3841
Sök

Köpråd Smart Roadster första bil?

1 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Benjamin heter jag, ny här på forumet.Jag är grabb på 18 år som går i tankarna om att köpa en Smart Roadster som förstabil. Jag bor just nu i USA där jag spelar ishockey men flyttar hem till Örebro inom en snar framtid.

Somsagt, smart roadster, jag vet inte vad jag ska kalla versionen jag kollat på, lättast beskrivning är väll "inte coupe modellen" va den nu kallas. Har lite frågor.

1. Vad har ni för erfarenheter av plastidip på era bilar?
2. Tips på bra lackerare i Örebro? Samt vad ni betalade för eran lackering och vilken bil det var.
3. Är det stor skillnad på bagageutrymme jämnfört med Coupemodellen?
4. Verkar som att vissa modeller har problem med motorerna/turbon vad vet ni om detta?
5. Vart hittar jag fälgar till denna bil?

Tacksam för svar, ha en toppendag:)

1 966 Inlägg
1 december 2015
#2
Välkommen till forumet!

1. Titta på DipYourCar på YT, finns hur mkt som helst.
2. -
3. Enligt den här sidan har båda modellerna 59 liter under huven, coupén har 86 liter i bak och hatchbacken 189 liter.
4. Så länge du kör med täta serviceintervall ska den förhoppningsvis hålla mer än 7-8000 mil.
5. Fälgar är svårt att hitta till just Smart i och med dess ovanliga bultcirkel 3x112. Här kan du köpa s.k. omvandlingsspacers, vilket gör att du får en annan bultcirkel. T.ex. kan du köpa 5/110 och därmed använda Saab-fälgar.

För övrigt kallas halvkombin bara för Smart Roadster, medan coupén heter Smart Roadster Coupé.
Senast redigerat av ehedman (1 december 2015)

23 Inlägg
2 december 2015
#3
Kul, jag går också och funderar på att köpa mig en Roadster så jag har grävt ner mig i all information jag har kunnat hitta i ämnet. Men jag är på jakt efter en Roadster Coupe.

För att förtydliga heter den med litet bagageutrymme bara Roadster och den finns med två motorstorlekar 45kw och 60kw. Den med "stort" bagageutrymme heter Roadster Coupe och har en motor på 60kw. Sedan finns det en Brabus variant av de båda som är på 70kw.

Det kan vara en bra affär att importera bilen eftersom de kostar nästan halva priset nere i Europa.

Frågan om bagageutrymme svaras bäst av Top Gear: https://vimeo.com/34719798

Problemen med motorn beror till stor del på att det är 1500 mils serviceintervall och folk kör normalt över serviceintervallet. Slarvar man med oljebyten så slits både motorn och turbon hårt.

Men eftersom motorn är liten så innehåller har den även liten oljevolym. Så de rekommenderade serviceintervallet på 1500 mil är för långt. Man bör byta olja och filter minst var 1000:e mil eller varje år och ha en olja av bra kvalité för att vara säker.

Man bör även byta olja i växellådan var 3000:e mil eller vart tredje år, även om man aldrig ska behöva byta den enligt tillverkaren.

Utbudet av fälgar är inte så stort och det som ställer till det lite mer är att det ska vara 15/5" ET20 fram och 15/6" ET25 bak. Det finns flera fälgar med ET30 och rätt bultcirkel och om de inte passar direkt så är det ju bara att lägga in en spacer.

ALUTEC Grip, OXXO Trias och OXXO Trias black finns i alla fall å beställa på internet i de dimensionerna men det finns säkert fler om man pratar med någon däckhandlare.
Senast redigerat av Mr_Smurf (2 december 2015)

Forummoderator
18 006 Inlägg
3 december 2015
#4
Min mamma hade en "Vanlig" Smart med minsta motorn. Den gick fint och såldes vid 6000 mil. Rullar än idag, 3-4 år senare i trakten. Dock var den minsta motorn lite för klen. När robotlådan lade i sexan var det som att kasta ut ett drivankare. Växellådan gör sitt jobb men den är mentalt handikappad. Tar sin lilla stund att byta växel. Ingen racerbil.

Hon tjatar fortfarande om en svart Roadster med Turbo och feta fälgar plus en motivlackad brinnande dödskalle på huven... Morsan är 65 år & 1,53 meter hög...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

23 Inlägg
20 april 2016
#5
Intressant vilka priser det är på dom som är på blocket nu, verkar finnas gott om optimister.

Det är dock spännande att priserna är så höga här på dom. Jag har en bekant som bor i UK och han köpte precis en fin roadster för motsvarande ca 25 000kr och en brabus kan man köpa där för runt 50 000kr..
Synd att ratten sitter på fel sida där.

