tommen1 skrev:
Jag begriper , mig inte på varför man skriver " svensksåld ", är det nån slags garanti, eller vad ?
Hade det varit nån skillnad om man skrivit , typ import, ärliga mil ?
Nån som är insatt och kan förklara för en gubbe?
Troligen vill personen göra som "alla andra" på Blocket som vill sälja sin bil.
Förr när det var vanligt att en viss biltyp oftast var importerad så användes frasen "svensk såld" idag verkar det gått inflation i ordet, har sett bilar som det rent ut står import på men det ändå står svensk såld på, undrar om det räknas att någon har köpt och sålt den i Sverige en gång i mellan...
Ärliga mil är en intressant formulering då det oftast inte säger mer än att det finns servicebok, vilken man kan manipulera.
Om det står import i klartext så bör man kolla från vilket land och om motorn finns i Sverige sedan tidigare, Italienska Volvo brukar ha lite lustiga motorer tex.
Varför man inte visar reg numret är likadant, "alla andra gör så" brukar det heta när man ringer och frågar om det är rätt bil på bilden eller vad de försöker dölja, har förståelse om säljaren har en mycket ovanlig bil eller speciell utrustning som man inte vill att fel ögon ser och därför utelämnar regnr.
Hjälpte en granne för några år sedan med hans Skoda, när han kom med en trasa som han skulle hänga över plåten när jag skulle ta kort så undrade jag varför, han svarade "så gör ju alla andra", tack och gonatt.
I mina ögon så finns det ett antal varningsklockor i annonsen som ringer, det kan vara rätt eller så är det en person som tittat alldeles för mycket på andras annonser och det är typ första gången den lägger upp något, som någon sa tidigare kopiera och klistra in allt som du hittar, luktar lite "händiga Berras bilar" men ring och hör, är det inte Johan som svarar så tacka och lägg på om det nu är Johan så be att få reg nummer och fler nytagna bilder.