Goffen skrev:
M123 skrev:
1. Ju mer du ökar storleken på en fälg ju mindre däck får du som sviktar och det bryter mer i kurvorna.
2. Oftast ökar man också på däckbredden och det med gör att du tar upp mer brytningar i kurvorna när däcket greppar mer.
4. Du blir att nyttja hävstångsprincipen med ökad tyngdpunkt längre ut mot en mindre diameter på självaste fälgen.
Man kan tycka att det första som skulle ge sig är hjullager men fan inte på Passat där är det drivknuten som är för klen.
Ja hela bilen är skit om jag får säga mitt. Tyskar ska göra korv och öl inte bilar.
Mitt problem försvann iaf med att gå ner till 16" igen och har inte bytt knut nu på 3000 mil ca.
Jo jag förstår principen men jag bytte inte drivknut en enda gång på min bil så länge jag hade den. Du kanske skulle testa köra lite lugnare?
Jag förstår nog hur tankegångarna går.
En som sitter och kör som en idiot, tar varenda kurva antingen på ställ eller så det tuggar i gummit.
Men det är långt ifrån hur verkligheten ser ut.
![wink](img/smilies/wink.png)
Lite har jag innanför pannan.
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Har haft stora fälgar förr och framhjulsdrivet men aldrig jag fått en bil att äta drivknutar, enda gången man då fått bytt det har varit när någon damask gått sönder och man tappat fett eller fått in fukt och skräp.
Tog t.o.m och seriöst mätte upp bilen, tänkte så den inte hade varit smälld innan mig och att det låg ett axialt tryck på drivaxlarna eller att något inte var i linje. Men nej det kunde uteslutas.
Visst har körstil inverkan på hur en bil slits men även onaturliga påfrestningar som en bil inte har dimensioner för.
Iaf fungerar inte 19" för mig och jag vill verkligen inte rekommendera någon att få byta det jag fått byta, det kostade mer än det smakade.
Nu har jag nog sagt det jag skulle i ämnet.
![wink](img/smilies/wink.png)