2924
Sök

Köpråd: Tyst bil med mycket gör-det-själv möjligheter

Forummoderator
18 026 Inlägg
4 april 2017
#22

Varför vill du att TS ska gå under med 5-siffriga verkstadsnotor 2 gånger per år? Han har väl inte gjort dig något ont?

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/13

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
4 april 2017
#23

Visst är de väl trevliga att köra. Men jag hade aldrig köpt någon sån, dels har de gått långt allihop. Dels är de dyra att fixa om man inte kan skruva.

1 193 Inlägg
4 april 2017
#24
Hybridsmurfen skrev:

Varför vill du att TS ska gå under med 5-siffriga verkstadsnotor 2 gånger per år? Han har väl inte gjort dig något ont?

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/13

Verkar ju vara kanonbilar enligt sidan du precis länkade! Titta bara på "user reliability rating" där folk som faktiskt äger bilarna fått tycka till smile


1 510 Inlägg
4 april 2017
#25
Cracksoup skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Varför vill du att TS ska gå under med 5-siffriga verkstadsnotor 2 gånger per år? Han har väl inte gjort dig något ont?

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/13

Verkar ju vara kanonbilar enligt sidan du precis länkade! Titta bara på "user reliability rating" där folk som faktiskt äger bilarna fått tycka till smile

Ska man vara petig så är det fel generation också.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

6 152 Inlägg
4 april 2017
#26
Hej!
Ja vad får man för en bil för 10000-20000kr?!
Skulle väl i så fall vara min Audi 100 Avant 2,0E  från -89 som gått 35000mil och är i bättre skick nu än när jag köpte den 1993. -Men den är inte till salu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-05e88026f3fe4a319892824d76352e2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-68f1bc7517721b0a692a871257cdd0c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c22b93fb9c191c1963d9def1cdff0c03.jpg


330 Inlägg
4 april 2017
#27
Jag funderar på om en Passat (3bg -03) kan fungera?

Den jag körde med tidigare blev bara ställd när besiktningen underkände den för för svagt ljus, dålig handbroms, och jag undrar om det inte var något med någon spindelled med. Det bor något spöke i "låset" till SRS-systemet i handskfacket med. När man försöker deaktivera passagerar-airbagen tänds lampan, och hela SRS systemet stängs av, och för att starta det igen måste man vrida tillbaka till "på" och rensa felkoderna med dator. Någon typ av fuktskada i just "låset" skulle jag tro.

Jag är rätt säker på att gubben/firman som äger den låter den gå för rätt lite pengar, och det är definitivt ett projekt för någon som vill göra mycket själv...
(Vilket ju är orsaken till att den blev ställd, och, bortglömd.)
B!

5 695 Inlägg
5 april 2017
#28
Mr_B skrev:
Jag funderar på om en Passat (3bg -03) kan fungera?

Den jag körde med tidigare blev bara ställd när besiktningen underkände den för för svagt ljus, dålig handbroms, och jag undrar om det inte var något med någon spindelled med. Det bor något spöke i "låset" till SRS-systemet i handskfacket med. När man försöker deaktivera passagerar-airbagen tänds lampan, och hela SRS systemet stängs av, och för att starta det igen måste man vrida tillbaka till "på" och rensa felkoderna med dator. Någon typ av fuktskada i just "låset" skulle jag tro.

Jag är rätt säker på att gubben/firman som äger den låter den gå för rätt lite pengar, och det är definitivt ett projekt för någon som vill göra mycket själv...
(Vilket ju är orsaken till att den blev ställd, och, bortglömd.)
B!

Komfortabla och relativt rymliga bilar som bevisat sig vara pålitliga med tanke på hur många som fortfarande rullar på vägarna trots alla VW-hatare som klankar ner på dom.

Glapp i framvagnen är standardfel på dessa, många leder i framvagnen som rör på sig väldigt mycket.
Relativt komplex framvagn som brukar bli glapp efter 10-15k mil, finns att köpa framvagnskit för 2000-3000kr på ebay för förstärkt version (grövre spindelled).

Problemet med airbagsystemet bör lösas av att byta passagerar-airbaglåset. Ganska vanligt fel på VW från ca 00-06.


Evildan
5 april 2017
#29
Cracksoup skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Varför vill du att TS ska gå under med 5-siffriga verkstadsnotor 2 gånger per år? Han har väl inte gjort dig något ont?

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/13

Verkar ju vara kanonbilar enligt sidan du precis länkade! Titta bara på "user reliability rating" där folk som faktiskt äger bilarna fått tycka till smile

Nöjda ägare betyder endast att dom är nöjda med vad dom fått inte hur den egentliga kvalitén är, det är två helt skilda ting, det bolaget mäter är utan känslomässiga aspekter inblandat.