1 966 Inlägg
20 april 2016
#6
Mr_Smurf skrev:
Intressant vilka priser det är på dom som är på blocket nu, verkar finnas gott om optimister.

Det är dock spännande att priserna är så höga här på dom. Jag har en bekant som bor i UK och han köpte precis en fin roadster för motsvarande ca 25 000kr och en brabus kan man köpa där för runt 50 000kr..
Synd att ratten sitter på fel sida där.

Bilfirmorna kan man inte klaga på, de följer värderingssidor som den här till exempel.

Roadster Coupe (82 hk) 2003, 10.000 mil

Listpris 67.700 kr
Privatköp 53.700-61.200 kr
Senast redigerat av ehedman (20 april 2016)

23 Inlägg
20 april 2016
#7
Med något undantag så ligger ju bilfirmorna "rätt" och det är ju intressant att den som är billigast på blocket säljs av en bilfirma.

Det går ju att googla rätt på gamla annonser och se vad de som har bilarna ute nu på blocket köpte dom för. Och några som haft bilen några år och kört några tusen mil hoppas tydligen göra en vinst på sina bilar med mellan 15kkr å 30kkr.

Men det kanske bara är vårpriser som justeras längre fram i sommar antar jag.

Eller så kanske det börjar bli en klassiker som priserna går upp på.
Senast redigerat av Mr_Smurf (20 april 2016)

1 966 Inlägg
20 april 2016
#8
Dels vårpriser, men det är också en ovanlig bil och då är det i regel friare prissättning.

23 Inlägg
20 april 2016
#9
ehedman skrev:
Dels vårpriser, men det är också en ovanlig bil och då är det i regel friare prissättning.

Jo så är det ju, men ett sätta ett pris som är högre än handlarnas för motsvarande bil känns ändå lite väl optimistiskt.

Men de får väl inse det själva och sänka priset, att ringa på en annons och bjuda halva priset känns ju inte bra det heller.
Senast redigerat av Mr_Smurf (20 april 2016)

1 966 Inlägg
20 april 2016
#10
Mr_Smurf skrev:
ehedman skrev:
Dels vårpriser, men det är också en ovanlig bil och då är det i regel friare prissättning.

Jo så är det ju, men ett sätta ett pris som är högre än handlarnas för motsvarande bil känns ändå lite väl optimistiskt.

Men de får väl inse det själva och sänka priset, att ringa på en annons och bjuda halva priset känns ju inte bra det heller.

Jo! Riktigt kul att höra reaktionerna när man tar ner dem på jorden.

23 Inlägg
20 april 2016
#11
Jag lyckades pruta ner en nästan fullutrustad till 45kkr strax innan jul, men då jag inte hade möjlighet att hämta den eftersom den saknade vinterdäck så blev jag inte ägare av den. Men med vinterpriserna i färskt minne så blir jag ju lite chockad över prisnivån nu.

1 966 Inlägg
20 april 2016
#12
Ja du ser, det är våren som är på gång.

Varför just en Smart Roadster?
Har du tittat på Mazda MX5 eller andra alternativ?

23 Inlägg
20 april 2016
#13
Jo, jag har kollat på lite andra bilar men jag har som fastnat för roadstern, den sticker ut lite så folk får fundera över vad det är för bil man kör egentligen.

Jag kollade på dom 2003 när de kom och tyckte att det vore coolt att ha en, det var ju som en leksaksbil och det har som suttit kvar. Men det är nog inte ett klokt val direkt för de lade ju ner smart roadstern på grund av alla garanti-reklamationer.

Lite synd att det inte såldes fler i de lite roligare färgerna https://www.youtube.com/watch?v=jxEdjQ09mTY de som finns till salue är ju i regel beige, grå, blå eller svart. Men den de är ju relativt lättlackade eftersom alla paneler går lätt att ta av.

Men jag har nog en konstig böjelse för lite ovanligare bilar, har ju haft en Volvo Valp, en Saab V4 och en Audi A2 också.

Smart:en går iof lite mot mina principer eftersom jag är skeptisk mot fransktillverkade bilar.. Frugan har en Renault Cab och jag köpte en Nissan som reservbil åt henne för säkerhets skull när hon köpte den smile
Senast redigerat av Mr_Smurf (20 april 2016)

1 966 Inlägg
21 april 2016
#14
Mr_Smurf skrev:
Jo, jag har kollat på lite andra bilar men jag har som fastnat för roadstern, den sticker ut lite så folk får fundera över vad det är för bil man kör egentligen.

