3523
Sök

Hittar inte felet!!! Volvo 765tic -89 skjuter i luftburken och går dåligt vid 2500varv

195 Inlägg
21 juli 2016
Trådstartare
#1
Har en volvo 765 tic -89 som inte går att varva mer än 2500varv vid normal/full gas.
b230ft orginalmotor med lh2,2. (Som det sitter orginal)
Köpte bilen i ej fungerande skick, bytte bränslepumpen under bilen och då startade den iallafall, men går som sagt inte som den ska. (Bränslepumpen är från en 945 -91 och är därför lite klenare om detta kan ha någon betydelse)
Förra ägaren bytte turbon då den förra var trasig och bytte även toppen till en 530 som det ska sitta Orginal, han bytte då samtidigt toppackningen, insugspackning och tändstift.
Jag har provat bytt fördelarlock och rotor då dessa var riktigt dåligt skick, men utan resultat. Har också sprayat startgas runt insug men gången förändras ej. Har tagit lös kontakten på lmm också men då går den bara sämre.

Detta felet uppstår både när man står still och varvar och när man kör med bilen.
När man gasar normalt/full gas varvar den upp till 2500varv sen stannar den där och skjuter i luftburken o går riktigt dåligt (ladtrycksmätare visar även 0,5 bars laddtryck precis när det smäller i luftburken både när man står still och varvar och när man kör) men går som den ska innan dess. Om man precis nuddar gasen så går den sakta med säkert upp i varv utan att skjuta i luftburken.

Någon som har någon idé om vad felet är?

Mvh Nicklas

(Försökte förklara så bra som möjligt, men fråga om de är några oklarheter)
Senast redigerat av Nylund91 (22 juli 2016)


8 255 Inlägg
21 juli 2016
#2
Kollat så att kammen står rätt?


195 Inlägg
21 juli 2016
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Kollat så att kammen står rätt?

Var precis och kollade för en timme sen smile
Markeringen på Remskivan på veven  satt helt fel jämfört mot kammen, med plockade ur tändstiftet närmast kammhjulet och kände med skruvmejsel när kolven var högst upp och då stämde markeringen på kammen.
Så där verkar inte felet vara hmm


195 Inlägg
22 juli 2016
Trådstartare
#4
Har plockat ur stiften och kollat, dom är svarta och torra.
Kollade också slangar till intercooler/turbo och ser inga synliga sprickor. neutral


9 124 Inlägg
23 juli 2016
#5
Nylund91 skrev:
Marlboroman skrev:
Kollat så att kammen står rätt?

Var precis och kollade för en timme sen smile
Markeringen på Remskivan på veven  satt helt fel jämfört mot kammen, med plockade ur tändstiftet närmast kammhjulet och kände med skruvmejsel när kolven var högst upp och då stämde markeringen på kammen.
Så där verkar inte felet vara hmm

Där har du ju ett stort fel! Om inte markeringarna är rätt när du nollat motorn så är det ju fel....
Ta loss kamremmen nolla motorn och sätt tillbaka den!


7 504 Inlägg
23 juli 2016
#6
Håller med Marlboroman och Putteliten.cool

6 181 Inlägg
23 juli 2016
#7
Köp biltemas billiga stroboskoplampa och kolla så tändningen står där den skall, vid tomgång och att den flyttar sig vid högre varv

195 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#8
Putteliten skrev:
Nylund91 skrev:
Marlboroman skrev:
Kollat så att kammen står rätt?

Var precis och kollade för en timme sen smile
Markeringen på Remskivan på veven  satt helt fel jämfört mot kammen, med plockade ur tändstiftet närmast kammhjulet och kände med skruvmejsel när kolven var högst upp och då stämde markeringen på kammen.
Så där verkar inte felet vara hmm

Där har du ju ett stort fel! Om inte markeringarna är rätt när du nollat motorn så är det ju fel....
Ta loss kamremmen nolla motorn och sätt tillbaka den!

Menade att remskivan satt helt fel, troligen saknas renskrivande krysskil. Men jag ska ta isär och kolla så det blir rätt till 100% smile visst sitter det en markering på vevaxeldrevet också?


195 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Håller med Marlboroman och Putteliten.cool

Ska kolla ikväll/imorn smile kamremmen är väldigt sliten och torrsprucken så den kan mycket väl ha hoppat smile
Remhjulet på veven sitter ett kvartsvarv fel, och då borde den inte starta alls :p


195 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#10
Sitter det bara markering på remskivan nere på veven? Eller finns det en på kamremshjulet också?
Ser ett spår i brickan som sitter mellan kugghjulet o remskivan.


195 Inlägg
26 juli 2016
Trådstartare
#12
Kamremmen var nå brutalt mycket töjd när jag jämförde mot den nya! Men de va inte det som var felet smile
Den får för lite bensin, ska provs byta tankarmaturen med en ny pump för den som sitter fungerar inte och är sönderrostad!

Passar det med en armatur ifrån 945 -93 med elen?


29 Inlägg
10 augusti 2016
#13
Hittade du på felet? smile Har liknande problem på min 760 turbo b23et och har fan bytt allt..


195 Inlägg
18 augusti 2016
Trådstartare
#14
Pabac skrev:
Hittade du på felet? smile Har liknande problem på min 760 turbo b23et och har fan bytt allt..

Det var pumpen under bilen som var sliten, den fick för lite bränsle smile provade spruta startgas i luftburken samtidigt som jag gasade och då gick den som den skulle. Så pumpen är bytt nu och det fungerade smile


29 Inlägg
19 augusti 2016
#15
Nylund91 skrev:
Pabac skrev:
Hittade du på felet? smile Har liknande problem på min 760 turbo b23et och har fan bytt allt..

Det var pumpen under bilen som var sliten, den fick för lite bränsle smile provade spruta startgas i luftburken samtidigt som jag gasade och då gick den som den skulle. Så pumpen är bytt nu och det fungerade smile

Aha okej va skönt! Hittar inte mitt fel dock provat allt känns det som hmm



Sök