4032
Sök

Hur tjock högtalarkabel?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 juni 2007
#21
zoopåse skrev:
Båge: För att det ska börja dämpa märkbart så krävs det väldigt tunna kablar (alltså så tunna att det är löjligt typ kabel till in-ear-lurar) så så länge du har tillräcklig tjocklek så spelar det mindre roll hur tjocka de är.

Dessutom kan man med tunnare kablar få "mer" bas då resonansfrekvensen hos högtalarna inte dämpas av kabeln pga impedanstoppen. Tjockare kablar kan alltså ge mindre bas eller tightare bas om man ersätter för tunna kablar. Är de som sitter redan tillräckligt tjocka så blir skillnaden försvinnande liten.
tackar smile men ja tror inte att mina orginalkablar är tillräckligt grova för mitt frontsystem! orginal är inte många kvadrat och högtalarne är på, tror d va 150W å stereon på 4*50W, men ska man bara skarva kablarna så nära stereon som möjligt eller hur ska mna göra?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 171 Inlägg
15 juni 2007
#22
Jag skulle bytt dem om de var mindre än 2x0.75mm^2. Då skulle jag bytt till 1.5mm^2, 0.75mm^2 eller något som får plats. någon meter 0.75mm^2 kabeln har inte tillräcklig resistans för att högtalarna på 4ohm ska dämpas och stereon har inte tillräckligt med effekt för att kablarna ska ens bli det minsta varma så det är lungt.


311 Inlägg
16 juni 2007
#23
har 0.75 med jbl gto 6507c och nog låter det bra..

Pv med preppad b20..

63 Inlägg
16 juni 2007
#24
Supra ply 2,0 borde väll funka till all bilstereo? då de funkar väldigt bra till hemma stereo.

4 554 Inlägg
16 juni 2007
#25
kör med minst 2.5mm2 bara dumt och köra med midre? vet inte om formeln stämmer men kan prova I=roten ur P/R så säg att du spelar på lite extra och ger en 4ohms bas 1000watt så blir de enligt formeln runt 16A då rekomenderar jag inte 0,75mm2 wink

63 Inlägg
16 juni 2007
#26
loudness skrev:
kör med minst 2.5mm2 bara dumt och köra med midre? vet inte om formeln stämmer men kan prova I=roten ur P/R så säg att du spelar på lite extra och ger en 4ohms bas 1000watt så blir de enligt formeln runt 16A då rekomenderar jag inte 0,75mm2 wink
Jag kör 1mm silver kabel internt i hemmabiobaslådan och i kabeln från hemmabio processorn, är det stor skillnad på hemma stereo och bilstero angående kablar?

404 Inlägg
16 juni 2007
#27
Det är rätt stor skillnad på hemmastereo och bilstereo, ohms lag ger en ganska tydlig bild på skillnaden i effekt mellan bil- och hemmastereo: http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/


4 554 Inlägg
16 juni 2007
#28
pro-rated skrev:
loudness skrev:
kör med minst 2.5mm2 bara dumt och köra med midre? vet inte om formeln stämmer men kan prova I=roten ur P/R så säg att du spelar på lite extra och ger en 4ohms bas 1000watt så blir de enligt formeln runt 16A då rekomenderar jag inte 0,75mm2 wink
Jag kör 1mm silver kabel internt i hemmabiobaslådan och i kabeln från hemmabio processorn, är det stor skillnad på hemma stereo och bilstero angående kablar?
mjo det är allt lite skillnad men de beror på om du kör 4 eller 8ohm är inte jätte bra på hemmabio men tror de kan va 8ohm och då drar de mindre ström sen har du silverledare com har bättre ledningsförmåga än koppar


Sök