2685
Sök

Kupéfläkt volvo 940

14 Inlägg
12 augusti 2016
Trådstartare
Hallå! Har en 940 från 91 med AC som kupefläkten dött på, började med att den hoppade igång ibland (då funkade alla lägen) men nu är den helt död.... Böt till en fräsch fläkt, min var alldeles rostig o gnisslig o gick tungt... Funkar ändå inte, åkte då till skroten idag o köpte ett fläktmotstånd som dom påstod funkar o dessutom har jag kollat att jorden nedanför Höger A-stolpe är schysst men fortfarande inget tecken på liv.... Vad kan det vara?! Tack på förhand / Jocke

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 augusti 2016
Man börjar FÖRST med att kolla att fläkten verkligen fungerar med att ansluta den till batteriets poler..
En till plus och en till minus och sen utgår man därifrån..
Man måste följa ett flöde och då är det lämpligast att ALLTID kolla att "elektronvandringen", dvs strömmen är Ok i FÖRSTA hand.hmm
Gör man inte det så kan man hålla på och kasta pengar till höger o vänster tills man slutligen hittar felet.
ALLTSÅ , ALLTID ström först, sen allt annat..mad
Sen är det inte fel med ett mätinstrument för ca 100:- som kan spara MÅNGA kronor..roll
Senast redigerat av tommen1 (12 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 127 Inlägg
12 augusti 2016
Det är antagligen kolen som tagit slut, då går dom ibland när det blir kontakt, och ibland inte.

Jag har för mig att fläkten till 940 med AC är svindyr, eller är det när dom har ACC? Men den är enkel att byta i alla fall.

14 Inlägg
12 augusti 2016
Trådstartare
Jo jag vet, men förstod att fläkten va Slut när jag tog bort den då den hade kärvar fast och gnisslade bra när jag fick fick den att lossa, därför köpte jag en ny...och ja dom är svindyra men jag fick tag på en från en kompis billigt som hade skrotat sin och den fungerade när han tog ur den, därför tror jag det är något annat, undrar bara om det finna något annat känt ni vet som kan gå sönder om vi säger att fläkten och motståndet är schyst? Relän? Men får ta mig o mäta hur det är med strömtillförseln hmm

6 127 Inlägg
12 augusti 2016
Du har väl kollat säkringen?

14 Inlägg
16 augusti 2016
Trådstartare
Det är nu löst, motorn hade kärvat fast pga korrosion och rost, blåste rent och fettade den undre lagringen och koppen samt borrade et litet hål ovanpå fläkten och sprutade in lite olja till lagret där, det gjorde susen!

Sök