4515
Sök

Koppling på en Golf IV GTI

467 Inlägg
1 juli 2017
Trådstartare
#1
Jag har nyligen fått bytt lamell hos AD Bildelar, fungera finfint till ungefär för en halv vecka sedan, när jag kör ner i garaget, och ska backa in bilen så börjar kopplingen ta väldigt, väldigt långt ner, det är till och med så att den snurrar lamellen även när jag har kopplingen helt nere, gör det alltså omöjligt att lägga i backen (skär på kuggarna)

Lösningen är att lägga i friläget, släppa kopplingen och "hjälpa" upp den helt så återställer den sig kan man säga, och då fungerar kopplingen som vanligt

Händer även vid rödljus och stillastående och sådant, men den fungerar helt felfritt vid vanlig körning

Vad fasen är detta för fel? Förmodar att det är något med hydrauliken att göra? Lätt att fixa? Går det på garantin för lamellarbetet?
Senast redigerat av totte1015 (1 juli 2017)

35 Inlägg
1 juli 2017
#2
Hej,

Om det är hydrauliskt så går det inte på garantin för lamellbytet.

Lamellen sitter i växellådan mellan svänghjul och tryckplatta, medan det hydrauliska systemet sitter är helt utanför växellådan och på golfarna är det sammankopplat så det nyttjar olja från behållaren med bromsvätska.

Du bör troligen lämna in bilen då du troligen har för låg oljenivå i broms/kopplingssystemet pga läckage.
Innan du kör med bilen så kan du kolla oljenivån i behållaren för bromsoljan, är den låg så fyll på så kanske kopplingen och bromsarna kommer tillbaka så pass mycket att du kan köra till verkstaden utan att ha sönder växellådan eller tappa bromsverkan iallafall.
Senast redigerat av -Zector- (1 juli 2017)

467 Inlägg
1 juli 2017
Trådstartare
#3
-Zector- skrev:
Hej,

Om det är hydrauliskt så går det inte på garantin för lamellbytet.

Lamellen sitter i växellådan mellan svänghjul och tryckplatta, medan det hydrauliska systemet sitter är helt utanför växellådan och på golfarna är det sammankopplat så det nyttjar olja från behållaren med bromsvätska.

Du bör troligen lämna in bilen då du troligen har för låg oljenivå i broms/kopplingssystemet pga läckage.
Innan du kör med bilen så kan du kolla oljenivån i behållaren för bromsoljan, är den låg så fyll på så kanske kopplingen och bromsarna kommer tillbaka så pass mycket att du kan köra till verkstaden utan att ha sönder växellådan eller tappa bromsverkan iallafall.

Låter dyrt...

Men tror isåfall det är för mycket olja, då jag kollade förut idag för jag hade en stark aning om att kopplingen hade delad krets med bromsarna angående bromsvätskan
Den var mycket full så att säga, tänkte inte på om det kunde vara för mycket?

Ska jag tappa ur lite och testa igen?

35 Inlägg
1 juli 2017
#4
Det bör inte kunna vara för mycket olja, det är bara en reservoar för att se till att oljenivån inte blir så låg att det kommer in luft i systemet.

Så om du har en bra oljenivå men det ändå strular så låter det som problem med huvud eller slavcylindern (huvud sitter uppe vid behållaren och slav sitter nere på växellådan). Oftast är det slaven som lägger av först då den sitter mer utsatt.

Kostnad för slavcylinder + byte är inte så stor, kolla upp priset på slavcylindern på t.ex. mekonomen eller skruvat och ring ett par verkstäder och jämför priserna.

2 665 Inlägg
1 juli 2017
#5
Den finns max o min markerat på bromsvätskebehållaren. Kolla det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

467 Inlägg
1 juli 2017
Trådstartare
#6
Men oavsett så tar ingen verkstad garantiansvar för detta? Bytte koppling för cirka en månad sedan och har knappt kört bilen så det är därför jag ifrågasätter

Ska ta och kolla nivån max-min, det är supersvårt att se, får ta mobiltelefonen när det är relativt mörkt och lysa från andra sidan för att se

35 Inlägg
1 juli 2017
#7
Om verkstaden bytt slav eller huvudcylinder så har dom självklart garantiansvar för dessa, men när du säger att dom bytt koppling så låter det snarare som att dom bytt kopplingslamellen.

