carnageman skrev:
Ang felmarginalerna
Läs igen, i listan är det inte procent utan * x
Dvs 1.4= 1.4 x antal procent undersökningen visade, läs igen hela artikeln
OH! Ännu bättre, då är redovisningen inte bara totalt meningslös (då detta är ett återkommande fenomen inom alla "före 'valfri sak det ska röstas om' "-undersökningar), utan statistiskt redovisningsmässigt felaktig (felmarginaler i undersökningar ska anges i procentenheter, eller hänvisas till power-förhållandet). Fast, nu skrev jag inget om att deras redovisade siffror var i % (vilket det indirekt är). Men det är bara att tacka för påpekandet om att de redovisat det felaktigt.
Men visst är det gott att man i en artikel som påstår sig handla om felmarginaler påpekar att "
Vänsterpartiet, med rötterna i kommunism, får ett bättre resultat i mätningarna än i verkligheten. Kommunism är en hårt kritiserad ideologi vars förespråkare bär ansvar för omfattande folkmord på fler än 100 miljoner människor.". Menar, det är givetvis som så att varenda ord där är av vikt för en artikel som, igen, påstår sig handla om valundersökningars felmarginal.
Givetvis precis som; "
Och är det så att det är ett rent sammanträffande att beställarna av opinionsundersökningarna oftast är tidningar och TV-kanaler med fötterna någonstans på vänsterkanten?"
Det råder inga problem för den som läser, och förstår vad den läser, att se hur "ärlig och oberoende" tidningen egentligen är...
(har inga problem med folk oavsett vad de röstar på, men hycklare däremot...)
Gällande felmarginal så är det -igen- totalt menlöst så länge man inte vet deltagarantalet. Är det 100 tillfrågade personer så räknar man med 6-10% i felmarginal (det varierar då i relation till hur många av de deltagande som svarat samma sak på en fråga). Är det istället 10.000 deltagare i undersökningen, så är den "inbyggda" felmarginalen under 1%.
Det innebär alltså att om det är 100 respondenter, och 30% av dessa svarar "X" så är felmarginalen +-9,2%, än lite högre om 40% av respondenterna hade svarat "X".
Är det istället frågan om 10.000 respondenter och 30% svarar "X", så är felmarginalen helt plötsligt +-0,9%.
Vidare är ytterligare en sak av intresse; valdeltagandet. Det var ingalunda 100% av Sveriges röstberättigade befolkning som röstade 2014. Här finns alltså ytterligare en källa till fel; om undersökningen frågar de 10-20% av befolkningen som inte tänkt rösta iaf, så skulle det falla sig intressant om det till trots stämde med valresultatet.
Igen; hade den (eller någon av deras andra artiklar) varit skrivna av en elev i mellanstadiet hade säkert läraren tyckt det var ok. I något, helt valfritt, högre sammanhang hade det ratats på alla sätt och vis.
- - Edit - -
Man påstår dessutom att Yougov har en negativ felmarginal (en felmarginal är en felmarginal, den är alltid "+-"), på 153%, ( "
Yougov mätte stödet för SD med en negativ felmarginal på drygt 153%" ) vilket inte stämmer.
Deras undersökning; 8,4%
Valresultat; 12,86%
Man kommer visserligen fram till att förhållandet mellan 12,86 och 8,4 är 1,53.... men, man kan inte riktigt räkna in de där första "100%":en (dvs 8.4), de fanns där redan från början.
Om jag tror jag har 8kr i fickan, och jag har 12kr egentligen, så har jag inte 150%
mer, jag har 50% mer än vad jag trodde. Totalt sett har jag dock 150%
av vad jag från början trodde.
Hade jag haft 150%
mer än jag trodde, hade jag haft 20kr (jösses så pedagogiskt). Och jag är fullt medveten om att man räknar något annorlunda inom affärsverksamheter, men iaf.
Så visst stämmer det att media försöker "styra opinion med opinion", och vilket håll man här försöker styra åt är inte det minsta svårhittat.