slösar" bränsle utan tvärtom så är en sådan motor mer energieffektiv i förhållande till en motsvarande 8ventilers.
Hyundaien fungerar utmärkt som pendlarbil men Celican är en bättre bil på alla vis, därav det mycket högre andrahandsvärdet.

26 Inlägg
17 maj 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
En 16ventilers motor innebär inte att den "slösar" bränsle utan tvärtom så är en sådan motor mer energieffektiv i förhållande till en motsvarande 8ventilers.
Hyundaien fungerar utmärkt som pendlarbil men Celican är en bättre bil på alla vis, därav det mycket högre andrahandsvärdet.

11k, -97

Evildan
17 maj 2016
c0mbe skrev:
Evildan skrev:

11k, -97

Är den inte upprostad samt fullt körbar hade jag behållt den att pendla sönder.

Sök