4515
Sök

Bygga egen lågnivå konverter.

312 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej jag är fattig och har inte råd med en lågnivå stereo för tillfället. Vill bara provspela min bas med slutsteget och tänkte då bygga en egen lågnivå konverter. Som jag förstått det så är det inte mer än att knippsa av RCA kontaktorerna på röda och vita kontakten, löda ihop + med + och - med - och sedan skruva in + och - i sockerbiten för högtalarna bakom stereon. Är väl så det ska fungera? Har förut drivit en bas utan slutsteg på samma vis och har fungerat hur bra som helst, men får ju inte ut så mycket effekt sad

En konverter kostar ju inte mycket men känner inte för att slösa pengar på en sån då ja ska köpa värsting ljud om några veckor. Men orkar inte vänta så vill prova detta big_smile

Vad tror ni, funkar det?

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
11 juni 2007
#2
Är inte riktigt säker med är det inte större strömstyrka på dom vanliga högtalar-kablarna än på lågnivå.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

312 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
#3
Steget, stereon eller vad menar du? Steget får väl en 12-15W i sig, vet inte vad en lågnivå pungar ut så är väl bara stegets lågnivå del som pajjar i värsta fall. Men en lågnivå konverter, de är ju bara en kabel med 2 kontaktorer. Finns ju inget motstånd eller dyl. i dem. Så varför skulle detta inte fungera felfritt, lär ju få en del diskant ljud i basen men de kan man leva med ju.
Senast redigerat av thesvensk (11 juni 2007)

16 197 Inlägg
11 juni 2007
#4
till 99% så kommer stegets lågnivå del pajja.. på alla lågnivå omvandlare man köper så sitter de motståndsdelar i den.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
11 juni 2007
#5
Till 99% så kommer stegets lågnivå att hålla..;-)

"12-15W" : Att man får denna effekt till sina högtalare beror på att dom har låg impedans, typ 4 ohm. En lågnivåingång har måhända typ 10000 ohm i impedans. Och eftersom P = U^2 * R så blir det typ 0.005 W in i lågnivådelen.

Dessutom så brukar det finnas ett känslighetsvred på alla moderna steg. Ställ den på så låg gain som möjligt bara så lirar det.

Notera dock att det givetvis finns bättre lösningar än detta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

340 Inlägg
11 juni 2007
#6
Jag hade utan tvekan satt en potentiometer på 10K mellan högnivå och lågniva på varje kanal. Då kan du ställa ljudet och begränsa strömmen in till lågnivån för att skydda elektroniken!!


125 Inlägg
11 juni 2007
#7
newBadboy skrev:
Jag hade utan tvekan satt en potentiometer på 10K mellan högnivå och lågniva på varje kanal. Då kan du ställa ljudet och begränsa strömmen in till lågnivån för att skydda elektroniken!!

det låter lätt vettigast, annars är det nog bara att hälsa adjö till steget.
Senast redigerat av twostroke (11 juni 2007)

10 287 Inlägg
11 juni 2007
#8
Ugh...

Ingången på steg är otfa just en 10k potentiometer. Läs gärna mitt föregående inlägg och försök förstå sambanden.
Jag kan inte lova någon men med "99%" så är det inga problem. (se nedan dock..)

Notera att jag har jobbat som elektronikkonstruktör i runda slängar 15 år och byggt lassvis med slutsteg.

Största problemet torde vara om man har en HU med bryggade utgångar, då får man problem. Men dessa avhjälps inte genom en extra pot. Detta avhjälps genom att man för sitt test bara kopplar mellan HGT+ och jord på sin HU, inte mellan HGT+ och HGT-.

/Göran

twostroke skrev:
newBadboy skrev:
Jag hade utan tvekan satt en potentiometer på 10K mellan högnivå och lågniva på varje kanal. Då kan du ställa ljudet och begränsa strömmen in till lågnivån för att skydda elektroniken!!

det låter lätt vettigast, annars är det nog bara att hälsa adjö till steget.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

340 Inlägg
13 juni 2007
#9
Ok, jag undrar en sak i såfall. De gångerna jag själv byggt ett steg och satt en pot vid ingången har jag alltid kunnat sänka volymen till noll. På bilslutsteg som jag har själv i bilen kan man inte sänka ljudet helt utan till hälften kanske. Har inte öppnat ngt bilsteg då de har funkat.

Beror detta på ngt sätt att potentiometerns "tredje" ben inte är jordat utan att potentiometern bara är kopplad i serie med steget???


10 287 Inlägg
13 juni 2007
#10
Ja, så kan det vara gjort. Men då är det ett riktigt yx-bygge eftersom man ändrar ingångsimpedansen till steget. Det mera "normala" är att man sätter ett fast motstånd mellan "tredje benet" och signaljord.

/Göran


newBadboy skrev:
Ok, jag undrar en sak i såfall. De gångerna jag själv byggt ett steg och satt en pot vid ingången har jag alltid kunnat sänka volymen till noll. På bilslutsteg som jag har själv i bilen kan man inte sänka ljudet helt utan till hälften kanske. Har inte öppnat ngt bilsteg då de har funkat.

Beror detta på ngt sätt att potentiometerns "tredje" ben inte är jordat utan att potentiometern bara är kopplad i serie med steget???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

340 Inlägg
13 juni 2007
#11
mmm jag förstår, vad är anledningen till att man sätter ett motstånd mellan jord och potentiomtern? Är det inte en fördel att kunna sänka ljudet helt? Eller vill man inte jorda ingången av ngn anledning?


10 287 Inlägg
13 juni 2007
#12
Vänd på potentiometern när du tänker. Det rörliga uttaget - wiper - kopplas inte till RCA-ingången utan inåt i steget mot elektroniken.
Anledningen till att koppla ett motstånd i serie mot jord är bara för att man vill tex kunna ställa känsligheten på steget mellan -låt oss säga - "0.5 - 5V" och inte "0.5 - oändligt många Volt"

/Göran

newBadboy skrev:
mmm jag förstår, vad är anledningen till att man sätter ett motstånd mellan jord och potentiomtern? Är det inte en fördel att kunna sänka ljudet helt? Eller vill man inte jorda ingången av ngn anledning?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök