4026
Sök

processor på datorer

Kinna
146 Inlägg
18 november 2005
Amd är bättre för spel, så e de bara.

19 Inlägg
19 november 2005
AMD har ju tagit ett kliv över Intel, och det var ju inte igår dom gjorde det utan för ett ganska bra tag sedan. Sen att AMD i dagsläget har en del modeller som utvecklar mer värme än Intel's CPU's är väll den enda nackdelen, men även där har dem blivit bättre.

Intel ligger väll före med en sak, laptops. Där har inte AMD så mycket att säga till om, i prestanda.. JA. Men vem vill ha en laptop som fläkten snurrar på hela tiden? Det problemet har dem haft ett tag men blir ju bättre även där.. Du vinner ju prestanda istället.

Finns ju mängder av fördelar med AMD, pris, prestanda blabla.. Ser inte var eller hur Intel är bättre. Av egen erfarenhet är AMD klart bättre. Hänger i en del Hårdvaru-forum och det är ju knappt någon som sitter med Intel, förutom dem då som kör OEM datorer, vilket oftast är byggda med Intels CPU's.

Dell som chrizz nämde tidigare kör bara Intel, fel! Dem ska börja leverera burkar med AMD proccesorer nu, om de ska gå över helt eller kör båda vet jag inte.

BMW750; Din vän är bäst i Sverige? På vadå? Hur? Var? Förstår ingenting....
Sen de här med att han varit i branschen över 25år, och föredrar Intel. Tror jag vet anledningen, var ju ingen som körde AMD på den tiden. Alla företag körde garanterat Intel sys. Och inget annat. Han kanske borde tänka om och börja läsa runt lite. Intel är väll inte stabilare på något sätt, att de är slöare möjligtsvis och därav stabilare, nää. Det är inte sant. Han kanske använder sin burk till att skriva på, inte mycket mer...

Dem som vill köra krävande program, spel.. bildhantering osv. Köper ABSOLUT AMD tillsammans med bra minnen.. Överklockningsmöjligheterna finns ju där också.

Olz.

kolla mitt regnr i bakspegeln pliz

Bmw E36
304 Inlägg
19 november 2005
Bra skrivet olz, men en sak håller jag inte med om.
Värmen.

Hade 2st olika datorer under mycket kort tid. Båda hade lika många fläktar osv i chassit.

En 3Ghz P4 northwood 800fsb som låg vid 65grader hela tiden.
och sedan en Amd64 3400+ clawhammer som låg vid 38-40grader.

visst har intel sina mobile processorer som inte blir så varma, men dom kostar ganska mycket.

Turbo behov
72 Inlägg
19 november 2005
valkonen skrev:
Värmen.

Hade 2st olika datorer under mycket kort tid. Båda hade lika många fläktar osv i chassit.

visst har intel sina mobile processorer som inte blir så varma, men dom kostar ganska mycket.

Håller med här. P4 är varmare, min 2Ghz med standard fläkt ligger strax under 50 idle.. Och Prescott ligger nog på 70+ full load vad jag läst.. förutsatt att de har orginal fläkten..

19 Inlägg
19 november 2005
valkonen skrev:
Värmen.

Ja precis. 65 grader var lite väl tufft smile 64 prollarna håller bra tempraturer om man jämför med tidigare modeller. Men över lag ligger väll kanske Intel före där, vet inte riktigt hur det är.

Mobile.. "Ergonomi" före prestanda, i en laptop.. Ja kanske.

Olz.
Senast redigerat av olz (19 november 2005)

Turbo behov
72 Inlägg
19 november 2005
Det är en uppsättning program för en dator som har till uppgift att underlätta användningen av den samma. Operativsystemets uppgifter är dels att sköta om och övervaka de övriga programmen som används på datorn (de s.k. användarprogrammen), så att de klarar av att samsas om gemensamma resurser som nätverk, hårddisk, terminaler, tangentbord, skärmar, processortid och minne, och dels att ge användaren ett sätt att interagera med datorn. Användarprogrammen kommunicerar med operativsystemets operativsystemskärna genom ett gränssnitt som definieras av de systemanrop som operativssystemet erbjuder.

