hasteone skrev:
Tjena!
Jag har en v70 -99 2,5t och jag tycker den dricker alldeles för mycket, är trött på att tanka!
Måste köpa diesel.
Jag ska införskaffa mig en v70 för ca 50,000 kr.
Till min fråga:
En V70 2,4d 163hk/D5 185hk årsmodell 2007 har partikelfilter men trots partikelfiltret borde den gå bra mycket billigare än en 2,5t?
Har verkligen ingen lust att tanka så mycket som jag gör nu men känner även att jag vill köpa en bil med komfort och en bil som är i min smak, det vill säga volvo v70 andra modellen blir lagom i min prisklass för vill ha en lågmilare och även en välvårdad, snygg i lack osv.
Hur mycket drar en sådan bil? V70 2,4d 163 hk/ D5 185hk 2007 och då pratar jag om verkliga siffror inte 0,4-0,5 som vissa utger, kan ej stämma? (manuell är det som gäller)
Över lag borde jag märka en jädra skillnad och den borde väll inte va i närheten av lika törstig som min 2,5t?
Kör mycket landsväg till jobbet, 7 mil, sen 4 mil motorväg. 11 mil singel. Ger ca 270 kr fram och tillbaks med min 2,5t. Blir även en hel del körning mellan hem och flickvän, samt stadskörning osv.
Är det värt det? Blir det stor skillnad på bränsleförbrukning eller kommer jag behöva tanka nästan lika mycket för det?
Funderar även på 6-växlad för att gå ännu snålare i högre hastigheter!
Över lag är det en bra bil? (Ej
saab fantaster och bmw/audi fantaster som klankar ner tack)
Tack på förhand!
Edit: Skatt behöver man inte räkna in för jag kör som sagt rätt så långa sträcker och rätt så mycket även på fritiden då jag bor en längre bit ifrån stan, har mycket vänner i andra änden osv. Så skatten behöver ni inte utgå ifrån eftersom jag kör så pass mycket.