Jag kollade på dom 2003 när de kom och tyckte att det vore coolt att ha en, det var ju som en leksaksbil och det har som suttit kvar. Men det är nog inte ett klokt val direkt för de lade ju ner smart roadstern på grund av alla garanti-reklamationer.

Lite synd att det inte såldes fler i de lite roligare färgerna https://www.youtube.com/watch?v=jxEdjQ09mTY de som finns till salue är ju i regel beige, grå, blå eller svart. Men den de är ju relativt lättlackade eftersom alla paneler går lätt att ta av.

Men jag har nog en konstig böjelse för lite ovanligare bilar, har ju haft en Volvo Valp, en Saab V4 och en Audi A2 också.

Smart:en går iof lite mot mina principer eftersom jag är skeptisk mot fransktillverkade bilar.. Frugan har en Renault Cab och jag köpte en Nissan som reservbil åt henne för säkerhets skull när hon köpte den smile

Där ser man. Ja, bilar man en gång velat ha sätter sig gärna på hornhinnan.

Usch vilket dåligt photoshop-jobb det var på en del av bilderna i videon. Jag föredrar modellerna med svarta polisonger framför den kromade diton.

Sen är det som du säger, man bör hålla sig borta från fransktillverkat. Konstruktörerna bakom motorn kan inte ha varit särskilt smarta (no pun intended lol) eftersom var och varannan motor verkar haverera efter knappt 10.000 mil.

Visst, dåligt serviceintervall må vara en anledning, men varför måste man envisas med att bygga en så jäkla liten motor man kan?
Vad var tanken med det, dessa motorer slukar väl knappt nå mindre för det?
Snarare tvärtom i många fall, en mindre motor får ju jobba mycket hårdare och vill därför ha mer soppa än en större motor som ofta ligger flera hundra rpm lägre i samma hastighet. <-- okej, generaliserat, men du förstår tanken
Senast redigerat av ehedman (21 april 2016)

23 Inlägg
21 april 2016
#15
Vissa färger gör sig lite bättre med silver men de flesta gör sig bäst med den svarta.

De hade ju en motor från "mopedbilen" fortwo så varför ta en annan motor när man bygger en "sportbil", det är väl normal fransk logik.

Om man bara underhåller motorn och låter bli att försöka trimma den så håller den, motorn som sitter i roadstern är ju ändå en något "förbättrad" variant av den som fortwo hade, men det är nog rätt långt från den mest tillförlitliga motor som tillverkats. De kunde till exempel monterat en avtappningsplugg för oljan och det kanske inte är så lyckat att man måste demontera hela bakdelen för att byta tändstift.

Sedan ska man inte köra den när det regnar heller, eller ens ha den utomhus när det regnar för då rinner det in vatten i databoxen och så är det bara å byta den. Man bör även alltid ha två nycklar med sig för de har en tendens att glömma programmeringen.
Senast redigerat av Mr_Smurf (21 april 2016)

1 966 Inlägg
21 april 2016
#16
Samma sak med den lilla moppebilen, riktigt franskt att bygga tvärtemot hur ALLA andra bygger.

Oavsett om en motor har gått 10.000 mil eller 20.000 mil vill jag inte behöva oroa mig för att den kan haverera när som helst. Hur ser det ut med garantier?

Det låter som en alldeles förträfflig bil att skruva med. Typ raka motsatsen till min Golf. Jag skojar inte om jag - 183 centilong och närmare 100 pannor - skulle kunna lägga mig runt motorn och sedan få igen huven.

Haha, även det sista stycket påminner mig om min gamla Golf. Ja, inte att databoxen kastar in handduken men en känd barnsjukdom på Golf III är att tändspolen spricker, vilket ger en svårstartad bil i regn - detta fel uppenbaras enbart när man absolut måste ta sig någonstans och allra helst när man har bråttom.

23 Inlägg
29 maj 2016
#17
Var till tyskland förra veckan och köpte mig en roadster.
Två ägare, 10 000 mil, köpte av handlare för 3600 euro.

Forummoderator
18 006 Inlägg
29 maj 2016
#18
Mr_Smurf skrev:
Var till tyskland förra veckan och köpte mig en roadster.
Två ägare, 10 000 mil, köpte av handlare för 3600 euro.

Trevligt. De har knappast en livslängd över 10000 mil. Motorn liknar mer en MC-maskin än en "vanlig" bilmotor. Googla. Byt olja ofta. Väldigt ofta. Så kan den hålla till cirka 12000 mil. Sen är det motorbyte/totalrenovering.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök