3232
Sök

Köpråd: upp till 35k-40k

10 164 Inlägg
15 juli 2017
#21
Om vi är inne på franskt är c5 en riktigt trevlig bil speciellt den som kom 2008 (är dock över din budget) rymliga är dom så bra för hern på över 2 meter.

v50 är trånga inget för en 2 meters karl,

snackar vi volvo är v70, xc70 eller en xc90 nog hans val för att trivas i utrymmena.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
15 juli 2017
#22
Dom kostar ju knappt ankskit!
16900kr begärs på firma för en till synes skitfräsch 407 2.2 SW med mycket utrustning.
https://m.blocket.se/helsingborg/Peugeo … 12&w=3
WHY?  wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 301 Inlägg
15 juli 2017
#23
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:

haha ...  jo dom är rätt neutrala att köra..   det är ju ingen "rolig" bil att köra men man åker mycket bra för dom pengarna.      jag gillar ju att köra.. men komfort är ju inte riktigt det jag är ute efter..   syns rätt tydligt på min seat arosa som är brutalt hård att åka i.  men otroligt riktigt rolig på små kurviga vägar att köra smile   men när man ligger i 160 på motorvägen så åker jag helt klart hellre i 407  men det är ju inte jämförbart..   kan jämföra med hur tex en golf 2017 är mot 407 då är ljudnivån och komfort i en HELT annan liga på 407 än golfen..    samma sak mot en v70n.. man åker bättre i 407       men åker inte så mycket andra bilar längre.  inte som förr när man kört allt från Jaguar E-type till bmw 5 och 7 serie och lite sånt man fick prova när man var yngre smile

Nu tar det snart hus i helvete. En 407 är bättre än riksklenoden V70... Jag håller med fast en havererad dieselpump ställde till det i min tjänstebil 407 sw.

Ska det inte behöva göra så länge andra medlemmar accepterar subjektiva åsikter samt dom objektiva mätbara dito.
407 är bättre på det mesta jämfört med V70N, jag instämmer helt. Speciellt med tanke på prisskillnaden både som ny och nu inte minst begagnad.

jo jag hade en 02:ans v70n d5 och fick en 05:a 407sw sport med bättre utrustning än v70 utan att det kostade en krona mer...  och tanke på hur mycket pengar v70n kostat mig i delar.. eller rättare sagt hade kostat om jag inte kunde meka själv..  bytte hela framvganen utom fjäderben och fjädrar..  då menar jag alla leder drivaxlar länkarmar styrväxel osv..  sen var det en jäkla massa andra grejer jag fick byta.. mår dåligt att tänka på hur mycket skit som pajade under tiden jag hade den..

men visst   på peggan har jag bytt   högerhjulager bak  vänster hjulager fram.. (dessa lät vid köp)  ett fjäderben fram   fick plocka ner värmaren och göra rent den.  laga spjällen till värmepaketet   sen berömda bakluckans elstrul  men det är bara en konakt som glappar så bara nya kontakter så fungerar dom..    har även något glödstift som är paj men orkar liksom inte bry mig programerar värmaren endå.  men den startar ner till -10 som den är sen börjar den bli lite svårstartad.    det är bara ett tråkigt jobb att byta dessa så skiter i det.       har nu en fjäder bak som brustit så ska nog dra hem en sänkningsats och byta runt om. kostar 1200kr inkl frakt.       just i den prisklassen så får man räkna med rätt mycket problem för den börjar bli så billig att många väljer att köpa ny bil istället för att laga.. så man får räkna med en del fel vid köp.  eftersom folk sällan byter bilar som fungerar så perfekt och inte har ett fel.
smile

