Kamkedja byter man inte, det är tänkt den ska hålla motorns livslängd, men kolla styrskenorna...
Kamrem som är i gummi byts pga ålder/mil då gummi torkar ut/spricker
I princip rätt, men lite för generellt. Har varit med om att varit tvungen att byta kamkedja på SAAB 99, Opel Manta och Mercedes E-klass 2-liter. Även om inget haveri inträffat för mig så har tomgången varit minst sagt orolig. Speciellt på Mantan, som hade automatlåda.
Finns inget angivet miltal från tillverkarens sida utan precis som marcus skrev här ovan...det hörs. Det är inget jag skulle göra i förebyggande syfte så den mycket väl kan hålla 30000mil eller längre även om den förväntade livslängden kanske var kortare vid konstruktionsarbetet.
De saabar jag bytt kedja på (12)st har rasslat innan det hänt. Om ni nu säger eran inte rasslat så ligger något annat bakom att kedjan gick.
Ja det var -24 ute. Men skitmotorer som inte pallar en rejäl kallstart
Nu är ju inte motorerna skit utan longlife service och dålig vevhusventilation innan 2003 som var boven. Kör själv saab 9-5 med t7 dock en 2006 men inga problem varken med kedja eller turbo. Är ju en biopower så tätare service intervall därav klarat sig bättre.
Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??