DZA89 skrev:
Vettemannen skrev:
DZA89 skrev:
Hej det är så att jag fick en Saab 9-5a med motor b235r för ett par dagar sen och det är så att det är 0 i komp på cylinder 1. Min första tanka var då att om det är kolvrings ras bordet det väl ge något i komp. Har även provat med olja i cylindern ingen skillnad. Och då får ju jag uppfattningen att det är ventilerna som det är något med. Men vet ju inte riktigt hur man mäter ventilspelat på den och vad det ska vara för spel. Jag provade att ställa kam noken rakt upp och då fick jag inte in 0,5. Tips på vad det kan vara för fel och på hur man mäter ventil spel på den här motorn// Daniel
Hål i kolven? Råkade ut för det för hundra år sedan på en gammal Volvo.
/Benny
Jag har kollat ner o hålet och ser inget hål i kolven och kollade nu då är oljan kvar som jag sprutade i igår. Så det borde ju tyda på att kolvringarna och kolven är okej?
Någon ventil som står öppen är väl det jag tänker på isf. Eller om topplockspackningen är så pass trasig just vid 1:an så att all komp sticker där.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!