2477
Sök

Polo 1,4 16v med ryckig gång

2 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej,
Har problem med min WV Polo 2001 6N2, 1.4 16v, 75 hk, Motorkod AUA.
Bilen har gått ca 10500 mil och kamremmen byttes vid 4500 mil enligt den kompletta serviceboken.
Bilen rycker vid låga varv på alla växlar, varm eller kall motor spelar ingen roll.
Jag inbillar mig att den tappar kraft vid till exempel uppförsbackar på motorväg, nästan så att jag får växla ner.
Bränsleförbrukningen ligger på ca: 0,72l/mil.
Bilen lämnar inga felkoder, med ett undantag då den vid start för ca 2 månader sedan vägrade att varva över 2000rpm med påslagen EPC och motorstyrningslampa. Vid omstart så lyste motorlampan men den gick att varva felfritt och även motorlampan slocknade innan jag han kolla någon motorkod.
Tilläggas skall att det knackar ovanligt mycket i ventilerna enligt mig själv.
Jag har kämpat med en massa olika lösningar:
Nya tändstift
Nya täntkablar
Ny tändmodul
Nytt bränslefilter
Ny temperaturgivare
Nytt gasspjäll.

men likförbannat går den den som en kratta.
Kan kamremmen kugga över och ge dessa ryckningar ??
Några förslag från någon härlig människa.....

2 Inlägg
6 augusti 2016
#2
TommyTheDuke skrev:
Hej,
Har problem med min WV Polo 2001 6N2, 1.4 16v, 75 hk, Motorkod AUA.
Bilen har gått ca 10500 mil och kamremmen byttes vid 4500 mil enligt den kompletta serviceboken.
Bilen rycker vid låga varv på alla växlar, varm eller kall motor spelar ingen roll.
Jag inbillar mig att den tappar kraft vid till exempel uppförsbackar på motorväg, nästan så att jag får växla ner.
Bränsleförbrukningen ligger på ca: 0,72l/mil.
Bilen lämnar inga felkoder, med ett undantag då den vid start för ca 2 månader sedan vägrade att varva över 2000rpm med påslagen EPC och motorstyrningslampa. Vid omstart så lyste motorlampan men den gick att varva felfritt och även motorlampan slocknade innan jag han kolla någon motorkod.
Tilläggas skall att det knackar ovanligt mycket i ventilerna enligt mig själv.
Jag har kämpat med en massa olika lösningar:
Nya tändstift
Nya täntkablar
Ny tändmodul
Nytt bränslefilter
Ny temperaturgivare
Nytt gasspjäll.

men likförbannat går den den som en kratta.
Kan kamremmen kugga över och ge dessa ryckningar ??
Några förslag från någon härlig människa.....
Senast redigerat av Henrikp (6 augusti 2016)

2 Inlägg
6 augusti 2016
#3
Henrikp skrev:
TommyTheDuke skrev:
Hej,
Har problem med min WV Polo 2001 6N2, 1.4 16v, 75 hk, Motorkod AUA.
Bilen har gått ca 10500 mil och kamremmen byttes vid 4500 mil enligt den kompletta serviceboken.
Bilen rycker vid låga varv på alla växlar, varm eller kall motor spelar ingen roll.
Jag inbillar mig att den tappar kraft vid till exempel uppförsbackar på motorväg, nästan så att jag får växla ner.
Bränsleförbrukningen ligger på ca: 0,72l/mil.
Bilen lämnar inga felkoder, med ett undantag då den vid start för ca 2 månader sedan vägrade att varva över 2000rpm med påslagen EPC och motorstyrningslampa. Vid omstart så lyste motorlampan men den gick att varva felfritt och även motorlampan slocknade innan jag han kolla någon motorkod.
Tilläggas skall att det knackar ovanligt mycket i ventilerna enligt mig själv.
Jag har kämpat med en massa olika lösningar:
Nya tändstift
Nya täntkablar
Ny tändmodul
Nytt bränslefilter
Ny temperaturgivare
Nytt gasspjäll.

men likförbannat går den den som en kratta.
Kan kamremmen kugga över och ge dessa ryckningar ??
Några förslag från någon härlig människa.....


Hejsan nyfiken på hur det gick för dig med polon?
Har nämligen en likadan polo -01 1,4 16v rycker vid jämn gas.Har bytt spjällhus,stift,soppafilter.
Med vänlig hälsning Henrik


Sök