5231
Sök

processor på datorer

385 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
Hej!

Jag undrar ifall de står amd athlon 3500+ betyder det att den ligger på 3,5 ghz eller??
ska nämligen köpa en dator har hr ört att amd e bra o ha...

764 Inlägg
18 november 2005
Nja, AMD:s siffror kan vara lite förvirrande.
En AMD 3000 t.ex är 1.8 Ghz.
En AMD 3500 är på 2.2 Ghz.
Senast redigerat av TeQuilla (18 november 2005)

TeQuilla

4 571 Inlägg
18 november 2005
näpp det är inte 3,5 ghz utan 2,2 ghz den är likvärdig med en p4 3,5

8 Inlägg
18 november 2005
njaa.. amd och pentium betecknar hz:en lite annorlunda. Men en amd 3500+ skulle väl ligga runt en 2.2 Ghz. Dock tycker jag de är bättre än en pentium processor som har 3.0 Ghz

Bmw E36
304 Inlägg
18 november 2005
Har hållt på ett bra tag med datorer.

Det beror på vad man ska ha datorn för.
Om du ska spela eller ha som allround dator ska man ha Amd64.

bmw750:  "stabilare" ? Hur tänker du då?

nimoz: kan du berätta vad den innehåller och hur mycket kostar den? eller ska du bygga upp en själv?

Kanske kan hjälpa på nått sätt smile
Senast redigerat av valkonen (18 november 2005)

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
håller izual...
amd är idag bättre än pentium.. i alla saker förutom än, pentium är stabilare..

Driver du med oss nu? Definiera stabilare.

Var har du hört eller läst att så ska vara fallet, och vilka processorer talar vi om?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Carpenter
310 Inlägg
18 november 2005
En amd 3000+ är på 2.2ghz men"jobbar" väll som en 3.0:a ?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

764 Inlägg
18 november 2005
Shit va vissa tar åt sig alltså.
Hallå där mr BMW.
Han bad dig faktiskt bara definiera ett ord, det kan knappast jag kalla för tracking.
Jag undrar samma sak som mr moderator.

TeQuilla

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
3500+ innebär 2.2Ghz, men om du känner nån som är lite haj på datorer, kan du nog köpa en 3000+ å en bra kylare, å klocka den till samma hastighet.. blir ju billigare fast samma prolle typ.. tror till och med det går klocka den till 2.2 med orginal kylning, men det är aldirg nått att "rekomendera" av förklarliga skäl.

*klocka = Överklocka processsorn, öka antalet Mhz elektorniskt.

MVH Liemann

764 Inlägg
18 november 2005
Kan knappast kalla det för tracking.
Folk ställer raka frågor tycker jag det ser ut som.
Du får gärna peka på vad det är som är trackingen i det hela.

TeQuilla

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
chrizz skrev:
bmw750 skrev:
håller izual...
amd är idag bättre än pentium.. i alla saker förutom än, pentium är stabilare..

Driver du med mig? Definiera stabilare.

Var har du hört eller läst att så ska vara fallet, och vilka processorer talar vi om?

lägg ner trackningen...

du är inte nätverkstekniker eller?? än heller ingenjör..
min chef är en av sveriges bästa inom nätverkstekniken, o jag vet att AMD är bannlyst inom området..

dom är stabilare i det fallet att du kan lasta på dom en hel del arbete utan att det händer nåt, sen klarar dom av att genomföra mer applicationer, samt även ta hand om mer interface utan att gå ner sig..

Jag trackar inte, men jag gillar inte att du spottar ur dig ena befängda påståendet efter det andra.

Vidare har jag har läst 2 år civilingenjör, och hoppat av för att byta inriktning helt. Jag sysslar mycket med datorer, och nätverk också för den delen. Nåja, det ingenting med diskussionen att göra.

AMD Operon är en 64-bitars CPU som är betydligt vassare än motsvarande Intel Pentium Xeon, att det sen finns företag som har avtal med Intel och därmed låst sig till Xeon är en annan sak. Opteron är på frammarsch och fler och fler stora tillverkare börjar acceptera dem och inser att det är prestanda och pålitlighet att satsa på. Dell kör sen länge med Intel, och lär ju fortsätta med det antagligen. HP har haft Intel, men har börjat nu med AMD också.

