3424
Sök

Stockholmsrapporten: Dubbfria "vinterdäck" skördar offer i halkan

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
Läs mer på Stockholmsrapportens webbplats www.sr1.se

Stockholmsrapporten är en webbtidning som syftar till att rapportera om olika ämnen i en ärlig vinkel.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2016
carnageman skrev:

Stockholmsrapporten är en webbtidning som syftar till att rapportera om olika ämnen i en ärlig vinkel.

Som insändare /debattinlägg - Fine.

Som seriös artikel - Värdelös.

Att ens likna det vid folkmord sätter ju ganska mycket nivån för hela sidan.

Skulle vara intressant att se källa på det man på sr1 hänvisar till (man pekar inte ens på vilken, gjord när osv...utan påstår bara att den finns).

Fast, samma tidning hävdar ex.vis "Stockholmsrapporten avslöjar stora felmarginaler i opinionsinstitutens mätningar." och hänvisar till att vad undersökningarna säger och vad folk faktiskt (exempelvis) röstar på vid ett val, skiljer sig åt. . . .precis som i alla andra undersökningar . . . . i hela världen (typ).

Exempelvis räknar man med en statistisk felmarginal vid 5000 deltagande på 0,9-1,4% som ok (det klarar sig  P<.05, vilekt är väl antaget inom statistik). Men, då man inte anger hur stora urvalen är, är det totalt menlöst att peka på någon felmarginal.
Det i sin tur har inget med vinterdäcksblajet att göra, men det visar lite på hur osäker, och oseriös, källan är.

Och det må väl vara bra att man vill ge en "ärlig bild" (tveksamt om en helt onyanserad bild finns i medievärlden dock), men, man får nog allt ta och höja nivån något från den mellanstadienivå det generellt (i flera artiklar) framförs med.
Senast redigerat av it_mutt (18 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
Ang felmarginalerna

Läs igen, i listan är det inte procent utan * x
Dvs 1.4= 1.4 x antal procent undersökningen visade, läs igen hela artikeln wink
it_mutt skrev:
carnageman skrev:

Som insändare /debattinlägg - Fine.

Som seriös artikel - Värdelös.

Att ens likna det vid folkmord sätter ju ganska mycket nivån för hela sidan.

Skulle vara intressant att se källa på det man på sr1 hänvisar till (man pekar inte ens på vilken, gjord när osv...utan påstår bara att den finns).

Fast, samma tidning hävdar ex.vis "Stockholmsrapporten avslöjar stora felmarginaler i opinionsinstitutens mätningar." och hänvisar till att vad undersökningarna säger och vad folk faktiskt (exempelvis) röstar på vid ett val, skiljer sig åt. . . .precis som i alla andra undersökningar . . . . i hela världen (typ).

Exempelvis räknar man med en statistisk felmarginal vid 5000 deltagande på 0,9-1,4% som ok (det klarar sig  P<.05, vilekt är väl antaget inom statistik). Men, då man inte anger hur stora urvalen är, är det totalt menlöst att peka på någon felmarginal.
Det i sin tur har inget med vinterdäcksblajet att göra, men det visar lite på hur osäker, och oseriös, källan är.

Och det må väl vara bra att man vill ge en "ärlig bild" (tveksamt om en helt onyanserad bild finns i medievärlden dock), men, man får nog allt ta och höja nivån något från den mellanstadienivå det generellt (i flera artiklar) framförs med.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 december 2016
Seriös källa. Not... Vi som arbetar som lärare påminns titt och tätt om vikten av att lära elever att tänka källkritiskt.

Jag efterfrågar också den ursprungliga undersökningen som Transportstyrelsen gjort.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
Källkritiskt tänk bör alla har, alltför många sväljer allt som står i media med hull och hår utan att tänka....

En annan artikel om ämnet:

http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack

caromania skrev:
Seriös källa. Not... Vi som arbetar som lärare påminns titt och tätt om vikten av att lära elever att tänka källkritiskt.

Jag efterfrågar också den ursprungliga undersökningen som Transportstyrelsen gjort.

516 Inlägg
18 december 2016
Enligt min åsikt förbjud dubbfria vinterdäck och saltning av vägar.
Anpassa läget vi har inte sommarväglag året runt som en del tror.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 december 2016
carnageman skrev:
Källkritiskt tänk bör alla har, alltför många sväljer allt som står i media med hull och hår utan att tänka....

