3043
Sök

Bmw e39 trycker vatten ur kylarlocket

17 Inlägg
18 april 2017
Trådstartare
#1
Hej!

jag har en BMW 520 - 03a (e39) som börjat trycka vatten ur locket på expansionskärlet. Går bra att köra en bit och om man inte kör så fort. men om jag t.ex. kör lite fortare vi säger över 100-110 km/h någon/några mil så börjar motorn gå varm och när jag då öppnar motorhuven så väller det vatten ur locket på expansionskärlet... Kan det bara vara locket som är "trasigt" eller finns det risk att det är allvarligare problem?

Mvh Isac

Diagnostekniker
2 784 Inlägg
18 april 2017
#2
Fyll på med vatten och låt den stå och gå utan kylarlock, bubblar rätt så ordentligt när all luft tar sig ur.

Annars så är det ju tyvärr inte ovanligt att topplockspackningen ger sig på dessa, vilket är möjligt om den har gått varm och kokat för dig.

Up the RA

10 164 Inlägg
18 april 2017
#3
Prova bytt lock locket på polarens e39 ställde till med att bilen ville koka och ingen värme i kupen bla så börja med ett nytt lock.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 101 Inlägg
18 april 2017
#4
Kolla upp enligt ovan talare först. Sen vill jag minnas från vår 523 att vattenpumpen har skovlar i plast som gärna separerar från axeln. När motorn belastas lite så räcker inte cirkulationen till helt enkelt...

Har den kokat ordentligt någon gång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 164 Inlägg
18 april 2017
#5
Hybridsmurfen skrev:
Kolla upp enligt ovan talare först. Sen vill jag minnas från vår 523 att vattenpumpen har skovlar i plast som gärna separerar från axeln. När motorn belastas lite så räcker inte cirkulationen till helt enkelt...

Har den kokat ordentligt någon gång?

Detta glömde jag skriva men ja det var det första han fick bytta men vart likadant efter 1 månad då bytte han locket fungerat sedan dess, dock 36 tusen mil på den bilen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 101 Inlägg
18 april 2017
#6
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Kolla upp enligt ovan talare först. Sen vill jag minnas från vår 523 att vattenpumpen har skovlar i plast som gärna separerar från axeln. När motorn belastas lite så räcker inte cirkulationen till helt enkelt...

Har den kokat ordentligt någon gång?

Detta glömde jag skriva men ja det var det första han fick bytta men vart likadant efter 1 månad då bytte han locket fungerat sedan dess, dock 36 tusen mil på den bilen.

Nej. Vår betedde sig som TS bil. Då byttes all plast som har med vattenpump att göra inklusive huset osv. Vet inte om det är samma på nyare. Vår var från 1998 tror jag.
Sen gick den ett tag (3 månader? Ett år? Kom inte ihåg). Men lustigt nog hade även den rullat 36000 mil till slut och då kokade maskin och toppen var ett faktum. Synd. Det var en bra bil.

Sen har inte TS nämnt något miltal..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 121 Inlägg
18 april 2017
#7
Du skriver går varm, innebär det att motorn kokar enligt tempmätaren? Om inte kanske den har dålig toppackning och trycker lite vatten pga trycket som blir i kylsystemetet.

Du har en aluminiummotor, kan räcka att den kokar en gång sen får man renovera rejält.
Senast redigerat av viccoA (18 april 2017)


Forummoderator
18 101 Inlägg
18 april 2017
#8
viccoA skrev:
Du skriver går varm, innebär det att motorn kokar enligt tempmätaren? Om inte kanske den har dålig toppackning och trycker lite vatten pga trycket som blir i kylsystemetet.

Du har en aluminiummotor, kan räcka att den kokar en gång sen får man renovera rejält.

Därav min fråga om den kokat rejält... Vår småputtrade lite en gång men jag kylde ner den med olika metoder och den gången gick det klart. Nästa gång försökte den få nålen i tempmätaren att kröka sig mot stoppet... Då sålde vi den som skrot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
18 april 2017
#9
Jag hade så på Vetten förut, det tryckte ut vatten ur kylaren genom kylarlocket och fyllde upp kärlet med kokande vatten. Naturligtvis så befarade jag det värsta men problemen försvann efter kylarlocksbyte. När jag tryckte på dels det gamla locket, dels det nya så kändes det en liten skillnad på motstånd. På det nya fick man trycka hårdare. Så pröva det billigaste först. Har den en jävla otur så kan topplockspackningen gått precis tidigare skribenter skriver.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 164 Inlägg
18 april 2017
#10
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Kolla upp enligt ovan talare först. Sen vill jag minnas från vår 523 att vattenpumpen har skovlar i plast som gärna separerar från axeln. När motorn belastas lite så räcker inte cirkulationen till helt enkelt...

Har den kokat ordentligt någon gång?

Detta glömde jag skriva men ja det var det första han fick bytta men vart likadant efter 1 månad då bytte han locket fungerat sedan dess, dock 36 tusen mil på den bilen.

Nej. Vår betedde sig som TS bil. Då byttes all plast som har med vattenpump att göra inklusive huset osv. Vet inte om det är samma på nyare. Vår var från 1998 tror jag.
Sen gick den ett tag (3 månader? Ett år? Kom inte ihåg). Men lustigt nog hade även den rullat 36000 mil till slut och då kokade maskin och toppen var ett faktum. Synd. Det var en bra bil.

Sen har inte TS nämnt något miltal..?

Jo hans gamla var också i plast tror han har en 98-99 hm inte helt säker där.

Men jag rekomenderar att bytta det enklaste först locket det stälde till det bra mycket i hans e39.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

164 Inlägg
18 april 2017
#11
På min gamla m52(i princip identisk konstruktion) så var det spännrullen till vattenpumpen som var kass. Bytte dock pump, termostat/termostathus och rem ändå.
Som sagt, dessa motorer vill ha kylvätskan på stadiga 90C...



Sök