Har en volvo s60 t5 med en dålig katalysator, motorlampan lyster och har läste av felkod med både vida och china obd2 läsare fick felet "Nedsatt effekt" eller något sånt. Kan jag klara besiktningen om jag tankar lite etanol tillsammans med 95/98? Och kör bilen riktigt varm precis innan.
Förr i tiden var det vanligt att man "klarade" att "få igenom" en bil med sliten motor och dubbla SU genom att till hälften bensin och hälften karburatorsprit i en 4-liters dunk. Köra "soppatorsk" alldeles innan besiktningen och fylla på blandningen. Har "klarat" flera engelska sportbilar för mig. Men motorn måste vara genomvarm för att gå bra på "blandningen". Men nu för tiden är kraven på utsläppen hårdare. Så jag vet inte säkert hur det går, men i ditt ställe skulle jag testa. Du kan ju inte få mer än en "tvåa".
Förr i tiden var det vanligt att man "klarade" att "få igenom" en bil med sliten motor och dubbla SU genom att till hälften bensin och hälften karburatorsprit i en 4-liters dunk. Köra "soppatorsk" alldeles innan besiktningen och fylla på blandningen. Har "klarat" flera engelska sportbilar för mig. Men motorn måste vara genomvarm för att gå bra på "blandningen". Men nu för tiden är kraven på utsläppen hårdare. Så jag vet inte säkert hur det går, men i ditt ställe skulle jag testa. Du kan ju inte få mer än en "tvåa".
Som VD-Design skrev: Lyser lampan så ombes.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tycker det är lite väl dyrt när bilen inte kommer gå bättre utav det , mekonomen tar 8000kr för en katalysator. Men de löste sig rensade felkod och tankade 2.5L etanol 7.5L bensin fick 0 i avgasvärde och 1.02 i lambda