745 t5 med VEMS, mål 400+. Hoppas att bli klar sommarn 2016 för att kunna använda den så mycket som möjligt både på gata och bana. Målet med 400 kusar är uppnått, Nu vinter 16/17 kommer det förmodligen bli lite uppgradering av... Visa mer
Fick hem min nya lamell från bakaxeldelar, skillnad mot en gammal KL lamell som inte alls gått långt. Känns och ser bättre ut. Inkapslade fjädrar i Tenaci lamellen mot KLs. Blir nog bra
Testmonterade mina nya växellåds "bussningar" från T-parts. Men stämde inte alls bra med min balk och låda då dom är stenhårda så flexar absolut ingenting så fick dra dit gamla igen BMW org.
Låda och startmotor är på
Fixade lite med spaken och handbromsen. Fick kona om ett rör med en annan nippel då de satt en annan som inte passade i cylindern till spaken. Kommer bli gött
Fick hem mitt vems i fredags så kommer nog pilla med de rätt mycke denna veckan, får se hur långt jag hinner med det.
Den har jag köpt privat, men det är bara ett flänslager från Jula och en svarvad spak. Så ifall du vill ha fixa nån som kan svarva en spak till dig och köp ett flänslager på jula så ska de funka
Inte uppdaterat på ett tag men det har verkligen inte stått stilla..
För idag mappades bilen av Engdahl motorsport och fick ut 425whp och 460wnm på BF98.
Hade lite trigger problem i början men det visade sig vara kamsynken som spökade så vi kopplade bara ur den så nu funkar de som de ska, skall hitta en ny och montera och se ifall den dummar sig ändå. Annars är de bara skita i den.
Kommer komma en större update i veckan förmodligen med lite bilder och filmer.
Här kommer en stor update med en del bilder, kanske hamnar i lite konstig ordning då det är lite svårt att hålla iordning påt. Men ni får iaf ett hum om vad som skett de sista
Fick hem lite filter som jag skulle ha till inkörningen
Även börjat med VEMSet, att pilla ihop min egna härva.
Köpte på mig lite kablar från Mekonomen också
Klart till spridarna
Skärmad kabel till vevaxelgivarn
Här hamnade boxen och VEMS relädel.
Fick testat mot datorn och allt funkade
Börjar komma ihop lite mer
Ett stycke 44mm TIAL wastegate med pneumatik kopplingar till vakuumslangen.
Wgn ditlagd bara.
Köpte mig en M3 hardyskiva med, får se hur länge det håller
Fick även kopplat in mina mätare och en motorlampa till Vemset.
Börjar komma ihop invändigt.
Ser rätt gott ut nu
Håller på med downpipe och wg rör
Min halvsats från JT har kommit med även monterad.
Huvlåsen från LMR
Monterade
Rensade katten på lite böös
Fick byta kyl innan mappning då jag märkte att mitt läckte, fick långa polarens så länge så har planer på att beställa ett alukyl, men pengarna räcker inte riktigt till just nu dock.
Lite bilder från mappning.
Kommer lite bilder från kinnekulle.
Så här såg impellern ut efter kinnekulle
Blev inte supermycke körning men det var gött att känna på bilen efter mappningen på måndagen. Hade lite problem med oljeläck från returen så fick fixat lite med det, sen i slutet på dan så hörde jag nåt klingade ljud när jag startade upp bilen och skulle ut och köra några varv. Visade sig komma från turbon. Så turbon är helt slut nu så blir till att beställa en ny, blir nog en super HX40 från speeding. Den glappar så mycke så impellern har tagit emot duktigt i kompressorhuset.
Men men, bara köpa nytt och påt igen. För övrigt så gick bilen riktigt bra. Har planer på e85 så man kan plocka ännu lite mer effekt
Märkte snabbt att dpn kommer inte passa, tänkte bara kapa av den en liten bit och svetsa på ny v-bands fläns men fick inte plats. Så här har jag börjat på en ny dp.
Nåt sånt kommer wg röret in, blir nog bättre än förra också då avgaserna går rätt neråt och studsar inte på nånting nu.
Färdigsvetsat
Färdigt resultat
Skall inhandlas en turbomössa då de blir rätt varm på huven och fjädertornet. Skall även be Thorbjörn kika över mappen ifall de behöver justeras nånting med nya snurran
Så nu funkar den iaf att köra igen vilket är skönt
En liiten update. Har inte hänt jätte mycke med bilen under sommaren, mest brukat och den har funkat bra.
Efter bytet till Hx40in har den gått rätt så fett, så nu är nu tid bokad för mappning. Denna gången på e85, så ska bli riktigt kul och se vad man får ut för effekt
Nya walbro 450 pumpen mot gamla walbro 255. Väntar bara på slang som tål att ligga i e85, kommer förmodligen i veckan.
Och dom nya spridarna
Kommer upp med resultat nästa helg då den mappas på fredag så får vi se vad vi landar på
Fick ju mappat om den på e85 för någraa veckor sedan och resultatet landade på 455whp, vrid okänt då han hade lite problem med störningar i bänken då man körde svep på 4an och 5an. Då körde vi svepen på 3an. Skulle tippa på runt 500nm iaf Den går riktigt fint nu faktiskt.
Blir ju inte mycke mer körning iår och kommer väl stå still ett tag framöver antar jag. Blir väl lite småjusteringar bara under vinter. Inte skruva ner för mycke så man inte riskerar att få ihop bilen igen till säsongen
Skall försöka ta ut den om nån vecka och köra en liten sista svarvning av ett par däck som blir avslutning på detta året