I vissa avseendet är faktiskt Xeon-cpu vassare än Opteron, men i de allra flesta fall sopar AMD Operon mattan, och det har jag mängder av bevis på i form av tester. Ligger ute på nätet, det är fritt fram att söka.

BTW. jag tar upp opteron och xeon nu endast för att du själv gått in på "high end-produkter"

Att Intel skulle vara "stabilare" är inte sant. Att företag inte förlitat sig på AMD i servrar beror väl främst på att det inte har funnits något bra alternativ som AMD erbjudit. Under 90-talet hade AMD främst budget-processorer till vanliga konsumenter. Då var det verkligen intel som gällde, men det där är inte sant längre. Utvecklingen går framåt. Dessvärre finns dessa "kunniga tekniker" som vägrar inse faktum att AMD har alternativ som slår Intel på fingrarna. Sen har ju fortfarande Intel alternativ som Itanium som är en helt annan sorts processor som som kan hantera gigantiska mängder arbetsminne osv osv (kostar skjortan för övrigt).

Vad jag vet har inte AMD något alternativ för det, men snackar vi vanliga dödliga high end Xeon mot Opteron så är "valet" glasklart, och nån skillnad i pålitlighet (stabilitet) är det icke. Bara prestanda...

764 Inlägg
18 november 2005
OMG alltså.

TeQuilla

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
har aldirg hört dina motsvarigheter till namn på dessa cpu..
och du har som sagt hoppas av utbildningen, och har inte jobbat med det vad jag kan förstå??

jag har väldigt hög utbildning bakom mig, och praktisk erfarenhet..
min chef är som sagt en av sveriges bästa, iaf enligt mig, han och alla adnra nätverkare så är intel oslagbart, både i server, och i stationärt... titta på dom som sitter o kör media, o mediella medel, dom kör bara intel..
eller mac för layout..

och titta på dom servrer som denna sajt ligger på, antingen linux,unix eller intel.

intel är idag en av världens mest erkända märke, efter kommer om möjligtvis AMD, men i det långa loppet så står intel ett steg före..

Sen vakna du!

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
nimoz skrev:
Hej!

Jag undrar ifall de står amd athlon 3500+ betyder det att den ligger på 3,5 ghz eller??
ska nämligen köpa en dator har hr ört att amd e bra o ha...

http://www.nordichardware.se/Artiklar/? … ivelse=376

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
har aldirg hört dina motsvarigheter till namn på dessa cpu..
och du har som sagt hoppas av utbildningen, och har inte jobbat med det vad jag kan förstå??

jag har väldigt hög utbildning bakom mig, och praktisk erfarenhet..
min chef är som sagt en av sveriges bästa, iaf enligt mig, han och alla adnra nätverkare så är intel oslagbart, både i server, och i stationärt... titta på dom som sitter o kör media, o mediella medel, dom kör bara intel..
eller mac för layout..

och titta på dom servrer som denna sajt ligger på, antingen linux,unix eller intel.

intel är idag en av världens mest erkända märke, efter kommer om möjligtvis AMD, men i det långa loppet så står intel ett steg före..

"I det långa loppet" suck... dina argument saknar grund.

Att du aldrig hört talas om Opteron, Xeon och Itanium tyder på att du heller inte ska uttala dig i frågan. Att du "hört nån säga" att Intel är "jättemycket stabilare än AMD" är löjligt. Ta reda på fakta och bilda din egen uppfattning så inser du själv sanningen snabbt.

Jag menar inte att Xeon är dåliga, det är en kanonfin processor, men det finns alternativ som inte på något sätt är sämre.

Intel är mer erkända än AMD, det är sant, men det har en historisk bakgrund. Intel och AMD har funnits i princip lika länge, men det är alltid Intel som dominerat, och det hänger väl med som ren princip tyvärr.

För övrigt är servern som driver den här siten en Dual AMD Opteron 246 som jag själv köpt i delar, plockat ihop och konfigurerat, del för del, program för program. Det är väl erfarenhet om nått tycker jag. (edit: OS är Linux (debian 3.1))

Media (bildbehandling, grafisk formgivning osv) kör MAC för att ... ja, det är "poppis" och ja, det är förmodligen bättre än PC för just ändamålet. Men det inkluderar att det är bättre än Intel också.

Att många företag använder Intel beror fortfarande på det där med avtal, och har inget med prestanda eller pålitlighet att göra. Dell slungar iväg en herrans massa datorer hit och dit till vrakpriser och då följer Intel CPU med... Jag tror inte det är nån (inte många iaf) som gör ett direkt val "INTEL framför AMD", snarare tvärtom om de är medvetna.

Det sista ur slutsatsen av ett test "AMD Opteron vs Intel Xeon":

" The comparison we've made here is a very important one; it identifies Intel's strengths and their weaknesses with Xeon, and it crowns Opteron a clear multiprocessor winner. An area that we didn't touch on is cost, which is where AMD truly shines. The Opteron 848 processors we tested are around 1/2 the price of Intel's 2MB L3 Xeon MPs and we have not seen retail data on how expensive the 4MB parts will be.

In a 4-way configuration AMD's Opteron cannot be beat, and thus it is our choice for the basis for our new Forums database server. We'll be documenting that upgrade in a separate article so stay tuned.

Källa: http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=1982&p=1

Det finns många fler test som detta...
Senast redigerat av chrizz (18 november 2005)

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
Jag vill tillägga att det inte krävs nån ingenjörs utbildning för att göra vad våran admin just skrev om att bygga ihop servern, en viss allmän bildning inom IT, något som de flesta gymnasie elver som håller på med datorer på fritiden skulle kunna fixa. Att herr bmw, sen vill visa vad duktig han är innom ett område han inte alls har någon som helst koll på är.

Jag tycker heller inte att någons, eller mitt inlägg är något påhopp eftersom vi snällt försökt förklarat att det inte är så som herr bmw säger. Jag är på hobby nivå, å vet precis vad Opteron å Xeon innebär. Nån timmes läsning på nordicharware.se så vet man allt för att utan problem plocka ihop en dator om intresse finns.

Så snälla bmw750, du har ingen uppfattning om 2 av de mest kända processorerna på marknaden idag inom serverar. Varför ens skriva om sånt du inte vet nått om?

Trägnagare
185 Inlägg
18 november 2005
Alltså AMD och intel arbetar ju på olika sätt, samma sak med Celeron och Pentium, de är bra på olika saker... välj processor beroende på vad du använder datorn till.

All show and no go!

764 Inlägg
18 november 2005
Ops, nu försvann den röda tråden.

TeQuilla

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
okej..vi vänder på det, vem härinne är CNA,CNE,MCSE,CNI,CDE??
vem härinne har över 25 års erfaranhet av serverteknik och appliationsteknik? samt workstationteknik??

Det kan inte vara du iaf, du visste ju inte vad Opteron och Xeon var.

Någon med 25 års efternhet av serverteknik borde åtminstone ha hört talas om Xeon. Och varför ens lägga sig in i en diskussion om processorer när du uppenbarligen inte vet något sakligt alls, utan bara kommer med hörsägen.

Man kan framställa sånna "fakta" på olika sätt. Antingen genom att stenhårt påstå att det är sanning, även om allt pekar på att du har fel. Eller att från första början säga "Jag har hört att... men jag vet inte säkert om det är så eller inte".

Skillnaden är enorm.

904 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
okej..vi vänder på det, vem härinne är CNA,CNE,MCSE,CNI,CDE??
vem härinne har över 25 års erfaranhet av serverteknik och appliationsteknik? samt workstationteknik??

Jag har själv Jobbat på Dell  som tekniker och jag vet att dom kollat på AMD pga att stabiliteten är lika bra eller bättre än Intel nu, det är ju mer än 5-6 år sedan AMD hade dålig tillförlitlighet. Men Dell har ett ganska så stort kontrakt med Intel som du kanske förstår... Det finns mycket att läsa om detta på internet också.

De ska va gött å leva

Sök