3085
Sök

Köpråd: var köper man en a-ford eller liknande till rimliga priser?

34 Inlägg
6 juni 2016
Trådstartare
#1
Goddag! Jag är en ung älskare av allt som har med kustoms och hotrods att göra. Jag har sedan länge velat ha en 20-30-40talare att pula med och bygga om efter eget huvud. Så jag undrar då var man köper en sådan bil till ett rimligt pris? Jag har kollat på blocket och diverse kustom-sidor men hittar bara antingen tomma karosser, färdiga roddar eller alldeles för dyra rostobjekt. Så jag frågar nu er rodbyggare på denna sida, var köper man en sådan pjäs?

OBS: Vill inte ha plastkarosser eller nybyggda karosser, vill endast ha en bil som faktiskt kommer från det årtalet.

7 504 Inlägg
6 juni 2016
#2
Importera från USA!smile

221 Inlägg
7 juni 2016
#3
Prisklass? En på mitt jobb har en a-ford i bra skick. Skulle kunna snacka med honom men tror inte han säljer under 100k dock!

1 067 Inlägg
7 juni 2016
#4
ilsken_smalanning skrev:
Goddag! Jag är en ung älskare av allt som har med kustoms och hotrods att göra. Jag har sedan länge velat ha en 20-30-40talare att pula med och bygga om efter eget huvud. Så jag undrar då var man köper en sådan bil till ett rimligt pris? Jag har kollat på blocket och diverse kustom-sidor men hittar bara antingen tomma karosser, färdiga roddar eller alldeles för dyra rostobjekt. Så jag frågar nu er rodbyggare på denna sida, var köper man en sådan pjäs?

OBS: Vill inte ha plastkarosser eller nybyggda karosser, vill endast ha en bil som faktiskt kommer från det årtalet.

Då är det till att börja spara då..   

Få byggda bilar, hård utskrotning och popularitet de senaste trettio åren har drivit upp priserna.

Grejerna är inte gratis i USA heller och de ska fraktas  hit i container från USA så räkna med 30k bara i frakt på eventuellt objekt.. 

Vill du ha en billig bil så köp en från Arizona.. Undvik nord öst och florida


34 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
#5
kwamex skrev:
Prisklass? En på mitt jobb har en a-ford i bra skick. Skulle kunna snacka med honom men tror inte han säljer under 100k dock!

Hur är skicket? Vill inte ha en för fin då den ska kapas upp och byggas om. Har du bild så får du gärna skicka i pm! :-)

34 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
#6
Hool skrev:
ilsken_smalanning skrev:
Goddag! Jag är en ung älskare av allt som har med kustoms och hotrods att göra. Jag har sedan länge velat ha en 20-30-40talare att pula med och bygga om efter eget huvud. Så jag undrar då var man köper en sådan bil till ett rimligt pris? Jag har kollat på blocket och diverse kustom-sidor men hittar bara antingen tomma karosser, färdiga roddar eller alldeles för dyra rostobjekt. Så jag frågar nu er rodbyggare på denna sida, var köper man en sådan pjäs?

OBS: Vill inte ha plastkarosser eller nybyggda karosser, vill endast ha en bil som faktiskt kommer från det årtalet.

Då är det till att börja spara då..   

Få byggda bilar, hård utskrotning och popularitet de senaste trettio åren har drivit upp priserna.

Grejerna är inte gratis i USA heller och de ska fraktas  hit i container från USA så räkna med 30k bara i frakt på eventuellt objekt.. 

Vill du ha en billig bil så köp en från Arizona.. Undvik nord öst och florida

Det finns gott om a-fordar(om man jämför med andra bilar från samma årtal), tyvärr är de flesta antingen redan ombyggda eller renoverade till toppskick. Hade en e-postkonversation med en gubbe som ville sälja sen men vägrade när jag sa att jag tänkte iallafall byta motor.... I USA har jag märkt att det är vanligt att folk endast säljer en kaross så att man måste flxa ram osv själv, därför tänkte jag kolla på hemmaplan då de få jag har sett här iallafall är relativt kompletta med ram och drovlina osv. Arizona är välkänt som den heliga graalen när det kommer till jänkebilar, eftersom de är rostfria och väldigt snyggt solblekta.

1 067 Inlägg
8 juni 2016
#7
ilsken_smalanning skrev:
Hool skrev:
ilsken_smalanning skrev:
Goddag! Jag är en ung älskare av allt som har med kustoms och hotrods att göra. Jag har sedan länge velat ha en 20-30-40talare att pula med och bygga om efter eget huvud. Så jag undrar då var man köper en sådan bil till ett rimligt pris? Jag har kollat på blocket och diverse kustom-sidor men hittar bara antingen tomma karosser, färdiga roddar eller alldeles för dyra rostobjekt. Så jag frågar nu er rodbyggare på denna sida, var köper man en sådan pjäs?

OBS: Vill inte ha plastkarosser eller nybyggda karosser, vill endast ha en bil som faktiskt kommer från det årtalet.

Då är det till att börja spara då..   

Få byggda bilar, hård utskrotning och popularitet de senaste trettio åren har drivit upp priserna.

Grejerna är inte gratis i USA heller och de ska fraktas  hit i container från USA så räkna med 30k bara i frakt på eventuellt objekt.. 

Vill du ha en billig bil så köp en från Arizona.. Undvik nord öst och florida

Det finns gott om a-fordar(om man jämför med andra bilar från samma årtal), tyvärr är de flesta antingen redan ombyggda eller renoverade till toppskick. Hade en e-postkonversation med en gubbe som ville sälja sen men vägrade när jag sa att jag tänkte iallafall byta motor.... I USA har jag märkt att det är vanligt att folk endast säljer en kaross så att man måste flxa ram osv själv, därför tänkte jag kolla på hemmaplan då de få jag har sett här iallafall är relativt kompletta med ram och drovlina osv. Arizona är välkänt som den heliga graalen när det kommer till jänkebilar, eftersom de är rostfria och väldigt snyggt solblekta.

Visst det tillverkades över 4 miljoner A fordar om man räknar alla karossvarianter..   

Om tillgången på dem hade varit god hade det inte tillverkats nya karosser.. En någorlunda komplett bil kostar pengar idag..   En bucklad dörr med skotthål kan gå för över 100 dollar så tänk dig då vad ett objekt går lös på.

Arizona är en fattig delstat.. Frisk plåt men få options och relativt billiga drivlinor. 

Betänk att i många många år var A ford och B ford osv klassat som skrot..   Stock Car, Traktorkärror och  utskrotning bara för det var gammalt mög..   Vill du ha en billig kaross eller bil får du leta reta på ett skogsvrak.. Flesta hotrods byggd på svenska delar är uppsvetsade "Skuggor".. 

Finns en anledning att det tillverkas nya karosser som sagt..   Och ramar.. Och kylarmaskeringar och beslag och allt annat..  ^^


34 Inlägg
11 juni 2016
Trådstartare
#8
Hool skrev:
ilsken_smalanning skrev:
Hool skrev:

Då är det till att börja spara då..   

Få byggda bilar, hård utskrotning och popularitet de senaste trettio åren har drivit upp priserna.

Grejerna är inte gratis i USA heller och de ska fraktas  hit i container från USA så räkna med 30k bara i frakt på eventuellt objekt.. 

Vill du ha en billig bil så köp en från Arizona.. Undvik nord öst och florida

Det finns gott om a-fordar(om man jämför med andra bilar från samma årtal), tyvärr är de flesta antingen redan ombyggda eller renoverade till toppskick. Hade en e-postkonversation med en gubbe som ville sälja sen men vägrade när jag sa att jag tänkte iallafall byta motor.... I USA har jag märkt att det är vanligt att folk endast säljer en kaross så att man måste flxa ram osv själv, därför tänkte jag kolla på hemmaplan då de få jag har sett här iallafall är relativt kompletta med ram och drovlina osv. Arizona är välkänt som den heliga graalen när det kommer till jänkebilar, eftersom de är rostfria och väldigt snyggt solblekta.

Visst det tillverkades över 4 miljoner A fordar om man räknar alla karossvarianter..   

Om tillgången på dem hade varit god hade det inte tillverkats nya karosser.. En någorlunda komplett bil kostar pengar idag..   En bucklad dörr med skotthål kan gå för över 100 dollar så tänk dig då vad ett objekt går lös på.

Arizona är en fattig delstat.. Frisk plåt men få options och relativt billiga drivlinor. 

Betänk att i många många år var A ford och B ford osv klassat som skrot..   Stock Car, Traktorkärror och  utskrotning bara för det var gammalt mög..   Vill du ha en billig kaross eller bil får du leta reta på ett skogsvrak.. Flesta hotrods byggd på svenska delar är uppsvetsade "Skuggor".. 

Finns en anledning att det tillverkas nya karosser som sagt..   Och ramar.. Och kylarmaskeringar och beslag och allt annat..  ^^

Jag menade mer att jämför man med andra märken och modeller från samma generation så finns det gott om a-fordar. Anledningen till varför jag inte vill ha en ny kaross är att jag vill att den ska vara reggad med årsmodell 1928-1931^^ Man är ju lite av en skattesmitare ;-)

1 067 Inlägg
11 juni 2016
#9
ilsken_smalanning skrev:
Hool skrev:
ilsken_smalanning skrev:

Det finns gott om a-fordar(om man jämför med andra bilar från samma årtal), tyvärr är de flesta antingen redan ombyggda eller renoverade till toppskick. Hade en e-postkonversation med en gubbe som ville sälja sen men vägrade när jag sa att jag tänkte iallafall byta motor.... I USA har jag märkt att det är vanligt att folk endast säljer en kaross så att man måste flxa ram osv själv, därför tänkte jag kolla på hemmaplan då de få jag har sett här iallafall är relativt kompletta med ram och drovlina osv. Arizona är välkänt som den heliga graalen när det kommer till jänkebilar, eftersom de är rostfria och väldigt snyggt solblekta.

Visst det tillverkades över 4 miljoner A fordar om man räknar alla karossvarianter..   

Om tillgången på dem hade varit god hade det inte tillverkats nya karosser.. En någorlunda komplett bil kostar pengar idag..   En bucklad dörr med skotthål kan gå för över 100 dollar så tänk dig då vad ett objekt går lös på.

Arizona är en fattig delstat.. Frisk plåt men få options och relativt billiga drivlinor. 

Betänk att i många många år var A ford och B ford osv klassat som skrot..   Stock Car, Traktorkärror och  utskrotning bara för det var gammalt mög..   Vill du ha en billig kaross eller bil får du leta reta på ett skogsvrak.. Flesta hotrods byggd på svenska delar är uppsvetsade "Skuggor".. 

Finns en anledning att det tillverkas nya karosser som sagt..   Och ramar.. Och kylarmaskeringar och beslag och allt annat..  ^^

Jag menade mer att jämför man med andra märken och modeller från samma generation så finns det gott om a-fordar. Anledningen till varför jag inte vill ha en ny kaross är att jag vill att den ska vara reggad med årsmodell 1928-1931^^ Man är ju lite av en skattesmitare ;-)

De är rambyggda så id# sitter i ramen. Ordna svenska papper eller en gammal ram



Sök