3431
Sök

Saab 9-5 aero feltankning, startar ej

6 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
Hej!
Råkade mot alla odds att tanka diesel på min bensinare. Bogserade bort bilen men dock vred jag nycklen till tändningen så bensinpumpen startade säkert. Nu har pumpat ut dieseln och tankat 3 l bensin som oxå pumpades ut. Sen tankade jag fullt med rätt bränsle.Den startade efter några försöka och jag körde ca 4 mil men efter att jag stanaat bilen så går den inte alls igång. Vad kan det vara, Har provat att byta tändstift men inget resultat. Nån som kan ha nån aning om vad som kan vara fel. Tycker att 4 mil med rätt bränsle så måste resterna av deisel vara borta ju. Tacksam för alla svar!

Stefan
Senast redigerat av Sag0r (6 oktober 2016)

441 Inlägg
6 oktober 2016
Bytt bränslefilter?

6 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
Nä. Tyvärr kan jag inget om bilar. E det lätt för en bil nybörjare?

1 966 Inlägg
6 oktober 2016
Sag0r skrev:
dasboot skrev:
Bytt bränslefilter?

Nä. Tyvärr kan jag inget om bilar. E det lätt för en bil nybörjare?

Ja, det är mycket enkelt. Se filmklippen nedan, borde ge dig ett hum om hur man gör.

Senast redigerat av ehedman (6 oktober 2016)

6 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
Ok tackar  ksa testa detta.

1 067 Inlägg
6 oktober 2016
Ryck säkring nr17 på sidan av instrumentpanelen och vänta en stund..  Stoppa in den igen och prova starta. 

Kan vara så att styrsystemet optimerat bort sig på fulsoppan och inte startar med vanlig bensin..  Rycker du säkringen nollar du boxen och den adapterar om..

Byt soppafiltret före dock..

6 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
Men bilen är full tankad, kommer inte all bensinen ut då därifrån??

1 067 Inlägg
8 oktober 2016
Filtret sitter utanför tanken. Kan droppa någon centiliter bara (Det som finns i slangen).

6 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
Hej igen. Nu har jag bytt tändstift , samt bytt bränslefilter, men inget händer. Startar ej och den går bara runt. Tog ut säkring 17 osså men inget nytt. Nått annat jag kan testa innan den åker in på dyr verkstad, eller skroten.

Har hört om startgas men är lite skeptisk med att använda det då ,man hört om olyckor med det, men hur anvnder jag den och hur säkert är det att använda??

Forummoderator
18 178 Inlägg
9 oktober 2016
Sag0r skrev:
Hej igen. Nu har jag bytt tändstift , samt bytt bränslefilter, men inget händer. Startar ej och den går bara runt. Tog ut säkring 17 osså men inget nytt. Nått annat jag kan testa innan den åker in på dyr verkstad, eller skroten.

Har hört om startgas men är lite skeptisk med att använda det då ,man hört om olyckor med det, men hur anvnder jag den och hur säkert är det att använda??

Startgas sprayas rikligt in i insuget/luftburken och sedan startar man. Då ska den gå "på gasen" i ett par sekunder. Ingen fara att hantera detta så länge det finns god ventilation/utomhus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
Luftburken sitter ju under bilen. Vad gör jag då. Tar jag bort luftfiltret där o sprutar därifrån eller hur.??

1 966 Inlägg
9 oktober 2016
Sag0r skrev:
Luftburken sitter ju under bilen. Vad gör jag då. Tar jag bort luftfiltret där o sprutar därifrån eller hur.??

Ja, antingen det eller så delar du röret vid LMM och sprutar in där. Iakttag försiktighet med LMM - spruta inte rakt in i den, ta hellre bort den medan du provar. Lättast är att ha en polare med sig som sprutar startgas strax innan man kör på starten.

Jag antar att du redan har provat lyfta av minuspolen i ca en halvtimme, detta brukar funka när man vill nolla gamla felkoder. Sen kan du behöva prima pumpen några ggr genom att vrida till/från tändning innan startförsök. Man ska höra den surra i någon sekund.

Får du det inte att funka kan du göra ett fulknep och sparka tanken underifrån. Detta kan göras vid misstanke om att bakre pumpen kärvar.
Senast redigerat av ehedman (9 oktober 2016)

Sök