En annan artikel om ämnet:

http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack

caromania skrev:

Och längre ner står det att Collin citerar forskningen felaktigt och att Aftonbladet även skrivit en not om detta.

Men du korsrefererar fakta utan relevans och det är värre. "Att dubbdäck river upp partiklar som orsakar dödsfall, är inte sant" har ju knappast något att göra med "dubbfria däck orsakar folkmord."

Dessutom tycker jag det är trist att du skriver, jag citerar: "Allvädersdäck, så kallade dubbfria "vinterdäck" skördar offer i halkan." Allvädersdäck, jag antar att du refererar till allround-däck, har inte ett skit med dubbfria vinterdäck att göra, och när du sätter citationstecken kring ordet "vinterdäck" så gör du som skribent ett allvarligt misstag om du faktiskt försöker åberopa någon form av status som "ärlig vinkel". Du tar nämligen ställning och är synnerligen oärlig och vinklad eftersom du faktiskt direkt ljuger.

Åsikten kring huruvida dubbade däck är bättre än odubbade är en sak, jag ger dig varken fel eller rätt i ditt antagande att dubbade däck är bättre. Däremot saknar jag belägget du hävdar att du har, nämligen att en statlig myndighet genomfört en undersökning som menar att du med dubbfria däck löper dubbelt så stor risk att förolyckas vid en trafikolycka. Och dessa oberoende undersökningar, dessa behöver också länkas. Och då menar jag inte en motorjournalists krönika i Aftonbladet.

Som det är nu så framstår din sida som trams.
Senast redigerat av caromania (18 december 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 013 Inlägg
18 december 2016
När "Collin kollar" bör man göra lite research. Kan vara rätt men även inte. Fast han vill ju elda upp hela VAG och putta de bilar som finns i trafik utför stupet då de är "Ren skit". Där håller jag med! smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2016
carnageman skrev:
Ang felmarginalerna

Läs igen, i listan är det inte procent utan * x
Dvs 1.4= 1.4 x antal procent undersökningen visade, läs igen hela artikeln wink

OH! Ännu bättre, då är redovisningen inte bara totalt meningslös (då detta är ett återkommande fenomen inom alla "före 'valfri sak det ska röstas om' "-undersökningar), utan statistiskt redovisningsmässigt felaktig (felmarginaler i undersökningar ska anges i procentenheter, eller hänvisas till power-förhållandet). Fast, nu skrev jag inget om att deras redovisade siffror var i % (vilket det indirekt är). Men det är bara att tacka för påpekandet om att de redovisat det felaktigt.

Men visst är det gott att man i en artikel som påstår sig handla om felmarginaler påpekar att "Vänsterpartiet, med rötterna i kommunism, får ett bättre resultat i mätningarna än i verkligheten. Kommunism är en hårt kritiserad ideologi vars förespråkare bär ansvar för omfattande folkmord på fler än 100 miljoner människor.". Menar, det är givetvis som så att varenda ord där är av vikt för en artikel som, igen, påstår sig handla om valundersökningars felmarginal.

Givetvis precis som; "Och är det så att det är ett rent sammanträffande att beställarna av opinionsundersökningarna oftast är tidningar och TV-kanaler med fötterna någonstans på vänsterkanten?"

Det råder inga problem för den som läser, och förstår vad den läser, att se hur "ärlig och oberoende" tidningen egentligen är...
(har inga problem med folk oavsett vad de röstar på, men hycklare däremot...)

Gällande felmarginal så är det -igen- totalt menlöst så länge man inte vet deltagarantalet. Är det 100 tillfrågade personer så räknar man med 6-10% i felmarginal (det varierar då i relation till hur många av de deltagande som svarat samma sak på en fråga). Är det istället 10.000 deltagare i undersökningen, så är den "inbyggda" felmarginalen under 1%.

Det innebär alltså att om det är 100 respondenter, och 30% av dessa svarar "X" så är felmarginalen +-9,2%, än lite högre om 40% av respondenterna hade svarat "X".
Är det istället frågan om 10.000 respondenter och 30% svarar "X", så är felmarginalen helt plötsligt  +-0,9%.

Vidare är ytterligare en sak av intresse; valdeltagandet. Det var ingalunda 100% av Sveriges röstberättigade  befolkning som röstade 2014. Här finns alltså ytterligare en källa till fel; om undersökningen frågar de 10-20% av befolkningen som inte tänkt rösta iaf, så skulle det falla sig intressant om det till trots stämde med valresultatet.