Man brukar skilja på tre huvudtyper av operativsystemskärnor: monolitiska, mikrokärnor samt exokärnor. Monolitiska kärnor bygger på att hela kärnan fungerar som ett sammanvävt program där alla systemets funktioner finns inkluderade. Mikrokärnor är uppbyggda av ett stort antal mindre komponenter som kommunicerar mellan varandra och tillåter att komponenter läggs till och tas bort medan systemet exekveras. Exokärnor tillåter, till skilnad från de andra kärnorna, att vanliga program kommunicerar direkt med systemets hårdvara. En exokärna brukar tillhandahålla ett antal programbibliotek som underlättar hanteringen av systemet.

Turbo behov
72 Inlägg
19 november 2005
bmw750 skrev:
OKEJ! ta av fläkten av en AMD o en intel. vilken brinner upp först??

Vad har det med stabilitet att göra? Och faktum är att vi skiter i din chef, när du inte ens ger oss ett namn eller ett företags namn ens en gång! DU visste fan inte vad några enkla processer är, så jag vill nog ifrågasätta om du vet nått alls om ämnet?

Administratör
11 913 Inlägg
19 november 2005
bmw750 skrev:
OKEJ! ta av fläkten av en AMD o en intel. vilken brinner upp först??
sen till min gode vän, ingen härinne spöar han i kompetens, så är det bara. varsegoda, ni är hjärtligt välkomna..

en fråga?? vad är ett operativsystem?
win 3.11
win 95
win 98
win 2000
win xp
win nt??

klarar ni av frågan kan vi diskutera..
ingen av er småstjärnor som tror att hobbyandvänding är nåt att ha, kan komma upp i samma kompetensnivå som han.. thats it!

så till alla som tror att du kan, återgå till skolbänken..
fvill ni sen föra denna disskusion på en mer normal nivå, fine with me!

Opterativsystem? I mitt fall FreeBSD (om ett par veckor) men just nu Linux med 2.6-kärna.

Du går lite långt med dina påståenden. Det är DU som borde återgå till skolbänken för du vet helt uppenbart inte vad du snackar om. Du drar in helt orelevanta saker i sammanhanget. Lägg ned ditt skitsnack och tala om för din jätteduktiga kompis att han bör ta en titt på AMD's serveralternativ och lägga ned sina konservativa tankar om dem, för de är inaktuella. Välkommen in till 2000-talet, försök och hänga med.

Att du sen har mage att generalisera och påstå att ingen här slår hans kompetens är bisarrt. Hur f-n kan du veta det? Nej, dags att vakna herr BMW!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

19 Inlägg
19 november 2005
Är ju så Offtopic det kan bli, så lika bra att låsa tråden. Verkar ju inte leda någonstans. Du pratar om din chef, vad har han med Topicen att göra? AMD ligger före och därför borde köpet bli enkelt med tanke på att AMD oftast är billigare också. Ska han spela eller surfa.. Spelar ingen roll, i långa loppet vinner han pga. att han köpte en AMD prolle och la de pengarna som blev över på Minnen vilket är det avgörande.

Är det såhär kanske?
Du anser dig själv vara väldigt duktig inom området, men din chef slår dig på fingrarna för att han är bättre.. Detta gör honom till den BÄSTA I HELA SVERIGE? Det är som sagt Bisarrt. Skrattar ju åt det...

Edit; stavfel blabla..

Olz ~
Senast redigerat av olz (19 november 2005)

764 Inlägg
19 november 2005
Det glider ju bara från huvudtråden mer o mer.

TeQuilla

904 Inlägg
19 november 2005
bmw750 skrev:
visst stavfel kan jag köpa... inga problem..
kan väl säga såhär, att många slår mig på fingrarna... utan att tveka, jag är inte den duktigaste... men som sagt, vem av er som påstår att jag är en inkompetent människa, kan påvisa att dom har över 25 års erfarnhet av appteknik,serverteknik,WSteknik,nätverksteknik,webbteknik,etc etc etc???

inte många, skulle kunna godta det med råge från sharky, då han ädå är en av dom jag beundrar inom sitt område.

men till er andra, vad har ni bakom er?? lista gärna..

