3247
Sök

Säkringen går pga ciggarettutaget

18 Inlägg
5 december 2016
Trådstartare
#1
[b][/
Jag köpte en Volvo V50 för inte så länge sedan. När jag sedan skulle ladda mobilen så fungerade inte ciggarettutaget varken fram eller bak. Jag kollade på säkringarna och hittade den säkringen som gick till uttagen. Men när jag hade bytt den, så höll den nya bara i en timme sen gick den med. Vad kan detta bero på? Kan det vara för svag säkring? Eller kan det sitta djupare? Ska man bara byta själva kontakten? vet inte riktigt vart jag ska börja kolla.

Det är inte fel på USB adaptern som sitter i uttaget. Jag har använt den i andra bilar. Den fungerar som den ska.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 december 2016
#2
En säkring går för att den är överbelastad eller kortsluten.
Om säkringen håller när inget är anslutet, så BÖR det var fel på det man ansluter eller för svag säkring.
Försök räkna ut det ohmska förhållandet så ser du vad säkringen tål.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Avstängd
10 388 Inlägg
6 december 2016
#3
tommen1 skrev:
En säkring går för att den är överbelastad eller kortsluten.
Om säkringen håller när inget är anslutet, så BÖR det var fel på det man ansluter eller för svag säkring.
Försök räkna ut det ohmska förhållandet så ser du vad säkringen tål.

Det räcker väl med att titta vad det står på säkringen för att få reda på "vad den tål"? (Ja där är en viss variation, men att börja räkna på det känns lite som att gå över ån efter vatten).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vet inte hur uttagen på Volvo ser ut, men min mor hade en bil innan (kommer dock inte ihåg vilken det var) där + och - var åtskilda med hjälp av plast...som med tiden hade blivit skör och gått sönder. Det gav effekten att säkringen ibland brann av, utan uppenbar anledning (eller ja; anledningen var ju att det blev kortis).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 december 2016
#4
Det var nog lite överkurs tydligen för att beräkna belastningen innan säkringen går..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

18 Inlägg
6 december 2016
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
tommen1 skrev:
En säkring går för att den är överbelastad eller kortsluten.
Om säkringen håller när inget är anslutet, så BÖR det var fel på det man ansluter eller för svag säkring.
Försök räkna ut det ohmska förhållandet så ser du vad säkringen tål.

Det räcker väl med att titta vad det står på säkringen för att få reda på "vad den tål"? (Ja där är en viss variation, men att börja räkna på det känns lite som att gå över ån efter vatten).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vet inte hur uttagen på Volvo ser ut, men min mor hade en bil innan (kommer dock inte ihåg vilken det var) där + och - var åtskilda med hjälp av plast...som med tiden hade blivit skör och gått sönder. Det gav effekten att säkringen ibland brann av, utan uppenbar anledning (eller ja; anledningen var ju att det blev kortis).

Det är samma på min bil. Det är ett plast hölje mellan + och -. Ska man byta själva plasten då för att det ska fungera?

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2016
#6
RockerSwe skrev:
it_mutt skrev:
tommen1 skrev:
En säkring går för att den är överbelastad eller kortsluten.
Om säkringen håller när inget är anslutet, så BÖR det var fel på det man ansluter eller för svag säkring.
Försök räkna ut det ohmska förhållandet så ser du vad säkringen tål.

Det räcker väl med att titta vad det står på säkringen för att få reda på "vad den tål"? (Ja där är en viss variation, men att börja räkna på det känns lite som att gå över ån efter vatten).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vet inte hur uttagen på Volvo ser ut, men min mor hade en bil innan (kommer dock inte ihåg vilken det var) där + och - var åtskilda med hjälp av plast...som med tiden hade blivit skör och gått sönder. Det gav effekten att säkringen ibland brann av, utan uppenbar anledning (eller ja; anledningen var ju att det blev kortis).

Det är samma på min bil. Det är ett plast hölje mellan + och -. Ska man byta själva plasten då för att det ska fungera?

Vill bestämt ha för mig att vi (det var väl nog visserligen min far om man ska vara petig) skaffade ett annat uttag på skroten för att lösa den delen.

Inte säkert att det är det som spökar på din bil, men det är väl inte omöjligt heller iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 598 Inlägg
7 december 2016
#7
Har bestämt för mig att cigguttaget på en V50 är så att säga vertikalt. Är du säker på att det inte ramlat ner nåt i cigguttaget som skapar kortslutningen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 december 2016
#8
Jag blandade in ohms lag , för jag trodde i min enfald att det var ett avancerat fel..
Jag tar tebaks mitt instick..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 454 Inlägg
7 december 2016
#9
Ett cigtänduttag brukar vara avsäkrat med 8 eller 10 Amp.
Betyder 108 till 120 watt.
En USB-adapter med ansluten mobiltelefon drar långt ifrån 120 watt.
Om säkringen endast brinner av med USB-adaptern i cigtänd är det något fel på USB-adaptern, även om den tidigare fungerat i annan bil.
Kolla botten på både USB-adaptern och cigtänduttagen.
Kan vara något bleck som viker dig olämpligt när USB-adaptern skjuts in.


Sök