komforten är ju i en helt annan liga på 407 än v70n      en nackdel är dock att innerutrymmet i baksätet är mindre..  eller känns mindre men vi åker hela familjen utan problem så det är inget problem som så..     utrustningen på franska bilar är ofta väldigt bra...    jag har följande:
panorama tak med eltäckskydd,  farthållare och ställbar fartspärr. larm,  Jbl högtalarpaket med högtalare över allt med sub och slutsteg.  helskinn med elstolar fram.  elinfällbara elspeglar och uppvärma och inställningsbara.   automatisk avbländade innerbackspegel. regnsensor till vindrutan. xenon. 17" orginal fälgar och dieselvärmare med klocka   spoilerljus,delad baklucka,klimatanläggning,backvarnare   iof sportpaketet på den jag har  finns med snikutrustning oxå  men det kostar inget extra med lite lull lull  inte så att dom tar mer betalat för att det är en sport för det är endå ingen som vet vad dom har..  i annonsen på min stog ingen utrustning med..  bra ljud var nog allt som stog i annonsen... låg ute för 35k då.. och 5k ner utan att vi ens åkt och tittat på den

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 301 Inlägg
15 juli 2017
#24
Evildan skrev:
Dom kostar ju knappt ankskit!
16900kr begärs på firma för en till synes skitfräsch 407 2.2 SW med mycket utrustning.
https://m.blocket.se/helsingborg/Peugeo … 12&w=3
WHY?  wink

bensinare..derför..  smile

kort och gott.  men faktist sätt att priserna gått upp en del mot i vintras..
har funderat några gånger att sälja våran då tanten inte pendlar längre  som hon gjorde tidigare.. hon pendlade örebro-köping varje dag men fått uppdrag i örebro så hon jobbar där och hennes chef säger att i dessa tider ska du inte behöva pendla..  ja just hon fick lönförhöjning på 7% på köpet oxå smile   

men samtidigt så får man inga pengar för dom och dom fungerar bra..   lite sugen att skaffa en Polo diesel 08-  istället  skulle fungera för oss. 

men man vill ha en redig bil att åka i när familjen är med...

ska oxå tillägga att iallfall 407 är väldigt säkra bilar.  bra klassade i krocktester..  sitter airbags i hela bilen tror det sitter 7st eller något    både krockgardiner och  airbag för knänan för föraren och lite sånt

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
15 juli 2017
Trådstartare
#25
Tack för alla tips. Har inte hunnit svara tidigare då jag ej har vart hemma.

Tog en sväng ner till huvudstaden idag och provade Saab 9-5, hyfsat trevlig. Växelspaken kunde dock röras om som i en gryta, vet ej om det är normalt.

Blev dock ingen provning av Ford.
Men provade en till v50 och måste säga att jag får plats helt okej. Inte lika bra som i min 850 eller farsan v70 09a eller deras tidigare v70n men nästa lika bra.
Sedan gillar jag verkligen hur v50 ser ut.
Kommer kanske bli ett köp på måndag efter jobbet.
Men ska se om det finns någon 407a i Uppsala på någon firma i morgon som har öppet. Dock så har jag typ bara hört negativt om franskt hmm

V50n är en 06a 1.8f.  kör inte speciellt långa sträckor. Oftast inom Uppsala. Men i framtiden kanske några turer upp till Hälsingland under året.
Har sedan februari förra året bara kört ca 400-500 mil i min 850. Kan också bero på att den är förbaskat törstig.


1 148 Inlägg
16 juli 2017
#26
Zinnanda skrev:
Tack för alla tips. Har inte hunnit svara tidigare då jag ej har vart hemma.

Tog en sväng ner till huvudstaden idag och provade Saab 9-5, hyfsat trevlig. Växelspaken kunde dock röras om som i en gryta, vet ej om det är normalt.

Blev dock ingen provning av Ford.
Men provade en till v50 och måste säga att jag får plats helt okej. Inte lika bra som i min 850 eller farsan v70 09a eller deras tidigare v70n men nästa lika bra.
Sedan gillar jag verkligen hur v50 ser ut.
Kommer kanske bli ett köp på måndag efter jobbet.
Men ska se om det finns någon 407a i Uppsala på någon firma i morgon som har öppet. Dock så har jag typ bara hört negativt om franskt hmm

V50n är en 06a 1.8f.  kör inte speciellt långa sträckor. Oftast inom Uppsala. Men i framtiden kanske några turer upp till Hälsingland under året.
Har sedan februari förra året bara kört ca 400-500 mil i min 850. Kan också bero på att den är förbaskat törstig.

