4750
Sök

Saab 9-3 SS -08 rasslar och kyler inte

11 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
Bil enl. rubrik med 8700 mil. Första dagen med solvärme i kupén så rasslar bilen och kyler dåligt. Stänger av ac'n och det slutar rassla efter några sekunder.

Har läst på detta eminenta forum att det inte är jätteovanligt att kylan försvinner.

Nån med samma problem?
Vad blev lösningen?

Är det rimligt att ac'n går sönder efter 8700 mil?

Än så länge så har katten gått sönder (1a bes.), dålig broms bak (1a bes), glapp i övre bromsljus, glapp i vänster pos-ljus fram, skrapande höger framdämpare, fukt i bagage och defekta komponenter i elsystem uppenbarat sig. Efter 8.7k mil.
Inte jättenöjda med bilen direkt.

773 Inlägg
29 mars 2014
Distordera skrev:
Bil enl. rubrik med 8700 mil. Första dagen med solvärme i kupén så rasslar bilen och kyler dåligt. Stänger av ac'n och det slutar rassla efter några sekunder.

Har läst på detta eminenta forum att det inte är jätteovanligt att kylan försvinner.

Nån med samma problem?
Vad blev lösningen?

Är det rimligt att ac'n går sönder efter 8700 mil?

Än så länge så har katten gått sönder (1a bes.), dålig broms bak (1a bes), glapp i övre bromsljus, glapp i vänster pos-ljus fram, skrapande höger framdämpare, fukt i bagage och defekta komponenter i elsystem uppenbarat sig. Efter 8.7k mil.
Inte jättenöjda med bilen direkt.

Låter som ett måndags ex:/
Men inget konkret till din fråga:;S

11 Inlägg
16 september 2016
Trådstartare
Lite i elfte timmen kan jag skriva ner lösningen:

AC ur funktion. Gick på försäkring. Nära 400000:- gick det på att lösa(!!!!). Snudd på hela ac'n trasig. Ganska risigt med 8700 mil på mätaren.

8 886 Inlägg
16 september 2016
Låter ju helt otroligt om det kostade mer än det dubbla nypriset på bilen....

Fotograf på tierpidag.se

Evildan
16 september 2016
Hamilton skrev:
Låter ju helt otroligt om det kostade mer än det dubbla nypriset på bilen....

Saab har alltid varit hutlöst dyra att reparera vet du väl?

Forummoderator
26 397 Inlägg
16 september 2016
Skulle tippa - och hoppas - på att det är minst en nolla för mycket i det där priset..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
17 september 2016
Trådstartare
Mack skrev:
Skulle tippa - och hoppas - på att det är minst en nolla för mycket i det där priset..

Ja som du så snabbtänkt kläckte ur dig till skillnad från övriga så var det en nolla för mycket. smile

I vilket fall så var det inte mer än nypris för bilen som någon trodde. Bilen kostade mer ändå.

Men min slutsats är att det var för mycket för en såpass oanvänd kärra.

Forummoderator
18 150 Inlägg
17 september 2016
Nej, ni har väl inte haft tur med bilen. Men Saab dras ju med elfel. Exakt vad gjordes då summan blev rätt hårig? För runt 20 lök borde man bytt i princip hela systemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
17 september 2016
Hybridsmurfen skrev:
Nej, ni har väl inte haft tur med bilen. Men Saab dras ju med elfel. Exakt vad gjordes då summan blev rätt hårig? För runt 20 lök borde man bytt i princip hela systemet.

Har bilen stått på felsökning sedan inlägget skrevs fram tills nu är 400000kr en adekvat summa anser jag.

11 Inlägg
17 september 2016
Trådstartare
Hahaha.. det blev ju roliga timmen det här. Riktigt skoj..verkligen..hrrrrm. wink

Hybridsmurfen skrev:

Jasså, ska Saaben dras med elfel? Förra 9-3:an jag hade uppbringade noll elfel under 21000 mils körning. Förvisso har nuvarande 9-3:a blivit inlagd för ett elfel en gång men i övrigt ganska lugnt. Vad kan jag förvänta mig för elfel i framtiden tror du?

För att komma in på din fråga:

Bilen lämnades in på ett försäkringsärende gällande AC. Jag antar att bara det drev upp priset på lösningen med 87,2%. wink
Man felsökte genom att fylla på med spårämne, efter ett tag lämnade jag in bilen igen för felsökning nummer 2 för att pinpointa felen.
Efter den felsökningen blev det bokning av tid för rep. Nu var det ett tag sedan men jag minns att man fick byta allt utom kompressorn.
Så 3 verkstadsbesök plus reservdelar och filter samt kylmedium.

Jag hade ju aldrig gjort detta om det inte gick på försäkringen. Elhissarna fungerar ju (än så länge).
Senast redigerat av Distordera (17 september 2016)

Sök