Hejsan!
I och med påbörjad övningskörning och drygt två år kvar till körkort och ett "bra" erbjudande om en Volvo 244GL -88 tänkte jag mig att börja skruva lite smått och försöka få ihop en kul förstabil. Efter att ha åkt och köpt den började funderingarna på riktigt om vad man egentligen kan göra med den. F-motorn som ju sitter i den som standard är ju inte särskilt kul, och framförallt saknar den ju turbo! Så efter en del efterforskningar och drömmande om motorbyten till stora V8:or och V10:or med dubbelturbo och kompressor kom jag fram till att en B230FT var ett lagom knöligt byte att utföra för en hyfsad "nybörjare" på motorer.
Med detta bestämt hittade jag ytterligare ett "bra" erbjudande på en halvskrotad 945:a (årsm. 97) med komplett motor, drivlina, bränslesystem osv, som jag självklart köpte. Och där är jag nu!
I brist på garageplats just för tillfället passar det ju utmärkt att planera och undersöka, så det är vad jag tänkte påbörja på riktigt nu!
Med 244:an köpte jag även ett renoverat FK-block (vilket utifrån vad jag har fattat är exakt samma block som i FT:n, bara att hela FT-motorn i sig har lite andra skillnader. Har jag fel?), en 531-topp, en 530-topp samt en A-kam. Tanken är att FT-motorn från 945:an ska plockas isär och sedan byggas upp igen med det renoverade blocket och någon av topparna som grund (självklart med A-kammen i!).
Därefter vet jag dock inte riktigt vad mer jag bör göra, vilket är anledningen till denna tråd!
Målet är en kul turboladdad 240 med mycket bottenvrid som är skön att köra, inte alltför törstig och som går att pendla med men samtidigt ha en del kul med. Pengar har jag inget överflöd på då jag fortfarande går i skolan, men det kommer ju vartefter i och med sommarjobb osv.
Jag skulle föredra att hålla mig inom de ramar som finns för vrid och effekt, alltså 275 nm och 220 häst med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor om jag inte misstar mig. Det må låta tråkigt, men för tillfället är det ett av få krav jag har, vill slippa undan krångel och kostnader då jag har annat att tänka på.
Så till frågorna jag har för stunden! För det första undrar jag vad jag överhuvudtaget behöver göra utöver det jag har nämnt för att nå upp till denna effekt och vrid, som till exempel att öka laddtryck, byta kolvar osv, då jag inte är särskilt insatt i detta. Dessutom undrar jag vilken av topparna (530 eller 531) som är lämpligast att bygga med utefter förutsättningarna.
Jag hör även gärna erfarenheter och tips från andra som har utfört liknande byte!
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Daniel Kvist
I och med påbörjad övningskörning och drygt två år kvar till körkort och ett "bra" erbjudande om en Volvo 244GL -88 tänkte jag mig att börja skruva lite smått och försöka få ihop en kul förstabil. Efter att ha åkt och köpt den började funderingarna på riktigt om vad man egentligen kan göra med den. F-motorn som ju sitter i den som standard är ju inte särskilt kul, och framförallt saknar den ju turbo! Så efter en del efterforskningar och drömmande om motorbyten till stora V8:or och V10:or med dubbelturbo och kompressor kom jag fram till att en B230FT var ett lagom knöligt byte att utföra för en hyfsad "nybörjare" på motorer.
Med detta bestämt hittade jag ytterligare ett "bra" erbjudande på en halvskrotad 945:a (årsm. 97) med komplett motor, drivlina, bränslesystem osv, som jag självklart köpte. Och där är jag nu!
I brist på garageplats just för tillfället passar det ju utmärkt att planera och undersöka, så det är vad jag tänkte påbörja på riktigt nu!
Med 244:an köpte jag även ett renoverat FK-block (vilket utifrån vad jag har fattat är exakt samma block som i FT:n, bara att hela FT-motorn i sig har lite andra skillnader. Har jag fel?), en 531-topp, en 530-topp samt en A-kam. Tanken är att FT-motorn från 945:an ska plockas isär och sedan byggas upp igen med det renoverade blocket och någon av topparna som grund (självklart med A-kammen i!).
Därefter vet jag dock inte riktigt vad mer jag bör göra, vilket är anledningen till denna tråd!
Målet är en kul turboladdad 240 med mycket bottenvrid som är skön att köra, inte alltför törstig och som går att pendla med men samtidigt ha en del kul med. Pengar har jag inget överflöd på då jag fortfarande går i skolan, men det kommer ju vartefter i och med sommarjobb osv.
Jag skulle föredra att hålla mig inom de ramar som finns för vrid och effekt, alltså 275 nm och 220 häst med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor om jag inte misstar mig. Det må låta tråkigt, men för tillfället är det ett av få krav jag har, vill slippa undan krångel och kostnader då jag har annat att tänka på.
Så till frågorna jag har för stunden! För det första undrar jag vad jag överhuvudtaget behöver göra utöver det jag har nämnt för att nå upp till denna effekt och vrid, som till exempel att öka laddtryck, byta kolvar osv, då jag inte är särskilt insatt i detta. Dessutom undrar jag vilken av topparna (530 eller 531) som är lämpligast att bygga med utefter förutsättningarna.
Jag hör även gärna erfarenheter och tips från andra som har utfört liknande byte!
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Daniel Kvist
0
0
0
0