killen jag pratar om är som sagt en av sveriges duktigaste inom sitt område, jobbar mycket för novell sverige, samt novell usa.
obbar för nasa usa med för den delen..
ni kan få refpunkter om ni nu skulle vilja detta..

som sagt, innan ni ens uttalar er mer, så vill jag gärna se mer fakta på era kunskaper.. mina är begränsade, jag är fortfarande bara CNA.
men till er andra???

jag försöker hålla det rätt snällt i tråden trots allt, det finns andra som lägger sig under dräglig konversationsnivå... smile

Jag började skriva e´tt jätte inlägg men det spårade bara ur mer och mer... så jag tog bort det, iaf så är de tingen här som är intresserade om vad din polare kan och vet utan den gämnförelse du la upp handlar om snart 10 år gammla produkter och är lite svår att ta på alvar... Dagens AMD är likvärdiga om inte bättre än Intel och det tycker jag både du och din polare ska kolla upp... 

Och lägg ingen avstickare till komentar som svar på detta nu utan svara på mina frågor ist

De ska va gött å leva

32 Inlägg
20 november 2005
bmw750 skrev:
dagens amd brinner upp inom ganska kort tid efter att du tagit av fläkten, intel går i två dygn. finns film på det som flourerar på internet..
hämta hem o titta på det själv.
jag språkade precis med min gode vän, har är allt fullt uppdaterad med dagens nya teknik. han jobbar ju trots allt med det smile

kan säga såhär, amd finns det ingen tillstymmelse till att man kör i serverteknik, där av stabiliteten, alltså den klarar inte av att hämta hem lika mycket som intel. därav MIPS antalet..

intel har mer. om man läser mitt tidigare nilägg så ser man att AMD är en liten avstickare från intel, till en början i amd´s begynnelse, kolla upp det själva får ni se.

Vem FAN bryr sig? Du köper väl ändå inte en processor för att ta bort fläkten och se hur länge den håller, det är helt jävla idiotiskt att ens dra upp detta då både Intel och Amd bygger sin processorer med helt annorlunda teknik.
Du kan ju inte jämför en Amd mot Intel och vilken som utvecklar mest värme eller brinner först förrän båda företagen tillverkat  varsin kopia med exakt samma teknik. Är ju som att jämföra en volvo mot en Ford, ta ut oljan ur motorn och låt dom gå på tomgång vilken skär först?

Administratör
11 913 Inlägg
20 november 2005
bmw750 skrev:
dagens amd brinner upp inom ganska kort tid efter att du tagit av fläkten, intel går i två dygn. finns film på det som flourerar på internet..
hämta hem o titta på det själv.
jag språkade precis med min gode vän, har är allt fullt uppdaterad med dagens nya teknik. han jobbar ju trots allt med det smile

kan säga såhär, amd finns det ingen tillstymmelse till att man kör i serverteknik, där av stabiliteten, alltså den klarar inte av att hämta hem lika mycket som intel. därav MIPS antalet..

intel har mer. om man läser mitt tidigare nilägg så ser man att AMD är en liten avstickare från intel, till en början i amd´s begynnelse, kolla upp det själva får ni se.

Vad f-n mumlar du om? Opteron ÄR bevisat snabbare än Xeon. Dessa två processorer är de som dominerar servermarknaden idag. Jag fattar inte hur du kan fortsätta och påstå sånt som du gör när du har hela internet fullt med ena beviset efter det andra... Opteron ÄR vassare. Punkt slut.

MEN!! Det har fortfarande absolut ingenting med stabilitet att göra, och den där filmen du snackar om, den är många år gammal och kommer från tomshardware.com. Vad den har med stabilitet att göra vet jag fortfarande inte... jag brukar personligen inte dra av kylflänsen från nån cpu under drift, men det kanske hör till vardagen hos dig, vad vet jag.

I vilket fall, vi sätter punkt för den här diskussionen nu eftersom vi helt uppenbart inte kommer nånstans. Dessutom är vi OT.

Du behöver inte skicka PM och klaga över att jag låst tråden utan att du hunnit svara. Du HAR hunnit svara en massa gånger, och varje gång drar du upp orelevanta saker och vägrar inse fakta. Inse detta: vi kommer ingen vart i diskussionen. Jag har insett det iaf.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök