2673
Sök

Nollställning i styrsystem efter kamremsbyte?

11 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en båt med en Volkswagen TDI 150-5 motor i som vi har bytt kamrem på. Båten (dvs motorn) funkerar nu fint upp till ca 2000 rpm då den tappar all kraft och går ned till ett säkerhetsläge. Vi gissar att man måste koppla in sig på datorn i båten och nollställa några värden. Är det någon här som vet vad och hur man skall göra? Båtverkstaden säger sig inte ha tid inom de närmaste tre veckorna. Känns ju surt att vi inte skall kunna använda båten under halva sommaren.... Tänk om det kunde vara så enkelt att man skall trycka in några knappar och räkna till tio.....

7 274 Inlägg
15 juni 2016
#2
Har aldrig hört att man skulle nolla nåt i datorn på nån bil efter kamremsbyte.
Då tror jag mycket mer på handhavande fel vid bytet. Antingen sitter den nån kugg fel eller så kanske ni missat nån kontakt.


Herr
1 722 Inlägg
15 juni 2016
#3
El_Ninjo skrev:
Hej!
Jag har en båt med en Volkswagen TDI 150-5 motor i som vi har bytt kamrem på. Båten (dvs motorn) funkerar nu fint upp till ca 2000 rpm då den tappar all kraft och går ned till ett säkerhetsläge. Vi gissar att man måste koppla in sig på datorn i båten och nollställa några värden. Är det någon här som vet vad och hur man skall göra? Båtverkstaden säger sig inte ha tid inom de närmaste tre veckorna. Känns ju surt att vi inte skall kunna använda båten under halva sommaren.... Tänk om det kunde vara så enkelt att man skall trycka in några knappar och räkna till tio.....

I bilar brukar man väl ta bort batteripolerna ett par timmar så ska boxen nolla sej? är ni säker på att kamremmen inte kuggat över? har aldrig hört att man ska behöva nolla en box efter ett kamremsbyte.. det är ett mekaniskt jobb ni gjort, typ byta bromsbelägg. Inte bytt nån givare eller chippat eller nåt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 021 Inlägg
15 juni 2016
#4
jo det kan behövas en dynamisk inställning med lämpligt diag instrument, är det en motor med lös pumprem är inställning på pumpen väldigt känslig.


Herr
1 722 Inlägg
15 juni 2016
#5
Rille0 skrev:
jo det kan behövas en dynamisk inställning med lämpligt diag instrument, är det en motor med lös pumprem är inställning på pumpen väldigt känslig.

ofasen, alltid lär man sej nåt nytt:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

11 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
#6
Tack för svar! Vi lyfte ur motorn och lämnade den till en bilverkstad som gjorde själva kamremsbytet. Jag kan inte annat än hoppas att de visste vad de gjorde. Att motorn fungerar bra, till synes felfritt, på låga varv måste väl tala för det samt att installationen av motorn igen med all elinkoppling blev korrekt gjord? Kan den fungera bra på låga varv, men det är ändå något fel i inställningen av pumpen? Eller annat inkopplingsfel?

Nåja, inget fix man kan göra själv hur som helst då.... :-(


Sök