2942
Sök

Saab 9-5 3.0t 2002 vitryker vid belastning och försvinner kylarvätska

21 Inlägg
28 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej! Har ett problem på min Saab. Den vitryker vid belastning, lite hårdare gasning och kylarvätskan har gått ner något. Men det finns inget spår av kylarvätska i motoroljan eller olja i kylarvätskan. Vad gör jag? Är det topplocket, turbon eller kan du vara vevhuset?

Hjäp!
Tacksam för svar!!

Trucker
1 421 Inlägg
28 juni 2017
#2
blockpackningen som spruckit så den förbränner kylarvatten i någon cylinder ?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

21 Inlägg
28 juni 2017
Trådstartare
#3
zleepy skrev:
blockpackningen som spruckit så den förbränner kylarvatten i någon cylinder ?

Jo men borde inte kylarvattnet hamna i oljan då? Eller är jag fel ute?

Trucker
1 421 Inlägg
29 juni 2017
#4
Nilanza skrev:
zleepy skrev:
blockpackningen som spruckit så den förbränner kylarvatten i någon cylinder ?

Jo men borde inte kylarvattnet hamna i oljan då? Eller är jag fel ute?

kan ju vara att sprickan i packningen går rakt ner i cylinderloppet och därmed förbränns kylarvätskan, och inte att den rinner ihop med oljan, låter ialllafall som att du har ett jobb och riva ner och byta blockpackning... innan det blir ännu värre smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

21 Inlägg
29 juni 2017
Trådstartare
#5
zleepy skrev:
Nilanza skrev:
zleepy skrev:
blockpackningen som spruckit så den förbränner kylarvatten i någon cylinder ?

Jo men borde inte kylarvattnet hamna i oljan då? Eller är jag fel ute?

kan ju vara att sprickan i packningen går rakt ner i cylinderloppet och därmed förbränns kylarvätskan, och inte att den rinner ihop med oljan, låter ialllafall som att du har ett jobb och riva ner och byta blockpackning... innan det blir ännu värre smile

Då förstår jag! Får tyvärr göra det....

21 Inlägg
29 juni 2017
Trådstartare
#6
Nilanza skrev:
Hej! Har ett problem på min Saab. Den vitryker vid belastning, lite hårdare gasning och kylarvätskan har gått ner något. Men det finns inget spår av kylarvätska i motoroljan eller olja i kylarvätskan. Vad gör jag? Är det topplocket, turbon eller kan du vara vevhuset?

Hjäp!
Tacksam för svar!!

Glömde även säga att bilen är svårstartad lite då och då. Kan detta också vara ett täcken på vätska i cylindrarna/cylinder?

1 152 Inlägg
29 juni 2017
#7
Detta är ett vanligt problem med 3.0t motorn...Nog sämsta motorn som GM tvingade på saab

21 Inlägg
29 juni 2017
Trådstartare
#8
amazinjoey skrev:
Detta är ett vanligt problem med 3.0t motorn...Nog sämsta motorn som GM tvingade på saab

Okej.... Ska man byta själv eller lämna in?

Evildan
29 juni 2017
#9
Nilanza skrev:
amazinjoey skrev:
Detta är ett vanligt problem med 3.0t motorn...Nog sämsta motorn som GM tvingade på saab

Okej.... Ska man byta själv eller lämna in?

Hur händig är du?

Men fråga för Guds skull inte verkstaden om prisuppgift för att byta "blockpackning", det heter cylinderhuvudpackning eller topplockspackning. Det finns nämligen mängder med packningar på en motor som tätar emot blocket.

21 Inlägg
29 juni 2017
Trådstartare
#10
Evildan skrev:
Nilanza skrev:
amazinjoey skrev:
Detta är ett vanligt problem med 3.0t motorn...Nog sämsta motorn som GM tvingade på saab

Okej.... Ska man byta själv eller lämna in?

Hur händig är du?

Men fråga för Guds skull inte verkstaden om prisuppgift för att byta "blockpackning", det heter cylinderhuvudpackning eller topplockspackning. Det finns nämligen mängder med packningar på en motor som tätar emot blocket.

Har mekat lite förut, bytt generatorer en vattenpump, turbo osv hur svårt är det om man jämför?

Topplockspackning eller cylinder packning noterat!

1 152 Inlägg
29 juni 2017
#11
Topplockspackning! Det går att göra själv ifall du har plats att meka dvs ett garage annars hade jag lämnat in den. Min hobbymek fixade mitt topplock för 5000kr för jobb och material

21 Inlägg
29 juni 2017
Trådstartare
#12
amazinjoey skrev:
Topplockspackning! Det går att göra själv ifall du har plats att meka dvs ett garage annars hade jag lämnat in den. Min hobbymek fixade mitt topplock för 5000kr för jobb och material

Garage har jag, Mekonomen skulle ha 11000kr för arbete och material. Känns lite som att jag får ta och göra det själv... Får kolla med gubben på hörnet vad han ska ha också.

4 201 Inlägg
29 juni 2017
#13
Det är ju inte jättesvårt att byta topplockspackning själv. Det gör du på en helg.

Köp en heynesbok eller liknande där du kan se vilka moment topplocksbultarna skall dras med.
Var noga med att märka upp alla slangar och kontakter osv du monterar bort. Jag hade ett system med 5 olika färger på eltejp som jag lindade runt saker för att enklare komma ihåg.


21 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
#14
zemet skrev:
Det är ju inte jättesvårt att byta topplockspackning själv. Det gör du på en helg.

Köp en heynesbok eller liknande där du kan se vilka moment topplocksbultarna skall dras med.
Var noga med att märka upp alla slangar och kontakter osv du monterar bort. Jag hade ett system med 5 olika färger på eltejp som jag lindade runt saker för att enklare komma ihåg.

Låter sunt med eltejp. Har tjuvstartat lite i garaget men imorn blir det en heldag där. Får se hur långt jag kommer. Beställt delar från Tyskland som kommer på måndag tidigast. Hittar tyvärr ingen hayns bok som täcker 3.0t motorn.... Lite surt

21 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
#15
Bilen läcker även kylarvätska under bilen? Är det fortfarande topp packningen?

21 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
#16
Nilanza skrev:
Bilen läcker även kylarvätska under bilen? Är det fortfarande topp packningen?

Det finns även pyttelite olja i röret från turbon


Sök