När verkstaden bytte koppling så demonterade dom troligen slavcylindern från växellådan, så enda chansen till att de skulle kunna tänka sig att ta kostnaden för detta vore möjligen om du kan bevisa att de orsakat synliga skador på slavcylindern eller monterat den felaktigt.

Sannolikt så får du räkna med att ta denna kostnad själv eftersom det rör sig om en gammal bil och troligen en gammal kopplingshydraulik som helt enkelt börjat läcka/kärva efter att man varit under huven och jobbat.

467 Inlägg
1 juli 2017
Trådstartare
#8
-Zector- skrev:
Om verkstaden bytt slav eller huvudcylinder så har dom självklart garantiansvar för dessa, men när du säger att dom bytt koppling så låter det snarare som att dom bytt kopplingslamellen.

När verkstaden bytte koppling så demonterade dom troligen slavcylindern från växellådan, så enda chansen till att de skulle kunna tänka sig att ta kostnaden för detta vore möjligen om du kan bevisa att de orsakat synliga skador på slavcylindern eller monterat den felaktigt.

Sannolikt så får du räkna med att ta denna kostnad själv eftersom det rör sig om en gammal bil och troligen en gammal kopplingshydraulik som helt enkelt börjat läcka/kärva efter att man varit under huven och jobbat.

Ja alltså jag vet faktiskt inte själv, så här lät offerten:

"Bäste bilägaren,
Här finns uppgifter om din önskade erbjudande:

Arbete:
- Byte av koppling, komplett.

Erbjudandet är föremål för skador på svänghjulet, som bara kan ses vid demontering.

Delar:
- Koppling, komplett.
- Växelolja.
- Förbrukningsmaterial och div. miljö.

Dessutom kan vi dammsuga och tvätta bilen.

När du hämtar bilen, kommer vi att granska fakturan tillsammans.

Om du vill att ha de utbytta delarna, så är det bara att meddela oss när lämnar bilen.

Det är viktigt för oss att du känner dig väl behandlad, så du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor om vårt erbjudande.

För att boka tid för service, klicka på "acceptera erbjudandet"

Vi ses på
Bs Bilgruppen "

Vet inte om dom bytte cylinder eller något i här?
Självklart ska jag ringa dom, men vill ha kött på benen först så jag inte blir lurad

Vet att dom har försökt med att man måste lufta alla fyra bromsarna när man byter bromsslangen på ett hjul, vilket min polare sa är bullshit och han fixade det finfint med att bara lufta samma hjul
Senast redigerat av totte1015 (1 juli 2017)

35 Inlägg
1 juli 2017
#9
Dom har inte bytt någonting i det hydrauliska systemet iomed detta jobbet, men dom verkar ju trevliga (i skriven form iallafall) så ring och förklara symptomen så hjälper dom dig säkert till bästa möjliga lösning.

467 Inlägg
1 juli 2017
Trådstartare
#10
Okej, då är sista frågan, tror någon nämnde det, men hurpass illa är det att bruka bilen såhär?

Kommer det alltid fungera att "dra upp" kopplingspedalen eller kommer hela skiten tillslut lägga av så man i princip kör utan koppling?

5 742 Inlägg
1 juli 2017
#11
totte1015 skrev:
Okej, då är sista frågan, tror någon nämnde det, men hurpass illa är det att bruka bilen såhär?

Kommer det alltid fungera att "dra upp" kopplingspedalen eller kommer hela skiten tillslut lägga av så man i princip kör utan koppling?

Hela skiten kommer till slut lägga av så det kommer inte gå att koppla alls.

Kolla bromsvätskenivån i behållaren, måste vara över min för att kopplingshydrauliken ska få tillräckligt med bromsvätska.

Kolla så det inte är något läckage av bromsvätska, man måste lossa hydraulslangen mot lådan vid demontering av växellåda för byte av koppling.
Man måste då även lufta kopplingshydrauliken efter kopplingsbyte, vet av egen erfarenhet att dom är lita kinkiga så man måste ofta lufta flera gånger innan det funkar som det ska (märks då dock direkt, inte några veckor efteråt).
Senast redigerat av simlar (1 juli 2017)


467 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#12
simlar skrev:
totte1015 skrev:
Okej, då är sista frågan, tror någon nämnde det, men hurpass illa är det att bruka bilen såhär?

Kommer det alltid fungera att "dra upp" kopplingspedalen eller kommer hela skiten tillslut lägga av så man i princip kör utan koppling?

Hela skiten kommer till slut lägga av så det kommer inte gå att koppla alls.

Kolla bromsvätskenivån i behållaren, måste vara över min för att kopplingshydrauliken ska få tillräckligt med bromsvätska.

Kolla så det inte är något läckage av bromsvätska, man måste lossa hydraulslangen mot lådan vid demontering av växellåda för byte av koppling.
Man måste då även lufta kopplingshydrauliken efter kopplingsbyte, vet av egen erfarenhet att dom är lita kinkiga så man måste ofta lufta flera gånger innan det funkar som det ska (märks då dock direkt, inte några veckor efteråt).

Det var då fan också...

Som nämnt, jag ska kolla nivån igen, dock är jag väldigt säker att den isåfall är över Max nivån, men ska kolla.

Däremot så om det hade varit för lite vätska, hade inte detta hänt hela tiden då? Även vid vanlig körning?

Känns mer logiskt att det är någon läcka, så trycket försvinner efter ett tag

21 Inlägg
2 juli 2017
#13
Kan man inte lufta kopplingen? Det var felet på min v40 en gång efter en färd i bergen i Norge då kopplingen tog väldigt långt ner

467 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#14
Var hos verkstaden idag och frågade, om det nu är slavcylinder eller liknande går det inte på garanti, garantin gäller endast om t.ex tryckplattan skulle lossna eller lamellen skulle sitta löst osv osv

Gör dom ett arbete och något annat går sönder på köpet så går det tydligen inte som garanti

467 Inlägg
4 juli 2017
Trådstartare
#15
Knullhelvete... ca 2000kr går skiten på, jävla fittskräp

Pallar fan inte med sådan här skit längre

7 492 Inlägg
5 juli 2017
#16
totte1015 skrev:
Jag har nyligen fått bytt lamell hos AD Bildelar, fungera finfint till ungefär för en halv vecka sedan, när jag kör ner i garaget, och ska backa in bilen så börjar kopplingen ta väldigt, väldigt långt ner, det är till och med så att den snurrar lamellen även när jag har kopplingen helt nere, gör det alltså omöjligt att lägga i backen (skär på kuggarna)

Lösningen är att lägga i friläget, släppa kopplingen och "hjälpa" upp den helt så återställer den sig kan man säga, och då fungerar kopplingen som vanligt

Händer även vid rödljus och stillastående och sådant, men den fungerar helt felfritt vid vanlig körning

Vad fasen är detta för fel? Förmodar att det är något med hydrauliken att göra? Lätt att fixa? Går det på garantin för lamellarbetet?


Hyrde  för många år sedan en SAAB 900, när den var ny, mest för att kolla hur dålig den var - och det var den!
Bl a fastnade kopplingspedalen "i botten" och måste hjälpas upp med foten under kopplingspedalen.
Bytte till en annan SAAB 900 hyrbil.
Samma beteende där.
Senare fick jag höra att det berodde på att lamellen var av typ membran/solfjäder som var feltillverkad/-justerad.
Finns alltid risker när man byter till/monterar piratdelar i stället för originaldelar.
Det blir prisbilligare - på kort sikt - men.......

467 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#17
Jadu verkstaden sa att det är den där jävla slavcylindern iallafall så får väl se.

Och självklart var något rör sönder med så det ska dom byta med, en dag extra, extra arbetstimmar, extra kostnad, sämsta jävla skit någonsin


Sök