Igen; hade den (eller någon av deras andra artiklar) varit skrivna av en elev i mellanstadiet hade säkert läraren tyckt det var ok. I något, helt valfritt, högre sammanhang hade det ratats på alla sätt och vis.

- - Edit - -

Man påstår dessutom att Yougov har en negativ felmarginal (en felmarginal är en felmarginal, den är alltid "+-"), på 153%, ( "Yougov mätte stödet för SD med en negativ felmarginal på drygt 153%" ) vilket inte stämmer.

Deras undersökning; 8,4%
Valresultat; 12,86%

Man kommer visserligen fram till att förhållandet mellan 12,86 och 8,4 är 1,53.... men, man kan inte riktigt räkna in de där första "100%":en (dvs 8.4), de fanns där redan från början.

Om jag tror jag har 8kr i fickan, och jag har 12kr egentligen, så har jag inte 150% mer, jag har 50% mer än vad jag trodde. Totalt sett har jag dock 150% av vad jag från början trodde.
Hade jag haft 150% mer än jag trodde, hade jag haft 20kr (jösses så pedagogiskt). Och jag är fullt medveten om att man räknar något annorlunda inom affärsverksamheter, men iaf.

Så visst stämmer det att media försöker "styra opinion med opinion", och vilket håll man här försöker styra åt är inte det minsta svårhittat.
Senast redigerat av it_mutt (18 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

466 Inlägg
18 december 2016
MickeEng skrev:
Enligt min åsikt förbjud dubbfria vinterdäck och saltning av vägar.
Anpassa läget vi har inte sommarväglag året runt som en del tror.

förbjuda dubbfria vinterdäck ??

Christer *Dieselkungen*

Muttley
18 december 2016
Får man dela sånt här på garaget?    I min skola fick vi lära oss att gå på källkritik.  De klarade inte denne Johan. 

Ah du gör reklam för din egna tidning vilket du frågat Chrizz om de var okej så han inte vill ha betalt för reklamplatsen?

Kom ner till skåne och prova köra på en väg när de fryser på en natt och de inte har saltat, -1 till 2 grader och de har regnat på dagen så kvittar de om du har kättingar.

Att bilen blir vit och rutorna skitiga är ett ickeproblem för den som vet vad fordonsvård är smile

466 Inlägg
18 december 2016
Visa mig den artikeln  där transportstyrelsen skriver att dubbfria vinterdäck är farligt det handlar om att varje förare anv huvudet när dom kör och inte kör lika fort som man kan göra på sommaren.
Att förbjuda dubbfritt va det dummaste jag har hört .
kört alla år från norr till söder me dubbfritt utan problem bara anv hjärnan när man kör
Senast redigerat av Ghost Rider (18 december 2016)

Christer *Dieselkungen*

466 Inlägg
18 december 2016
tkd_rille skrev:
Får man dela sånt här på garaget?    I min skola fick vi lära oss att gå på källkritik.  De klarade inte denne Johan. 

Ah du gör reklam för din egna tidning vilket du frågat Chrizz om de var okej så han inte vill ha betalt för reklamplatsen?

Kom ner till skåne och prova köra på en väg när de fryser på en natt och de inte har saltat, -1 till 2 grader och de har regnat på dagen så kvittar de om du har kättingar.

Att bilen blir vit och rutorna skitiga är ett ickeproblem för den som vet vad fordonsvård är smile

bra skrivet

Christer *Dieselkungen*

Forummoderator
18 013 Inlägg
18 december 2016
tkd_rille skrev:

Egen tidning? Reklam? Fel info i denna?
Nej. Det är inte. Ok.

Länk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
18 december 2016
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:

Egen tidning? Reklam? Fel info i denna?
Nej. Det är inte. Ok.

Länk?

Jag länkar inte så han får gratisreklam smile  Men tryck på ledare i "tidningen" så ser du att redaktören är TS.
Har inga problem med att folk vill göra oberoende tidningar men de får väl ändå vara lite måtta med hur de skriver med.

Forummoderator
26 351 Inlägg
18 december 2016
9§ Marknadsföring

Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte.
Vi reserverar oss rätten att avgöra vad som är marknadsföring.

Saxat ur regelboken. Sätter därför ett lås här.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök