Micke_Dahl skrev:
Då lutar det mer och mer åt att byta stötdämpare och förmodligen bussningarna.
Det är som "tur" va en FWD så det blir några färre då.
Har du några tips på hur man går till väga med bussningarna? Hittar inga direkta guider på det. Dyrt att lämna in antar jag om de är så jobbiga?
Har hittat en bra video på stötdämpar byte och det verkar inte speciellt svårt

Tack för svaret!
Stötdämparna är enkla att byta på dessa så det bör dom flesta klara av

Om jag inte minns fel så när man byter bussningarna i bakaxeln på FWD-modellerna så måste man sänka ner hela bakaxeln.
Har endast bytt dom på Passat B5 men är ju samma bottenplatta så bör vara likadant.
Arbetet innebär då:
Hissa upp bilen
Ta loss bakhjulen
Ta loss bromsrören mellan bakaxel och kaross (håll nere bromspedalen med något lämpligt för att ej tömma bromssystemet helt)
Skruva loss dom två stora skruvarna som håller bakaxeln mot karossen.
Sänk ner bakaxeln ca 10-15cm
Pressa ut bussningarna med portabel hydraulpress eller t.ex gängstång och hylsor eller banka ut dom.
Rengör ordentligt inne i bakaxeln där bussningarna sitter.
Pressa i bussningarna med pressverktyg eller t.ex gängstång och hylsor.
Hissa upp och skruva fast bakaxeln
Skruva ihop bromsrören
Lufta bromsarna
Skruva på hjulen
Sänk ner bilen.
Utför hjulinställning.
Mycket jobb är det, har för mig det tog närmare en arbetsdag på jobbet. Så kostar nog några tusen på firma att byta dom, brukar dock klonka och smälla i bakvagnen om bussningarna är dåliga så upplever du bara bilen som gungig utan oljud bör det räcka med stötdämparbyte.