2422
Sök

Rep- och säljdilemma

25 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
#41
Jo, men såna verktyg kan jag få tag i, så det löser sig. Sen är det bara resten kvar att lösa :-D Tack så mkt för svar :-)
granadadr skrev:
OFTAST behövse ej det,, men kunskap om hur man lättast lossar hjulnav kan underlätta wink för finns risk att hjulnavet måste lös,, wink å då behövs lite rejälare verktyg,, inget speciellt i mina ögon,, men är hemma mek, och gör nästan allt själv wink

men som glad amatör så har man ej dom grejorna,, som stora hylsor och rejäl mutterdragare som kan behövas

4 156 Inlägg
3 juli 2016
#42
troligen såhär man gör

man lossar på den stora muttern när bilen står på backen
sedan delar man på spidelleden, men även på styrleden  för att underlätta

man kan även behöva lossa på bromsoket och hänga upp densamma

sedan är det bara att lirka ur drivaxeln och in med den nya

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
3 juli 2016
#43
32 eller 34 mm hylsa till muttern vill jag minnas.
Du behöver lossa spindelleden, men inget annat.
Vänder ut fjäderbenet och slår ur drivaxeln.
Sedan bänder du försiktigt på medbringaren tills drivaxeln lossar från slutväxeln.
Pass på för nu kommer det finns ur olja.
Tänk på att lossa stora muttern innan ni hissar bilen, är så mycket lättare med bilen som mothåll även om det bara är 855kg.
Senast redigerat av Evildan (3 juli 2016)

25 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
#44
Oki, så betyder ändå att oljan måste bytas, rinner all olja ut..? Ska jag innan dra åt handbroms och lägga i en växel, har för att jag hört det men kan absolut svamla... hmm Råkar du veta hur hårt man måste dra med moment (heter det så), kg?
Evildan skrev:
32 eller 34 mm hylsa till muttern vill jag minnas.
Du behöver lossa spindelleden, men inget annat.
Vänder ut fjäderbenet och slår ur drivaxeln.
Sedan bänder du försiktigt på medbringaren tills drivaxeln lossar från slutväxeln.
Pass på för nu kommer det finns ur olja.
Tänk på att lossa stora muttern innan ni hissar bilen, är så mycket lättare med bilen som mothåll även om det bara är 855kg.

4 156 Inlägg
4 juli 2016
#45
För er egen säkerhet bör åtminstonde minst 1 st pallbock användas, vartfall för att neutralisera krängningshämmaren fram, (hissa upp och palla upp den sida man jobbar med, hissa upp på andra sidan precis så att det hjulet lättar från marken/golvet)   växel behöver/ska inte  behöva ligga i, det saknar betydelse när ena framhjulet är i luften,   handbroms kan vara bra att dra åt

navmuttern dras åt för kung och fosterland  (lämplig hylsnyckelsats
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000028426/)

olja manuell växellåda för påfyllning (API-GL4 ska användas)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000023996/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
4 juli 2016
#47
Lottentotten skrev:
Oki, så betyder ändå att oljan måste bytas, rinner all olja ut..? Ska jag innan dra åt handbroms och lägga i en växel, har för att jag hört det men kan absolut svamla... hmm Råkar du veta hur hårt man måste dra med moment (heter det så), kg?
Evildan skrev:
32 eller 34 mm hylsa till muttern vill jag minnas.
Du behöver lossa spindelleden, men inget annat.
Vänder ut fjäderbenet och slår ur drivaxeln.
Sedan bänder du försiktigt på medbringaren tills drivaxeln lossar från slutväxeln.
Pass på för nu kommer det finns ur olja.
Tänk på att lossa stora muttern innan ni hissar bilen, är så mycket lättare med bilen som mothåll även om det bara är 855kg.


Töm oljan först eller var beredda med ett kärl.
30mm hylsa är det nog förresten till muttern när jag tänker efter.

Som den utspillda oljan skrev, palla upp ordentligt och stabilt om ni inte använder billyft.
Den delen som går in i lådan kan sitta hårt så att ett kort brytjärn går nog åt alternativt en biffig mekaniker. Jag använder inte brytjärn wink
Senast redigerat av Evildan (4 juli 2016)


Sök