2271
Sök

Besiktiga eller serva bilen först?

10 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Hej!
Jag har en Nissan 350z årsmodell 2006 som är i besiktningsperiod, Iom besiktning så hade jag tänkt lämna in den på service. Eftersom jag endast ägt bilen i några månader så är det första servicen/besiktningen av mig på den bilen.
Vilket är smidigast, besiktiga eller serva bilen på verkstad först?
Fördelar/Nackdelar?
Om inte bilen skulle gå igenom besiktningen, kan jag ändå köra till verkstaden och rätta till felen och ombesiktiga?
Många frågetecken.. Tack på förhand.

5 710 Inlägg
3 maj 2017
Skulle säga serva bilen först, speciellt om det är oljebyte med inspektion så bör bilen kollas igenom och fel hittas innan du spenderar pengar på besiktningen.

Även bra för avgasvärdena att serva bilen först, många bilar som får dåliga avgasvärden pga gammal olja.

10 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Skulle säga serva bilen först, speciellt om det är oljebyte med inspektion så bör bilen kollas igenom och fel hittas innan du spenderar pengar på besiktningen.

Även bra för avgasvärdena att serva bilen först, många bilar som får dåliga avgasvärden pga gammal olja.

Tack för input. Ja, oljebyte och lite andra vätskor som behöver bytas ut.

Trucker
1 418 Inlägg
3 maj 2017
Alltid bra och göra service innan besiktning, typ byta olja, filter, luftfilter, tändstift (om det inte är gjort på bra många tusen mil) och sånt, avgasvärden blir betydligt bättre med färsk olja mot gammal, sen är det inte heller fel att sköta om sitt fordon...

Så före skulle jag säga, samt du kan ju snabbt be verkstan kolla över framvagn/bakvagn och avgassystemets upphängningar osv, så vet du att du är "grön" inför besiktning smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

10 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
zleepy skrev:
Alltid bra och göra service innan besiktning, typ byta olja, filter, luftfilter, tändstift (om det inte är gjort på bra många tusen mil) och sånt, avgasvärden blir betydligt bättre med färsk olja mot gammal, sen är det inte heller fel att sköta om sitt fordon...

Så före skulle jag säga, samt du kan ju snabbt be verkstan kolla över framvagn/bakvagn och avgassystemets upphängningar osv, så vet du att du är "grön" inför besiktning smile

Problemet är ju att jag inte riktigt vet när servicen är gjord på bilen senast och vad som var bytt. Det får nog bli service före besiktningen. Tack för mer input smile

Trucker
1 418 Inlägg
3 maj 2017
MuffinManxD skrev:
Problemet är ju att jag inte riktigt vet när servicen är gjord på bilen senast och vad som var bytt. Det får nog bli service före besiktningen. Tack för mer input smile

Just ännu mera skäl och köra service innan besiktningen, aldrig fel och få noll noll noll och 1.00 på lambda på besiktningen smile

Lycka till! smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 639 Inlägg
3 maj 2017
Om du ändå ska lämna in på verkstad kan du ju be dem att förbesiktiga?

De/Dem

Sök