2763
Sök

Oljelampa lyser svagt volvo 740

43 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
Tjenare, oljelampan har börjat lysa svagt men blir något starkare när jag höjer motorvarvet eller tänder helljuslampan som sitter precis jämte. Syndes bara att lampan lös på kvällen och eftersom jag glömde bort de på dagen så har jag nu kört ca 8mil med svagt lysande oljelampa. Borde det vara något fel eller hade bilen redan varit paj efter så lång körning? Kan tillägga att jag körde av generatorremmen för ett tag sedan och då lös endast oljelampan och inte batterilampan när jag startade den. Nu har den remmen tjutit ett tag och ett tag efter det så började strulet med oljelampan, kan de ha något med saken att göra? Att generatorn inte laddar tillräckligt
Tacksam för snabba svar smile

172 Inlägg
18 oktober 2016
Hugojohanssson skrev:
Tjenare, oljelampan har börjat lysa svagt men blir något starkare när jag höjer motorvarvet eller tänder helljuslampan som sitter precis jämte. Syndes bara att lampan lös på kvällen och eftersom jag glömde bort de på dagen så har jag nu kört ca 8mil med svagt lysande oljelampa. Borde det vara något fel eller hade bilen redan varit paj efter så lång körning? Kan tillägga att jag körde av generatorremmen för ett tag sedan och då lös endast oljelampan och inte batterilampan när jag startade den. Nu har den remmen tjutit ett tag och ett tag efter det så började strulet med oljelampan, kan de ha något med saken att göra? Att generatorn inte laddar tillräckligt

Det låter inte omöjligt. Hur fräscht är batteriet i övrigt?

5 676 Inlägg
18 oktober 2016
Innan du gör något annat så kolla oljenivån i motorn då det låter som att du inte gjort det.

Fyll på olja till max-markering och om inte det löser problemet så kan du fortsätta felsöka.

43 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
simlar skrev:
Innan du gör något annat så kolla oljenivån i motorn då det låter som att du inte gjort det.

Fyll på olja till max-markering och om inte det löser problemet så kan du fortsätta felsöka.

Ja juste glömde tillägga att jag kollat oljan och fyllt på den då jag la märke till att den lös litegrann. Det var ganska lite i när jag fyllde på men inte nu men ändå så lyser lampan. Tycker det är så lustigt att den blir starkare ju mer man gasar upp bilen och släcks vid tomgång

43 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
mwiechert skrev:
Hugojohanssson skrev:

Det låter inte omöjligt. Hur fräscht är batteriet i övrigt?

Batteriet lyser grönt som enligt anvisning på batteriet ska menas att det är i bra skick men ska testa byta till ett annat och se

Sök