1 193 Inlägg
5 april 2017
#30
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Varför vill du att TS ska gå under med 5-siffriga verkstadsnotor 2 gånger per år? Han har väl inte gjort dig något ont?

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/13

Verkar ju vara kanonbilar enligt sidan du precis länkade! Titta bara på "user reliability rating" där folk som faktiskt äger bilarna fått tycka till smile

Nöjda ägare betyder endast att dom är nöjda med vad dom fått inte hur den egentliga kvalitén är, det är två helt skilda ting, det bolaget mäter är utan känslomässiga aspekter inblandat.

Okej låt oss låtsas att det inte spelar någon som helst roll hur pass nöjda ägarna är i tyska bilar (trots att det uppenbarligen finns fakta på det också). Titta i A6 guiden på samma hemsida där det står beskrivet vad som kan gå fel.

- Oljekonsumption i V6orna

- Kamremmen kan gå av i 1.8T om man inte byter den i tid (duh?)

- Bensinpumpen kan lägga av

- Problem med luftmassemätaren i 1.8T

Sedan vet vi inte mer enligt den bristande informationen på reliabilityindex. Vi kan dock gissa att reparationer på Audi 4.2, Audi S6 och RS6 också räknats in i statistiken och dragit ner betyget även för motorer som 1.8T och 2.0 TFSI. För att inte tala om olycksbarnet 3.2 TFSI.

Högst tveksam hemsida överhuvudtaget då reliability index är uträknat på alla modeller A6 från 04-idag, medan A6 guiden endast beskriver versionen mellan 97-03? Förvirrande?

Varför gör man inte en reliability index på varje ny A6 modell i stället för att klumpa ihop 13 år gamla bilar med helt nya? Frågorna är många.


6 633 Inlägg
5 april 2017
#31
Glöm inte att omdömena är baserat på brittiska bilar

De/Dem

Evildan
5 april 2017
#32
xXSammy skrev:
Glöm inte att omdömena är baserat på brittiska bilar

Av britter dessutom.

209 Inlägg
5 april 2017
#33
Saab 9-5 skulle jag rekommendera smile

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2017
#34
Evildan skrev:
xXSammy skrev:
Glöm inte att omdömena är baserat på brittiska bilar

Av britter dessutom.

Är det därför A6orna i undersökningen är plusjordade?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
5 april 2017
#35
caromania skrev:
Evildan skrev:
xXSammy skrev:
Glöm inte att omdömena är baserat på brittiska bilar

Av britter dessutom.

Är det därför A6orna i undersökningen är plusjordade?

Javisst, det är helt andra bilar och förutsättningar på den ön.

Forummoderator
18 026 Inlägg
5 april 2017
#36
Evildan skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:

Av britter dessutom.

Är det därför A6orna i undersökningen är plusjordade?

Javisst, det är helt andra bilar och förutsättningar på den ön.

Titta bara på ratten. Sitter på fel sida!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
5 april 2017
#37
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Är det därför A6orna i undersökningen är plusjordade?

Javisst, det är helt andra bilar och förutsättningar på den ön.

Titta bara på ratten. Sitter på fel sida!

Ja jävlar asså...

330 Inlägg
6 april 2017
#38
simlar skrev:
Komfortabla och relativt rymliga bilar som bevisat sig vara pålitliga med tanke på hur många som fortfarande rullar på vägarna trots alla VW-hatare som klankar ner på dom.

Glapp i framvagnen är standardfel på dessa, många leder i framvagnen som rör på sig väldigt mycket.
Relativt komplex framvagn som brukar bli glapp efter 10-15k mil, finns att köpa framvagnskit för 2000-3000kr på ebay för förstärkt version (grövre spindelled).

Problemet med airbagsystemet bör lösas av att byta passagerar-airbaglåset. Ganska vanligt fel på VW från ca 00-06.

Det värsta är nog ljuset. Med lite tur är det bara lamporna som ska bytas, med lite otur är det hela strålkastarna. Oavsett, bilen finns, står i Åstorp, det är ingen skönhet, så nog finns det "gör det själv" potential, och jag snackade med gubben, den är helt klart till salu. Den startades i höstas, men har inte varit i bruk på minst 18 månader. När den startades i höstas var den helt slut på ström, och fick stå och gå medan jag pysslade med annat i verkstaden och kördes sen in igen. Så, förhoppningsvis är den startbar, men det är inget jag kan lova...
B!


Sök