3190
Sök

Felkod Opel "Engine Coolant Temperature circuit"

180 Inlägg
1 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Opel Astra -02, den har fungerat klockrent fram tills förra veckan. Då märkte vi att all kylarvätska var helt slut, så  vi fyllde på. Men nu ca en vecka senare är all vätska slut igen, och temp mätaren visar att motorn är väldigt varm..

*När vi upptäckte feler från början var temp mätaren på röda sträcken, men jag kunde lägga handen över motorn utan att bränna mig alls.. Så känns som den i verkligheten inte alls är så varm?

*Ac:n fungerade inte heller när vätskan var slut, men började fungera så fort vi fyllt på. (Detta va första gången det tog slut, för en vecka sedan.)

*Det är ingen vätska under bilen, så den verkar inte läcka när den är stilla i alla fall. Känns som motorn förbränner.. Det har inte heller kommit något vit rök eller dyligt!

*Även om vätskan var slut igår och tempen låg på omkring 100 grader C, så kom det ingen värme ut fläkten när vi satt på full värme..

*Provade ta felkod nyligen, och den visar [P0115] "Engine Coolant Temperature circuit"

Efter lite google sökning så verkar det som att det kan vara något med någon temp-sensor? Är inte så bra på sånt här.. Någon som vet vad som kan behöva göras?

Tack smile

Avstängd
10 388 Inlägg
1 juni 2017
#2
Att det inte kommer någon värme är kanske inte så konstigt om kylvätskan är slut. Det är ju den som blir varm, värmer upp elementet som sen fläkten blåser på. Även om kylvätskan inte var helt slut (som i; inte en droppe kvar i hela systemet), är det då inte direkt otänkbart att där är luft i systemet som hindrar det vatten som finns från att cirkulera.

Felkoden i sig tyder väl på; trasig tempgivare eller skadat kablage.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

180 Inlägg
1 juni 2017
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Att det inte kommer någon värme är kanske inte så konstigt om kylvätskan är slut. Det är ju den som blir varm, värmer upp elementet som sen fläkten blåser på. Även om kylvätskan inte var helt slut (som i; inte en droppe kvar i hela systemet), är det då inte direkt otänkbart att där är luft i systemet som hindrar det vatten som finns från att cirkulera.

Felkoden i sig tyder väl på; trasig tempgivare eller skadat kablage.

Tack för svar!

Ah okej, amatör som man är så har jag trott att det är "värmen från motorn" som ger varmluften haha.
Så, om tempgivaren är trasig, skulle det leda till att vätskan förbränns av någon orsak?

Avstängd
10 388 Inlägg
1 juni 2017
#4
Rickykling skrev:
it_mutt skrev:
Att det inte kommer någon värme är kanske inte så konstigt om kylvätskan är slut. Det är ju den som blir varm, värmer upp elementet som sen fläkten blåser på. Även om kylvätskan inte var helt slut (som i; inte en droppe kvar i hela systemet), är det då inte direkt otänkbart att där är luft i systemet som hindrar det vatten som finns från att cirkulera.

Felkoden i sig tyder väl på; trasig tempgivare eller skadat kablage.

Tack för svar!

Ah okej, amatör som man är så har jag trott att det är "värmen från motorn" som ger varmluften haha.
Så, om tempgivaren är trasig, skulle det leda till att vätskan förbränns av någon orsak?

Det -kan- vara så.

Min bror hade problem med att packningen/o-ringen vid just tempgivaren gav upp. Resultatet av detta blev just två saker;

Dels att tempgivaren i sig gav upp och att, då packningen inte fungerade längre, han blev av med all kylarvätska.

I hans fall var det då inga större problem att hitta läckan visserligen.

Det är givetvis inte garanterat att det är samma/lika på din. Men, att tempgivaren i sig är slut är väl inte helt otänkbart.

Det tar alltså runt 1 vecka för kylarvätskan att "ta slut"?`Och hur mycket behöver du fylla på för att hamna på "rätt nivå" igen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

180 Inlägg
1 juni 2017
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Rickykling skrev:
it_mutt skrev:
Att det inte kommer någon värme är kanske inte så konstigt om kylvätskan är slut. Det är ju den som blir varm, värmer upp elementet som sen fläkten blåser på. Även om kylvätskan inte var helt slut (som i; inte en droppe kvar i hela systemet), är det då inte direkt otänkbart att där är luft i systemet som hindrar det vatten som finns från att cirkulera.

Felkoden i sig tyder väl på; trasig tempgivare eller skadat kablage.

Tack för svar!

Ah okej, amatör som man är så har jag trott att det är "värmen från motorn" som ger varmluften haha.
Så, om tempgivaren är trasig, skulle det leda till att vätskan förbränns av någon orsak?

Det -kan- vara så.

Min bror hade problem med att packningen/o-ringen vid just tempgivaren gav upp. Resultatet av detta blev just två saker;

Dels att tempgivaren i sig gav upp och att, då packningen inte fungerade längre, han blev av med all kylarvätska.

I hans fall var det då inga större problem att hitta läckan visserligen.

Det är givetvis inte garanterat att det är samma/lika på din. Men, att tempgivaren i sig är slut är väl inte helt otänkbart.

Det tar alltså runt 1 vecka för kylarvätskan att "ta slut"?`Och hur mycket behöver du fylla på för att hamna på "rätt nivå" igen?

Aa okej! Får kanske kolla ännu nogare så det verkligen inte läcker också!
Sisst fyllde vi på en hel dunk, dvs 3 liter!


Sök