ojkooj skrev:
Ok!
Tack för svaren. Ska kolla imorgon så får vi se om det blir att man slår till.
Ursäkta jag har helt missat att du sökte omdöme om ny CR-V.
Har en som är uttagen i oktober förra året = 2015.
Bensin och manuell + mellanutförandet = inte sniken och heller inte skinnklädsel och glastak.
3 föregående bilarna har varit dieslar. (Cherokee och 2 Land Rover)
Aldrig mera frysa i en diesel har jag bestämt.
Dessutom inte problem med urintanken.
Började med att kolla 18(arton) SUV´ar.
8 kandidater utkristalliserade sig.
Mazda CX5
BMW X3
Toyota RAV-4
Mitsubishi ASX
Skoda Yeti
Suzuki Vitara
Jeep Renegade
Honda CR-V
Eftersom bilen skulle huvudsakligen köras av min fru så diskades Skodan direkt på utseendet.
Mitsubishin, Jeepen och Suzukin torskade på utrymmet.(Jeepen dessutom på A-stolparna)
Mazda, Toyota och BMW på att reservhjul & hjulbytesutrusning saknades, inte hade riktig/manuell handbromsspak, inte "normalt" tändlås, inte tillräckligt stora backspeglar samt en mängd småsaker såsom knappar för stjärtvärme och enkel inställning av värme och ventilation.
Hatar menystyrt med undermenyer i det oändliga.
CR-Vs akilleshäl lär vara 4x4-systemet enligt Teknikens Världs "rulltest".
Enligt Ukrainatester på tuben är CR-V inte sämre än andra utan riktig 4x4(som Defender, Niva, G-Wagen & LandCruiser) under verkliga förhållanden i sand-/grusgrop, på fuktig gräsmatta eller rullar.
För säkerhets skull begärde jag uppgifter från Hondaimportören som välvilligt ställde bilder och uppgifter till förfogande.
Kortfattat och i princip gick det ut på att 4x4-systemet från april 2015 så har Honda lämnat den hydrauliska överföringen/påverkan på lamellpaketet som kopplar in bakhjulsdriften för att i stället få elektronisk påverkan där ABS-systemet ingår som komponent.
Enligt vad jag kunde se och jämföra så påminner det om det system som AUDI kommer att få inom kort då man lämnar torsendifferentialen.
Obekant om det är samma leverantör av systemen.
CR-Vn blev min sextonde 4x4-bil sedan slutet på nittonhundratalet.
Har även en Suzuki Jimny -06, min fjärde Suzuki, som hjärtat klappar extra för.
Honda och Suzuki anser jag vara de bilfabrikat som har högst kvalitet.
Hade vi inte köpt Hondan så ville jag ha ännu en Sukka.
Vad jag har mest emot Honan är de något korta stolsitsarna knappa skjutmånen på framstolarna.
Hustrun och jag har divergerande uppfattning om Hondans utseende. Jag tycker den är ful med allt blankt i 3 nyanser. Hon gillar det. Skriver inget mer om detta för säkerhets skull om hon mot förmodan skulle läsa detta.
Jag önskade en vacker vinröd kulör exteriört. Hustrun mörkgråmetallic(som alla andra utan fantasi).
Den blev inte vackert röd.