Växellänkagebussningen behövs bytas på 9-5an! Den blir stum som fan efter de och det är en enkelt ingrepp så rekommendera pruta ner , delen plus jobbet kostar runt 2000kr sammanlagt om inte mindre smile Vill du göra de själv så har jag en video och bussningen kostar 600kr på  maptun'!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2017
#27
Som påpekats förra generationens Accord. Jag är nästan 190 och sitter inte längst bak, detta med elstol om det skiljer..? Byggkvalitet som få bilar jag upplevt, fortfarande skrammelfri efter 13 år och 22000mil. Väldigt få problem med den bilen har det varit under mina 10 år. Min är en 2.4 och den drar mer soppa än jag vill, sällan under 0.9. En 2.0 bör vara betydligt snålare, men även slöare. 2.4 är ingen raket. Tourern är emellertid jävligt stor. Jag kan stoppa in ett par 330cm långa plankor och stänga luckan.

Två brister har bilen. Bullrar på motorvägen (nåja) och dåligt utrymme i baksätet.

C5 är ju inte känd för sin pålitlighet kanske men de är ju enorma. Jag vet flera 2m-män som kört C5 för att de får plats. Kostar de öht någonting eller är de gratis?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
16 juli 2017
#28
Hm ok. lol

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2017
#29
Var är Pandan? Jag saknar rekommendation av BMW 500. smile

Ska man generalisera vad gäller utrymme så är ju Europeiska bilar ofta mer rymliga än asiatiska. Undantaget är väl Volvo som fortsatt bygga bra bilar för föraren trots att det är ett kinesiskt bilmärke. De äldre v70-bilarna (pre-Ford) är väl även hyfsade i baksätet även om de redan då hade tappat bort hur det var förr med 200-700-900.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
16 juli 2017
#30
Growe skrev:
Evildan skrev:
Dom kostar ju knappt ankskit!
16900kr begärs på firma för en till synes skitfräsch 407 2.2 SW med mycket utrustning.
https://m.blocket.se/helsingborg/Peugeo … 12&w=3
WHY?  wink

bensinare..derför..  smile

kort och gott.  men faktist sätt att priserna gått upp en del mot i vintras..
har funderat några gånger att sälja våran då tanten inte pendlar längre  som hon gjorde tidigare.. hon pendlade örebro-köping varje dag men fått uppdrag i örebro så hon jobbar där och hennes chef säger att i dessa tider ska du inte behöva pendla..  ja just hon fick lönförhöjning på 7% på köpet oxå smile   

men samtidigt så får man inga pengar för dom och dom fungerar bra..   lite sugen att skaffa en Polo diesel 08-  istället  skulle fungera för oss. 

men man vill ha en redig bil att åka i när familjen är med...

ska oxå tillägga att iallfall 407 är väldigt säkra bilar.  bra klassade i krocktester..  sitter airbags i hela bilen tror det sitter 7st eller något    både krockgardiner och  airbag för knänan för föraren och lite sånt

Väldigt oftopic: Har gumman din stått och slagit ihop växellådor i Köping?
Skönt att slippa pendla, den som inte har provat har svårt att sätta sig in i hur mycket tid som försvinner på en dag.
Jag sitter hellre i en 407 med sina fem stjärnor när det smäller än en fyrstjärnig bil såsom V70N.
https://www.euroncap.com/sv/results/peugeot/407/15647
Världen har förändrats sedan -70talet. tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 301 Inlägg
16 juli 2017
#31
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Dom kostar ju knappt ankskit!
16900kr begärs på firma för en till synes skitfräsch 407 2.2 SW med mycket utrustning.
https://m.blocket.se/helsingborg/Peugeo … 12&w=3
WHY?  wink

bensinare..derför..  smile

kort och gott.  men faktist sätt att priserna gått upp en del mot i vintras..
har funderat några gånger att sälja våran då tanten inte pendlar längre  som hon gjorde tidigare.. hon pendlade örebro-köping varje dag men fått uppdrag i örebro så hon jobbar där och hennes chef säger att i dessa tider ska du inte behöva pendla..  ja just hon fick lönförhöjning på 7% på köpet oxå smile   

men samtidigt så får man inga pengar för dom och dom fungerar bra..   lite sugen att skaffa en Polo diesel 08-  istället  skulle fungera för oss. 

men man vill ha en redig bil att åka i när familjen är med...

ska oxå tillägga att iallfall 407 är väldigt säkra bilar.  bra klassade i krocktester..  sitter airbags i hela bilen tror det sitter 7st eller något    både krockgardiner och  airbag för knänan för föraren och lite sånt

Väldigt oftopic: Har gumman din stått och slagit ihop växellådor i Köping?
Skönt att slippa pendla, den som inte har provat har svårt att sätta sig in i hur mycket tid som försvinner på en dag.
Jag sitter hellre i en 407 med sina fem stjärnor när det smäller än en fyrstjärnig bil såsom V70N.
https://www.euroncap.com/sv/results/peugeot/407/15647
Världen har förändrats sedan -70talet. tongue

nej faktist inte.. smile    fast hon har gjort mycket jobb inne på volvo.. hon jobbar för Åf köping.    eller från början Epsilon.     vete tusan vad hon gör det är helt utanför mina kunskaper..  Cad,CE dokumentation  och just nu som el konstruktör  tror dessutom att hon var layout ansvarig inne på volvo köping en period  själv förstår man väldigt lite av vad hon sysslar med.  Men duktig är hon på det hon gör.   lite mer avancerat än att köra buss som jag gör iallfal.  men tur iallfall hon är smart ;-)

att valet blev just 407:An för våran del var utrustning och att bilen var utrustad med antisladd då hon känner sig säkrare med sånt   att bilen hade bra krocktester såg jag först senare..    men det är en bra bonus. 

antisladd systemet är MYCKET bättre i den än det var i min d5     har provocerat rätt hårt för att se hur bilen beter sig och den gör aldrig något dumnt..
Senast redigerat av Growe (16 juli 2017)

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
16 juli 2017
#32
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

bensinare..derför..  smile

kort och gott.  men faktist sätt att priserna gått upp en del mot i vintras..
har funderat några gånger att sälja våran då tanten inte pendlar längre  som hon gjorde tidigare.. hon pendlade örebro-köping varje dag men fått uppdrag i örebro så hon jobbar där och hennes chef säger att i dessa tider ska du inte behöva pendla..  ja just hon fick lönförhöjning på 7% på köpet oxå smile   

men samtidigt så får man inga pengar för dom och dom fungerar bra..   lite sugen att skaffa en Polo diesel 08-  istället  skulle fungera för oss. 

men man vill ha en redig bil att åka i när familjen är med...

ska oxå tillägga att iallfall 407 är väldigt säkra bilar.  bra klassade i krocktester..  sitter airbags i hela bilen tror det sitter 7st eller något    både krockgardiner och  airbag för knänan för föraren och lite sånt

Väldigt oftopic: Har gumman din stått och slagit ihop växellådor i Köping?
Skönt att slippa pendla, den som inte har provat har svårt att sätta sig in i hur mycket tid som försvinner på en dag.
Jag sitter hellre i en 407 med sina fem stjärnor när det smäller än en fyrstjärnig bil såsom V70N.
https://www.euroncap.com/sv/results/peugeot/407/15647
Världen har förändrats sedan -70talet. tongue

nej faktist inte.. smile    fast hon har gjort mycket jobb inne på volvo.. hon jobbar för Åf köping.    eller från början Epsilon.     vete tusan vad hon gör det är helt utanför mina kunskaper..  Cad,CE dokumentation  och just nu som el konstruktör  tror dessutom att hon var layout ansvarig inne på volvo köping en period  själv förstår man väldigt lite av vad hon sysslar med.  Men duktig är hon på det hon gör.   lite mer avancerat än att köra buss som jag gör iallfal.  men tur iallfall hon är smart ;-)

att valet blev just 407:An för våran del var utrustning och att bilen var utrustad med antisladd då hon känner sig säkrare med sånt   att bilen hade bra krocktester såg jag först senare..    men det är en bra bonus. 

antisladd systemet är MYCKET bättre i den än det var i min d5     har provocerat rätt hårt för att se hur bilen beter sig och den gör aldrig något dumnt..

