2212
Sök

Tickande missljud från motorn. Cadillac BLS 1,9 ttid

10 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
Har sedan ett par dagar ett tickande missljud från motorn. Bilen går bra och drar inte mer diesel än vanligt. Har filmat en kort sak för att illustrera ljudet. Låter tydligast när jag tar bort locket till oljepåfyllningen. Ljudet kan väl beskrivas som, smattrande metalliskt och distinkt.

Länk till Youtubeklipp som startar där det är som tydligast.

https://youtu.be/TpnFI0Mg2sg?t=39s
Senast redigerat av CadillacBLS (19 november 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 november 2016
Kan du skruva själv så lär du se vad det är som felar, annars in på dyr verkstad..
Senast redigerat av tommen1 (19 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 021 Inlägg
19 november 2016
tommen1 skrev:
Kan du skruva själv så lär du se vad det är dom felar, annars in på dyr verkstad..

Vilket otroligt givande svar, precis vad trådskaparen eftersökte..

angående ljudet så är det svårt att säga utifrån ett filmklipp men tyckte inte den lät så himla illa med när locket var ditskruvat? din motor har som många andra moderna dieselmotorer hydrauliska lyftare med rullvippor, om ljudet kommer innifrån topplocket kanske det kan vara en tanke att en lyftare är dåligt eller en vippa sliten.

Tycker dock du ska lyssna på en likadan motor alternativt lämna in den för att säkerställa att det verkligen är ett missljud, Dieslar har ett väldigt rassligt motorljud som är lätt att lura sig på om man är ovan.

Tar förgivet att du har kollat oljenivån?

4 917 Inlägg
19 november 2016
Då kom du till samma slutsats som jag!
Lämna in om man inte kan själv..
En cadillac skruvar man inte på så ofta..
Senast redigerat av tommen1 (19 november 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 november 2016
tommen1 skrev:
Då kom du till samma slutsats som jag!
Lämna in om man inte kan själv..

Nja, jag tycker att Rille kom med ett bra förslag att försöka jämföra med en likadan bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

10 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
Har varit inne på det, att kunna jämföra med en annan bil. En likadan motor sitter i Saab 9-3 av samma årsmodell. Har letat på Youtube efter en referens men den någon påstod låta mer som en traktor lät ju frisk i förhållande till min. Har OK med olja men börjar med att byta imorgon. Har varit med om knackande ventillyftare på en annan bil tidigare som krävde täta oljebyten. Blir kanske inte så mycket klokare men tack för förslag.

10 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
Åkte en sväng i går kväll. Får för mig att ljudet är mest frekvent på tomgång och försvinner sedan efter typ 15-1600 varv. Kan eventuellt tyda på att det är en ventillyftare som skramlar och som sedan får OK med oljetryck och tystnar därför. Alternativet är att missljudet drunknar i annat motor- och vägljud

10 Inlägg
24 november 2016
Trådstartare
Problemet löst. Hade dåligt med tid och stort behov av bilen så jag levererade bilen till en bilmek. Domen kom idag, spännrulle och brytrullar till generatorremmen var upphovet till missljudet.

4 917 Inlägg
24 november 2016
Det var ju en himla tur, för det lät som det kom inifrån motorn..

Sök