Layouten där inne är en jvl utmaning med alla småpåvar som vill bestämma.
Jag anser att hon gjorde ett bra jobb då jag har varit där inne på Volvo GTO en del via produktutvecklingen jag tidigare arbetat med. Ge henne en klapp på ryggen från mig. wink

407 har ett betydligt mera skärpt och modernt, snabbare system än det som satt i V70N, även om Volvons var rätt hyfsat för sin tid så gick det ändå att lura det till sladd, det går tamejfan inte med Peggan, den är nästan lika tjurskallig som det jag har i min Prius, inte en antydan till att tillåta någonting sladdmässigt eller försöka få framhjulssläpp, man blir slagen på fingrarna direkt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 301 Inlägg
16 juli 2017
#33
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Väldigt oftopic: Har gumman din stått och slagit ihop växellådor i Köping?
Skönt att slippa pendla, den som inte har provat har svårt att sätta sig in i hur mycket tid som försvinner på en dag.
Jag sitter hellre i en 407 med sina fem stjärnor när det smäller än en fyrstjärnig bil såsom V70N.
https://www.euroncap.com/sv/results/peugeot/407/15647
Världen har förändrats sedan -70talet. tongue

nej faktist inte.. smile    fast hon har gjort mycket jobb inne på volvo.. hon jobbar för Åf köping.    eller från början Epsilon.     vete tusan vad hon gör det är helt utanför mina kunskaper..  Cad,CE dokumentation  och just nu som el konstruktör  tror dessutom att hon var layout ansvarig inne på volvo köping en period  själv förstår man väldigt lite av vad hon sysslar med.  Men duktig är hon på det hon gör.   lite mer avancerat än att köra buss som jag gör iallfal.  men tur iallfall hon är smart ;-)

att valet blev just 407:An för våran del var utrustning och att bilen var utrustad med antisladd då hon känner sig säkrare med sånt   att bilen hade bra krocktester såg jag först senare..    men det är en bra bonus. 

antisladd systemet är MYCKET bättre i den än det var i min d5     har provocerat rätt hårt för att se hur bilen beter sig och den gör aldrig något dumnt..

Layouten där inne är en jvl utmaning med alla småpåvar som vill bestämma.
Jag anser att hon gjorde ett bra jobb då jag har varit där inne på Volvo GTO en del via produktutvecklingen jag tidigare arbetat med. Ge henne en klapp på ryggen från mig. wink

407 har ett betydligt mera skärpt och modernt, snabbare system än det som satt i V70N, även om Volvons var rätt hyfsat för sin tid så gick det ändå att lura det till sladd, det går tamejfan inte med Peggan, den är nästan lika tjurskallig som det jag har i min Prius, inte en antydan till att tillåta någonting sladdmässigt eller försöka få framhjulssläpp, man blir slagen på fingrarna direkt.

jo då det går att åka på långsladd med 407..  man får slå till på bromsen bara då går den ut på lång sladd.. men det är som du säger aldrig i helvete att det spinner på framhjulen... det finns inte en chans..  mycket imponerade system.. även om jag personligen hinner styra i mot snabbare än systemet hinner gripa in..  fick en redig sladd i vintras när asfalten var istäckt..    när jag redan styrt i mot sladden så tändes lampan att det släppte  sen om min reaktion hjälpte till eller inte låter jag vara osagt..  men var ju ingen överaskande sladd..  men dom mesta hade sommardäck så antar att en och annan fick lite problem där smile   självklart hade jag vinterdäcken kvar.. för vem kör 3-5mil till jobbet med sommardäck när det är minusgrader liksom..

fast frågan om min tant var inblandad då eller inte..    var väll 2-3år sen eller något..  dom gjorde några stora förändringar i fabriken och han som skött det innan hade inte riktigt dokumeterat allt som dom borde. men nu har hon har precis börjat jobba efter en 1års sjukskrivning pga utbrändhet dock inte relaterat till jobbet utan våra fina barn som har både add/adht och aschberger.  en jävla karusell att få dom att få rätt hjälp.. men tack vare tanten så börjar min son andra året på itgymnasiet  från att inte vara gordkänt i något ämne inför sista terminen i 9an smile
Senast redigerat av Growe (16 juli 2017)

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
16 juli 2017
#34
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

nej faktist inte.. smile    fast hon har gjort mycket jobb inne på volvo.. hon jobbar för Åf köping.    eller från början Epsilon.     vete tusan vad hon gör det är helt utanför mina kunskaper..  Cad,CE dokumentation  och just nu som el konstruktör  tror dessutom att hon var layout ansvarig inne på volvo köping en period  själv förstår man väldigt lite av vad hon sysslar med.  Men duktig är hon på det hon gör.   lite mer avancerat än att köra buss som jag gör iallfal.  men tur iallfall hon är smart ;-)

att valet blev just 407:An för våran del var utrustning och att bilen var utrustad med antisladd då hon känner sig säkrare med sånt   att bilen hade bra krocktester såg jag först senare..    men det är en bra bonus. 

antisladd systemet är MYCKET bättre i den än det var i min d5     har provocerat rätt hårt för att se hur bilen beter sig och den gör aldrig något dumnt..

Layouten där inne är en jvl utmaning med alla småpåvar som vill bestämma.
Jag anser att hon gjorde ett bra jobb då jag har varit där inne på Volvo GTO en del via produktutvecklingen jag tidigare arbetat med. Ge henne en klapp på ryggen från mig. wink

407 har ett betydligt mera skärpt och modernt, snabbare system än det som satt i V70N, även om Volvons var rätt hyfsat för sin tid så gick det ändå att lura det till sladd, det går tamejfan inte med Peggan, den är nästan lika tjurskallig som det jag har i min Prius, inte en antydan till att tillåta någonting sladdmässigt eller försöka få framhjulssläpp, man blir slagen på fingrarna direkt.

jo då det går att åka på långsladd med 407..  man får slå till på bromsen bara då går den ut på lång sladd.. men det är som du säger aldrig i helvete att det spinner på framhjulen... det finns inte en chans..  mycket imponerade system.. även om jag personligen hinner styra i mot snabbare än systemet hinner gripa in..  fick en redig sladd i vintras när asfalten var istäckt..    när jag redan styrt i mot sladden så tändes lampan att det släppte  sen om min reaktion hjälpte till eller inte låter jag vara osagt..  men var ju ingen överaskande sladd..  men dom mesta hade sommardäck så antar att en och annan fick lite problem där smile   självklart hade jag vinterdäcken kvar.. för vem kör 3-5mil till jobbet med sommardäck när det är minusgrader liksom..

fast frågan om min tant var inblandad då eller inte..    var väll 2-3år sen eller något..  dom gjorde några stora förändringar i fabriken och han som skött det innan hade inte riktigt dokumeterat allt som dom borde. men nu har hon har precis börjat jobba efter en 1års sjukskrivning pga utbrändhet dock inte relaterat till jobbet utan våra fina barn som har både add/adht och aschberger.  en jävla karusell att få dom att få rätt hjälp.. men tack vare tanten så börjar min son andra året på itgymnasiet  från att inte vara gordkänt i något ämne inför sista terminen i 9an smile

Näe, utan friktion spelar det ju ingen roll vilket system man har. Bra prylar helt enkelt, även om den är byggd av vinpimplande kedjerökande otrogna fransoser med baguetten under ena armen och en flaska rött under den andra. smile
Det flödet har jag sett, var mycket i fabriken runt -13/-14 och vilket kaos när prylar ska flyttas runt hit och dit, magnetremsor till AGMer ska dras om utan att dom krockar med varandra. Ett pyssel av större mått.
Ni har fullt ös hemma med andra ord, jag har mycket erfarenhet av barn med dessa diagnoser genom tidigare arbete och det är jkl bra jobbat av sonen att klättra så mycket betygsmässigt...men det hade han inte klarat utan sina bägge föräldrar!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 301 Inlägg
16 juli 2017
#35
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

Layouten där inne är en jvl utmaning med alla småpåvar som vill bestämma.
Jag anser att hon gjorde ett bra jobb då jag har varit där inne på Volvo GTO en del via produktutvecklingen jag tidigare arbetat med. Ge henne en klapp på ryggen från mig. wink

407 har ett betydligt mera skärpt och modernt, snabbare system än det som satt i V70N, även om Volvons var rätt hyfsat för sin tid så gick det ändå att lura det till sladd, det går tamejfan inte med Peggan, den är nästan lika tjurskallig som det jag har i min Prius, inte en antydan till att tillåta någonting sladdmässigt eller försöka få framhjulssläpp, man blir slagen på fingrarna direkt.

jo då det går att åka på långsladd med 407..  man får slå till på bromsen bara då går den ut på lång sladd.. men det är som du säger aldrig i helvete att det spinner på framhjulen... det finns inte en chans..  mycket imponerade system.. även om jag personligen hinner styra i mot snabbare än systemet hinner gripa in..  fick en redig sladd i vintras när asfalten var istäckt..    när jag redan styrt i mot sladden så tändes lampan att det släppte  sen om min reaktion hjälpte till eller inte låter jag vara osagt..  men var ju ingen överaskande sladd..  men dom mesta hade sommardäck så antar att en och annan fick lite problem där smile   självklart hade jag vinterdäcken kvar.. för vem kör 3-5mil till jobbet med sommardäck när det är minusgrader liksom..

fast frågan om min tant var inblandad då eller inte..    var väll 2-3år sen eller något..  dom gjorde några stora förändringar i fabriken och han som skött det innan hade inte riktigt dokumeterat allt som dom borde. men nu har hon har precis börjat jobba efter en 1års sjukskrivning pga utbrändhet dock inte relaterat till jobbet utan våra fina barn som har både add/adht och aschberger.  en jävla karusell att få dom att få rätt hjälp.. men tack vare tanten så börjar min son andra året på itgymnasiet  från att inte vara gordkänt i något ämne inför sista terminen i 9an smile

Näe, utan friktion spelar det ju ingen roll vilket system man har. Bra prylar helt enkelt, även om den är byggd av vinpimplande kedjerökande otrogna fransoser med baguetten under ena armen och en flaska rött under den andra. smile
Det flödet har jag sett, var mycket i fabriken runt -13/-14 och vilket kaos när prylar ska flyttas runt hit och dit, magnetremsor till AGMer ska dras om utan att dom krockar med varandra. Ett pyssel av större mått.
Ni har fullt ös hemma med andra ord, jag har mycket erfarenhet av barn med dessa diagnoser genom tidigare arbete och det är jkl bra jobbat av sonen att klättra så mycket betygsmässigt...men det hade han inte klarat utan sina bägge föräldrar!!

jag kan inte ta åt mig av äran tyvärr...  framför allt han själv och en envis mamma..     underbara ungar så inga ungar som beter sig illa utan respektfulla men har lite roliga egenskaper..          åh tusan hon berättade inte så mycket under den tiden..  mer än att gillade sitt jobb..   det var många som tjatade på möten om dom visste någon som ville söka just den tjänsten.. men med den chefen hon hade så ville hon inte söka den.. och hon hade väll inte kompetens på pappret för den heller smile 


åter till franska bilar så är ju säkert ryktet rätt oförtjänt även om jag vägrar gå med på att dom kan göra bra saker där smile     vi har en 306 som jag gav 1500kr  den fungerade klockrent i flera år utan någon direkt underhåll  böt olja en gång och ett hjulager      har den i garaget stående  men ska försöka köra den på skrot då det inte finns något värde även om den fungerade när den kördes dit där den står.. dock läckte kylaren så den hade behövts byta och orkar liksom inte för en bil värd 3-4k     men samtidigt bra med en reservbil när något går sönder så kan man fixa igång något lik på ett par timmar i garaget.   Men vill iallfall lyfta fram fördelarna med både c5 och 407 som bra bilar att åka i..   och klart värda att åtminstånde testa..   mot tex en v50 så är det VÄLDIGT mycket mer bil.    v50 är på tok för plast invändigt för min smak..    när en 240 framstår som välbyggd och genomtänkt med dagens mått så duger det liksom inte ;-)      (obs jag älskar 240 men det är bilar man kör inte åker)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök