3540
Sök

Köpråd: upp till 35k-40k

4 Inlägg
13 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej.
Är i behov av en "ny" bil då min 850 inte vill samarbeta.

Är ute efter en kombi i första hand.
Gärna under 18000 mil.
Gärna låg skatt.
Gärna låg bränsleförbrukning.
Har i stort bara tittat på bilförsäljare i Uppsala + angränsande län
Har tittat på v70, v50 ( får inte plats lika bra som i en v70 då jag är 207cm lång ), Saab 9-3, 9-5, Mazda 6.

Budget upp till 35k kan kanske sträcka mig till 40.
(Bor i Uppsala)

Någon som har något tips eller förslag.
smile
Senast redigerat av Zinnanda (13 juli 2017)


1 194 Inlägg
13 juli 2017
#2
Seriöst förslag: Prius?
Låg skatt: check, 360kr/år
Låg förbrukning: check, 0,5l/mil blandat
Stora innerutrymmen med bagage och baksäte inräknat samt driftsäker. Oftast trevliga verkstäder om något, mot förmodan, skulle gå fel.


4 Inlägg
13 juli 2017
Trådstartare
#3
Tack för tipset.
Hittade dock ingen inom min budget och område ( Uppsala + angränsande län) som kändes intressant.


Evildan
13 juli 2017
#4
207cm, glöm Prius gen II om du inte har jävligt korta ben. wink
Jag med mina 183cm har sätet längst bak iofs med långa ben.

Honda Accord av den typen jag länkat in här nedan vet jag en reslig herre som åkt i 10års tid utan några bekymmer med bilen.
https://m.blocket.se/stockholm/Honda_Ac … 10&w=2
Det är erkänt bra bilar även om denna fått en del utbytt.
Avensis annars? Skjutmånen är bättre än i Prius, speciellt om bilen har elmanövererade skinnsäten av ngn skum anledning.

Evildan
13 juli 2017
#5
Sen skriver jag detta enbart för att hinna före xXSammy... Mondeo!
Bra skjutmån och bra bilar.
Fordgurun fyller nog på. wink

1 148 Inlägg
13 juli 2017
#6
207cm hade jag nog sagt glöm 9-3an oxå hmm Kolla in 9-5an! den borde du få plats i

4 Inlägg
13 juli 2017
Trådstartare
#7
Skippar priusen då benen är hyfsat långa.
Hondan och Mondeo ska jag titta lite närmare på.
Ska försöka hitta någon bilhandlare som har en 9-5a och 9-3a för att prova, har aldrig kört Saab.

Sedan har jag hittat en Mazda 6 06a som ser trevlig ut. Vet att rost är ett problem med 02orna fram till faceliften som kom. Så en 06a kanske kan vara ok. Vet dock ej om jag ens får plats i en...


1 194 Inlägg
14 juli 2017
#8
Tipsar även om Citroen C5. Stor med oslagbar komfort. Familjen har ägt Citroen sedan 80-talet och XM hade mjukare säten och var således lite bekvämare än nuvarande C5, men de utmanar lätt luftfjädringen i lyxbilar som BMW 7-serie och Mercedes S-klass. Kör du många mil så är definitivt Citroens renodlade HDI att föredra. Dieselmaskiner har de varit duktiga på länge
https://www.blocket.se/ostergotland/Cit … 21&w=3
https://www.blocket.se/orebro/Citroen_C … 21&w=3
Har en bekant som är cirkus 1,95m lång som får plats med en bakåtvänd barnstol i baksätet samtidigt som han själv sitter riktigt bekvämt. Kan vara värt att testa en smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
14 juli 2017
#9
Peugeot 407  vet inte om det skilljer mellan elsätetn eller ej   har en kombi med sportpaket med elstol och jag når inte fram när jag har den längst bak.. är 184     2.0hdi av nyare ågång med partikelfilter är inte skit saftig i skatt..  fast det är en diesel går snålt om man vill. 

nackdelar är att det är franskt jävla dynga men man får VÄLDIGT mycket bil för dom pengarna..smile  men kolla att värmen går att reglera.. det gjorde inte jag.. det fick jag ångra ;-)         det ska man oxå göra på c5 då dom har samma sjuka.. men även c5 får man mycket bil för pengarna..  nackdelen med c5 är fjädringen som oxå är deras stora fördel mot 407 smile  hydralisk som kan strula och bli kostsamma men bra komfort.

Jag hatar våran 407 men samtidigt så åker man kungligt och det är en stadig och trevlig bil att köra.. men den är fransk och byggd av vinpimplande fulla fransmän smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 148 Inlägg
14 juli 2017
#10
Zinnanda skrev:
Skippar priusen då benen är hyfsat långa.
Hondan och Mondeo ska jag titta lite närmare på.
Ska försöka hitta någon bilhandlare som har en 9-5a och 9-3a för att prova, har aldrig kört Saab.

Sedan har jag hittat en Mazda 6 06a som ser trevlig ut. Vet att rost är ett problem med 02orna fram till faceliften som kom. Så en 06a kanske kan vara ok. Vet dock ej om jag ens får plats i en...

Mazda är dock vägbullret oerhört högt!

Forummoderator
18 131 Inlägg
14 juli 2017
#11
Growe skrev:
Peugeot 407  vet inte om det skilljer mellan elsätetn eller ej   har en kombi med sportpaket med elstol och jag når inte fram när jag har den längst bak.. är 184     2.0hdi av nyare ågång med partikelfilter är inte skit saftig i skatt..  fast det är en diesel går snålt om man vill. 

nackdelar är att det är franskt jävla dynga men man får VÄLDIGT mycket bil för dom pengarna..smile  men kolla att värmen går att reglera.. det gjorde inte jag.. det fick jag ångra ;-)         det ska man oxå göra på c5 då dom har samma sjuka.. men även c5 får man mycket bil för pengarna..  nackdelen med c5 är fjädringen som oxå är deras stora fördel mot 407 smile  hydralisk som kan strula och bli kostsamma men bra komfort.

Jag hatar våran 407 men samtidigt så åker man kungligt och det är en stadig och trevlig bil att köra.. men den är fransk och byggd av vinpimplande fulla fransmän smile

Här vill jag lägga in en protest. Fjädringen krånglar ytterst sällan på en C5. Dessutom kan man när bilen börjar bli stötig efter 8-10 år fylla klockorna och den blir som ny för cirka 1000:-

Det som krånglar på dessa är bakrutan i luckan som intevill öppna sig (shoppingluckan) och att i några enstaka fall klimatanläggningen levererar arktisk kyla eller bastuvärme och inget annat. Allt efter bilens humör den dagen.

Totalt sett är det bra bilar. I synnerhet dieselsnurrorna. Även om en fullsmetad bensin-V6 med extra allt i kan vara lockande så är detta förbjuden frukt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 194 Inlägg
14 juli 2017
#12
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
Peugeot 407  vet inte om det skilljer mellan elsätetn eller ej   har en kombi med sportpaket med elstol och jag når inte fram när jag har den längst bak.. är 184     2.0hdi av nyare ågång med partikelfilter är inte skit saftig i skatt..  fast det är en diesel går snålt om man vill. 

nackdelar är att det är franskt jävla dynga men man får VÄLDIGT mycket bil för dom pengarna..smile  men kolla att värmen går att reglera.. det gjorde inte jag.. det fick jag ångra ;-)         det ska man oxå göra på c5 då dom har samma sjuka.. men även c5 får man mycket bil för pengarna..  nackdelen med c5 är fjädringen som oxå är deras stora fördel mot 407 smile  hydralisk som kan strula och bli kostsamma men bra komfort.

Jag hatar våran 407 men samtidigt så åker man kungligt och det är en stadig och trevlig bil att köra.. men den är fransk och byggd av vinpimplande fulla fransmän smile

Här vill jag lägga in en protest. Fjädringen krånglar ytterst sällan på en C5. Dessutom kan man när bilen börjar bli stötig efter 8-10 år fylla klockorna och den blir som ny för cirka 1000:-

Det som krånglar på dessa är bakrutan i luckan som intevill öppna sig (shoppingluckan) och att i några enstaka fall klimatanläggningen levererar arktisk kyla eller bastuvärme och inget annat. Allt efter bilens humör den dagen.

Totalt sett är det bra bilar. I synnerhet dieselsnurrorna. Även om en fullsmetad bensin-V6 med extra allt i kan vara lockande så är detta förbjuden frukt.

Håller med. Bakänden säckade dock ihop på pappas -13 C5, men det var snarare på grund av någon ställmotor och inte läckage i hydraulik-systemet. Det har varit ett par tekniska saker som har krabbat och mjukvara som måste uppdateras, men då är det en fullutrustad Exclusive Tourer, vilket ändå inte finns inom TS budget.

Klimatanläggningen har han haft problem med både i förra generationen C5 och nuvarande bil. Varmt blås ur ena ventilen och kallt ur andra. Det är ett tråkigt verkstadsbesök som gräver ett djupt hål i plånboken, så se till att klimatanläggningen fungerar vid eventuellt köp!
Senast redigerat av Cracksoup (14 juli 2017)


Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
14 juli 2017
#13
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
Peugeot 407  vet inte om det skilljer mellan elsätetn eller ej   har en kombi med sportpaket med elstol och jag når inte fram när jag har den längst bak.. är 184     2.0hdi av nyare ågång med partikelfilter är inte skit saftig i skatt..  fast det är en diesel går snålt om man vill. 

nackdelar är att det är franskt jävla dynga men man får VÄLDIGT mycket bil för dom pengarna..smile  men kolla att värmen går att reglera.. det gjorde inte jag.. det fick jag ångra ;-)         det ska man oxå göra på c5 då dom har samma sjuka.. men även c5 får man mycket bil för pengarna..  nackdelen med c5 är fjädringen som oxå är deras stora fördel mot 407 smile  hydralisk som kan strula och bli kostsamma men bra komfort.

Jag hatar våran 407 men samtidigt så åker man kungligt och det är en stadig och trevlig bil att köra.. men den är fransk och byggd av vinpimplande fulla fransmän smile

Här vill jag lägga in en protest. Fjädringen krånglar ytterst sällan på en C5. Dessutom kan man när bilen börjar bli stötig efter 8-10 år fylla klockorna och den blir som ny för cirka 1000:-

Det som krånglar på dessa är bakrutan i luckan som intevill öppna sig (shoppingluckan) och att i några enstaka fall klimatanläggningen levererar arktisk kyla eller bastuvärme och inget annat. Allt efter bilens humör den dagen.

Totalt sett är det bra bilar. I synnerhet dieselsnurrorna. Även om en fullsmetad bensin-V6 med extra allt i kan vara lockande så är detta förbjuden frukt.

påstår inte att det är några mega problem som dom äldre men nog strular dom lite då och då...

fast och andra sidan.. så har ena framfjädern på min 407a gått av och nu gick en bak av märkte jag när man gjorde en service...  2liters dieseln är jag RIKTIGT imponerad på... den går riktigt bra.. jag har 136hk motorn i min blir lite mer effekt på dom nyare..   och helt ärligt så är karaktären på den riktigt trevlig.. inte så super pigg inne i stan. men det är en tung bil men ligger du i 100 och ger full gas så är man snabbt uppe i farter som farbror blå inte gillar..   ingen ferrari men tanke på vad det är..  min har jag varit uppe i 210 med utan problem.    dock är det tanten som kör den bilen mest..  bara när vi åker hela familjen som vi tar den..men på senare tiden har jag lurat in alla i våran Arosa..  ungarna gillar inte baksätets utrymmet i arosan... grabben är 183 och dottern 169  smile 

fast utsendet är ju imot både Cittran och 407 för det är förbannat fula bilar   derför missar man gärna dom bilarna..    Reservdelar är SUPERBILLIGT!  vilket oxå är bra för gamla bilar går sönder...

det som är med värmen på dom här är att spjällen går av som styr mellan värme och kyla. jag testade att limma men det höll 7månader sen gick dom av på ett nytt ställe.    det är SVINDYRT! att laga detta på verkstad..  jag kollad på youtube och fixade det själv.       tror på reservdelar under 1.5års ägande har jag kostat på 1500kr    då är det med 2hjulager där.. sen mutade jag en kompis att byta framhjulagret  bak bytte jag själv.. liksom fjäderben fram vilket gick lättare än vad det såg ut att göra..
Men sånna fel är ju inget unikt för just franska bilar utan alla bilar som är nyare än 90tal har kassa lager och dom lät redan vid köpet.

något jag älskar är glastaket   jbl stora stereopaketet med sub i skuffen (spelar helt ok)    sen är skinninredningen riktigt snygg i dom och väghållningen är RIKTIGT bra.. min är helt orginal förutom 19" 245/35-19.    så helt klart ska man provköra både c5 och 407 innan man tar bort dom på listan..  men då framförallt dieselmotorerna med partikelfilter  alltså 05-   du får en 07-08 lätt för dom pengarna

jag köpte min i nov 2015 för 30k det är en 05a       årskatt på 3700kr delat i 3gånger.   fick räkning nu på 1200kr   visst det är ju en del skatt men det lönar sig snabbt..   en normal bensinvolvo kostar lika mycket eller nära.. och drar minst det dubbla i bästa fall..     men KÖP INTE!!!!!! 1.6hdi    problem motor.. sitter både i ford volvo och mazda  och är riktigt skräp

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
14 juli 2017
#14
Growe skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
Peugeot 407  vet inte om det skilljer mellan elsätetn eller ej   har en kombi med sportpaket med elstol och jag når inte fram när jag har den längst bak.. är 184     2.0hdi av nyare ågång med partikelfilter är inte skit saftig i skatt..  fast det är en diesel går snålt om man vill. 

nackdelar är att det är franskt jävla dynga men man får VÄLDIGT mycket bil för dom pengarna..smile  men kolla att värmen går att reglera.. det gjorde inte jag.. det fick jag ångra ;-)         det ska man oxå göra på c5 då dom har samma sjuka.. men även c5 får man mycket bil för pengarna..  nackdelen med c5 är fjädringen som oxå är deras stora fördel mot 407 smile  hydralisk som kan strula och bli kostsamma men bra komfort.

Jag hatar våran 407 men samtidigt så åker man kungligt och det är en stadig och trevlig bil att köra.. men den är fransk och byggd av vinpimplande fulla fransmän smile

Här vill jag lägga in en protest. Fjädringen krånglar ytterst sällan på en C5. Dessutom kan man när bilen börjar bli stötig efter 8-10 år fylla klockorna och den blir som ny för cirka 1000:-

Det som krånglar på dessa är bakrutan i luckan som intevill öppna sig (shoppingluckan) och att i några enstaka fall klimatanläggningen levererar arktisk kyla eller bastuvärme och inget annat. Allt efter bilens humör den dagen.

Totalt sett är det bra bilar. I synnerhet dieselsnurrorna. Även om en fullsmetad bensin-V6 med extra allt i kan vara lockande så är detta förbjuden frukt.

påstår inte att det är några mega problem som dom äldre men nog strular dom lite då och då...

fast och andra sidan.. så har ena framfjädern på min 407a gått av och nu gick en bak av märkte jag när man gjorde en service...  2liters dieseln är jag RIKTIGT imponerad på... den går riktigt bra.. jag har 136hk motorn i min blir lite mer effekt på dom nyare..   och helt ärligt så är karaktären på den riktigt trevlig.. inte så super pigg inne i stan. men det är en tung bil men ligger du i 100 och ger full gas så är man snabbt uppe i farter som farbror blå inte gillar..   ingen ferrari men tanke på vad det är..  min har jag varit uppe i 210 med utan problem.    dock är det tanten som kör den bilen mest..  bara när vi åker hela familjen som vi tar den..men på senare tiden har jag lurat in alla i våran Arosa..  ungarna gillar inte baksätets utrymmet i arosan... grabben är 183 och dottern 169  smile 

fast utsendet är ju imot både Cittran och 407 för det är förbannat fula bilar   derför missar man gärna dom bilarna..    Reservdelar är SUPERBILLIGT!  vilket oxå är bra för gamla bilar går sönder...

det som är med värmen på dom här är att spjällen går av som styr mellan värme och kyla. jag testade att limma men det höll 7månader sen gick dom av på ett nytt ställe.    det är SVINDYRT! att laga detta på verkstad..  jag kollad på youtube och fixade det själv.       tror på reservdelar under 1.5års ägande har jag kostat på 1500kr    då är det med 2hjulager där.. sen mutade jag en kompis att byta framhjulagret  bak bytte jag själv.. liksom fjäderben fram vilket gick lättare än vad det såg ut att göra..
Men sånna fel är ju inget unikt för just franska bilar utan alla bilar som är nyare än 90tal har kassa lager och dom lät redan vid köpet.

något jag älskar är glastaket   jbl stora stereopaketet med sub i skuffen (spelar helt ok)    sen är skinninredningen riktigt snygg i dom och väghållningen är RIKTIGT bra.. min är helt orginal förutom 19" 245/35-19.    så helt klart ska man provköra både c5 och 407 innan man tar bort dom på listan..  men då framförallt dieselmotorerna med partikelfilter  alltså 05-   du får en 07-08 lätt för dom pengarna

jag köpte min i nov 2015 för 30k det är en 05a       årskatt på 3700kr delat i 3gånger.   fick räkning nu på 1200kr   visst det är ju en del skatt men det lönar sig snabbt..   en normal bensinvolvo kostar lika mycket eller nära.. och drar minst det dubbla i bästa fall..     men KÖP INTE!!!!!! 1.6hdi    problem motor.. sitter både i ford volvo och mazda  och är riktigt skräp

Jag tror minsann du gillar din franska skithög?
Koforten har alltid varit hög i fransyskorna sett till konkurrerande bilar inom samma storleksklass så klart men även dyra premiumsläde får på fingrarna av fransyskorna.
Sedan helt ärligt, mysa med lite vin och få det franskt och mjukt eller hinka öl och dunka bratwurst på tyskt vis? wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
14 juli 2017
#15
Evildan skrev:
Growe skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Här vill jag lägga in en protest. Fjädringen krånglar ytterst sällan på en C5. Dessutom kan man när bilen börjar bli stötig efter 8-10 år fylla klockorna och den blir som ny för cirka 1000:-

Det som krånglar på dessa är bakrutan i luckan som intevill öppna sig (shoppingluckan) och att i några enstaka fall klimatanläggningen levererar arktisk kyla eller bastuvärme och inget annat. Allt efter bilens humör den dagen.

Totalt sett är det bra bilar. I synnerhet dieselsnurrorna. Även om en fullsmetad bensin-V6 med extra allt i kan vara lockande så är detta förbjuden frukt.

påstår inte att det är några mega problem som dom äldre men nog strular dom lite då och då...

fast och andra sidan.. så har ena framfjädern på min 407a gått av och nu gick en bak av märkte jag när man gjorde en service...  2liters dieseln är jag RIKTIGT imponerad på... den går riktigt bra.. jag har 136hk motorn i min blir lite mer effekt på dom nyare..   och helt ärligt så är karaktären på den riktigt trevlig.. inte så super pigg inne i stan. men det är en tung bil men ligger du i 100 och ger full gas så är man snabbt uppe i farter som farbror blå inte gillar..   ingen ferrari men tanke på vad det är..  min har jag varit uppe i 210 med utan problem.    dock är det tanten som kör den bilen mest..  bara när vi åker hela familjen som vi tar den..men på senare tiden har jag lurat in alla i våran Arosa..  ungarna gillar inte baksätets utrymmet i arosan... grabben är 183 och dottern 169  smile 

fast utsendet är ju imot både Cittran och 407 för det är förbannat fula bilar   derför missar man gärna dom bilarna..    Reservdelar är SUPERBILLIGT!  vilket oxå är bra för gamla bilar går sönder...

det som är med värmen på dom här är att spjällen går av som styr mellan värme och kyla. jag testade att limma men det höll 7månader sen gick dom av på ett nytt ställe.    det är SVINDYRT! att laga detta på verkstad..  jag kollad på youtube och fixade det själv.       tror på reservdelar under 1.5års ägande har jag kostat på 1500kr    då är det med 2hjulager där.. sen mutade jag en kompis att byta framhjulagret  bak bytte jag själv.. liksom fjäderben fram vilket gick lättare än vad det såg ut att göra..
Men sånna fel är ju inget unikt för just franska bilar utan alla bilar som är nyare än 90tal har kassa lager och dom lät redan vid köpet.

något jag älskar är glastaket   jbl stora stereopaketet med sub i skuffen (spelar helt ok)    sen är skinninredningen riktigt snygg i dom och väghållningen är RIKTIGT bra.. min är helt orginal förutom 19" 245/35-19.    så helt klart ska man provköra både c5 och 407 innan man tar bort dom på listan..  men då framförallt dieselmotorerna med partikelfilter  alltså 05-   du får en 07-08 lätt för dom pengarna

jag köpte min i nov 2015 för 30k det är en 05a       årskatt på 3700kr delat i 3gånger.   fick räkning nu på 1200kr   visst det är ju en del skatt men det lönar sig snabbt..   en normal bensinvolvo kostar lika mycket eller nära.. och drar minst det dubbla i bästa fall..     men KÖP INTE!!!!!! 1.6hdi    problem motor.. sitter både i ford volvo och mazda  och är riktigt skräp

Jag tror minsann du gillar din franska skithög?
Koforten har alltid varit hög i fransyskorna sett till konkurrerande bilar inom samma storleksklass så klart men även dyra premiumsläde får på fingrarna av fransyskorna.
Sedan helt ärligt, mysa med lite vin och få det franskt och mjukt eller hinka öl och dunka bratwurst på tyskt vis? wink

både och...  det är en bra bil att åka.. men inte att köra smile  om du förstår skillnaden...   om jag ska vara helt ärlig så dricker jag VÄLDIGT sällan och vin är det sista jag skulle dricka...  drack sist för 5-6år sen..  alltså tog en öl eller något alkoholhaltigt    dock inte nykterist eller nått men inte har man tid med sånt när man jobbar med att köra..  klämmer cirka 10k om året och när man är ledig så har jag endå ett behov av att kunna köra bil  så då kan jag ju inte dricka...   men ärligt är både 407 och c5 väldigt bra bilar att åka i.. och deras 2liters 16v diesel är riktigt trevlig..      en sak som är irreterande som jag just kom på att farthållaren fungerar inte förens man har fått i 4:an  riktigt surt. eftersom jag är en sån där som lägger i farthållaren även i 30km/h mitt i stan smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 649 Inlägg
14 juli 2017
#16
klart man ska ha en MONDEO, Evildan!

Köper man valfri bil som innehåller PSA 2.0 dieseln behöver man snett på aldrig laga den motorn iallafall, om det inte står Volvo på bilen för de tyckte om att ändra när bilen ska regenerera ut partikelfiltret. Vilket gjorde att Volvobilarna fick mer motorras än Citroën, Ford och Peugeot med den maskinen wink

Funderar du på Volvo V50 kan du lika gärna köpa en Ford Focus, eftersom V50 bygger på samma chassi. Däremot lastar Forden bättre och känns rymligare.

Kör du för korta sträckor finns det bara 1.8/2.0 FFV i din prisklass, inte den piggaste motorn men helt duglig maskin att pendla med. Vi har haft kunder som kört runt med knappt 2 liter olja i motorn utan att de havererat, knackade lite extra från ventilerna bara. Kamkedja utan kända problem också, win win

De/Dem

Evildan
15 juli 2017
#17
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

påstår inte att det är några mega problem som dom äldre men nog strular dom lite då och då...

fast och andra sidan.. så har ena framfjädern på min 407a gått av och nu gick en bak av märkte jag när man gjorde en service...  2liters dieseln är jag RIKTIGT imponerad på... den går riktigt bra.. jag har 136hk motorn i min blir lite mer effekt på dom nyare..   och helt ärligt så är karaktären på den riktigt trevlig.. inte så super pigg inne i stan. men det är en tung bil men ligger du i 100 och ger full gas så är man snabbt uppe i farter som farbror blå inte gillar..   ingen ferrari men tanke på vad det är..  min har jag varit uppe i 210 med utan problem.    dock är det tanten som kör den bilen mest..  bara när vi åker hela familjen som vi tar den..men på senare tiden har jag lurat in alla i våran Arosa..  ungarna gillar inte baksätets utrymmet i arosan... grabben är 183 och dottern 169  smile 

fast utsendet är ju imot både Cittran och 407 för det är förbannat fula bilar   derför missar man gärna dom bilarna..    Reservdelar är SUPERBILLIGT!  vilket oxå är bra för gamla bilar går sönder...

det som är med värmen på dom här är att spjällen går av som styr mellan värme och kyla. jag testade att limma men det höll 7månader sen gick dom av på ett nytt ställe.    det är SVINDYRT! att laga detta på verkstad..  jag kollad på youtube och fixade det själv.       tror på reservdelar under 1.5års ägande har jag kostat på 1500kr    då är det med 2hjulager där.. sen mutade jag en kompis att byta framhjulagret  bak bytte jag själv.. liksom fjäderben fram vilket gick lättare än vad det såg ut att göra..
Men sånna fel är ju inget unikt för just franska bilar utan alla bilar som är nyare än 90tal har kassa lager och dom lät redan vid köpet.

något jag älskar är glastaket   jbl stora stereopaketet med sub i skuffen (spelar helt ok)    sen är skinninredningen riktigt snygg i dom och väghållningen är RIKTIGT bra.. min är helt orginal förutom 19" 245/35-19.    så helt klart ska man provköra både c5 och 407 innan man tar bort dom på listan..  men då framförallt dieselmotorerna med partikelfilter  alltså 05-   du får en 07-08 lätt för dom pengarna

jag köpte min i nov 2015 för 30k det är en 05a       årskatt på 3700kr delat i 3gånger.   fick räkning nu på 1200kr   visst det är ju en del skatt men det lönar sig snabbt..   en normal bensinvolvo kostar lika mycket eller nära.. och drar minst det dubbla i bästa fall..     men KÖP INTE!!!!!! 1.6hdi    problem motor.. sitter både i ford volvo och mazda  och är riktigt skräp

Jag tror minsann du gillar din franska skithög?
Koforten har alltid varit hög i fransyskorna sett till konkurrerande bilar inom samma storleksklass så klart men även dyra premiumsläde får på fingrarna av fransyskorna.
Sedan helt ärligt, mysa med lite vin och få det franskt och mjukt eller hinka öl och dunka bratwurst på tyskt vis? wink

både och...  det är en bra bil att åka.. men inte att köra smile  om du förstår skillnaden...   om jag ska vara helt ärlig så dricker jag VÄLDIGT sällan och vin är det sista jag skulle dricka...  drack sist för 5-6år sen..  alltså tog en öl eller något alkoholhaltigt    dock inte nykterist eller nått men inte har man tid med sånt när man jobbar med att köra..  klämmer cirka 10k om året och när man är ledig så har jag endå ett behov av att kunna köra bil  så då kan jag ju inte dricka...   men ärligt är både 407 och c5 väldigt bra bilar att åka i.. och deras 2liters 16v diesel är riktigt trevlig..      en sak som är irreterande som jag just kom på att farthållaren fungerar inte förens man har fått i 4:an  riktigt surt. eftersom jag är en sån där som lägger i farthållaren även i 30km/h mitt i stan smile

Jag tycker 407 är en ganska neutral bil att köra, bekvämt och avslappnat likssssm.

Det var inte ditt alkoholintag jag skrev om utan det är trevligare att få "franskt" än att få det "tyskt" enligt mitt tycke iaf.

http://mobil.slangopedia.se/mobil/ordlista/?ord=franskt

Tyskt: Bratwurst i pastejköket.
wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
15 juli 2017
#18
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

Jag tror minsann du gillar din franska skithög?
Koforten har alltid varit hög i fransyskorna sett till konkurrerande bilar inom samma storleksklass så klart men även dyra premiumsläde får på fingrarna av fransyskorna.
Sedan helt ärligt, mysa med lite vin och få det franskt och mjukt eller hinka öl och dunka bratwurst på tyskt vis? wink

både och...  det är en bra bil att åka.. men inte att köra smile  om du förstår skillnaden...   om jag ska vara helt ärlig så dricker jag VÄLDIGT sällan och vin är det sista jag skulle dricka...  drack sist för 5-6år sen..  alltså tog en öl eller något alkoholhaltigt    dock inte nykterist eller nått men inte har man tid med sånt när man jobbar med att köra..  klämmer cirka 10k om året och när man är ledig så har jag endå ett behov av att kunna köra bil  så då kan jag ju inte dricka...   men ärligt är både 407 och c5 väldigt bra bilar att åka i.. och deras 2liters 16v diesel är riktigt trevlig..      en sak som är irreterande som jag just kom på att farthållaren fungerar inte förens man har fått i 4:an  riktigt surt. eftersom jag är en sån där som lägger i farthållaren även i 30km/h mitt i stan smile

Jag tycker 407 är en ganska neutral bil att köra, bekvämt och avslappnat likssssm.

Det var inte ditt alkoholintag jag skrev om utan det är trevligare att få "franskt" än att få det "tyskt" enligt mitt tycke iaf.

http://mobil.slangopedia.se/mobil/ordlista/?ord=franskt

Tyskt: Bratwurst i pastejköket.
wink

haha ...  jo dom är rätt neutrala att köra..   det är ju ingen "rolig" bil att köra men man åker mycket bra för dom pengarna.      jag gillar ju att köra.. men komfort är ju inte riktigt det jag är ute efter..   syns rätt tydligt på min seat arosa som är brutalt hård att åka i.  men otroligt riktigt rolig på små kurviga vägar att köra smile   men när man ligger i 160 på motorvägen så åker jag helt klart hellre i 407  men det är ju inte jämförbart..   kan jämföra med hur tex en golf 2017 är mot 407 då är ljudnivån och komfort i en HELT annan liga på 407 än golfen..    samma sak mot en v70n.. man åker bättre i 407       men åker inte så mycket andra bilar längre.  inte som förr när man kört allt från Jaguar E-type till bmw 5 och 7 serie och lite sånt man fick prova när man var yngre smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 131 Inlägg
15 juli 2017
#19
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

både och...  det är en bra bil att åka.. men inte att köra smile  om du förstår skillnaden...   om jag ska vara helt ärlig så dricker jag VÄLDIGT sällan och vin är det sista jag skulle dricka...  drack sist för 5-6år sen..  alltså tog en öl eller något alkoholhaltigt    dock inte nykterist eller nått men inte har man tid med sånt när man jobbar med att köra..  klämmer cirka 10k om året och när man är ledig så har jag endå ett behov av att kunna köra bil  så då kan jag ju inte dricka...   men ärligt är både 407 och c5 väldigt bra bilar att åka i.. och deras 2liters 16v diesel är riktigt trevlig..      en sak som är irreterande som jag just kom på att farthållaren fungerar inte förens man har fått i 4:an  riktigt surt. eftersom jag är en sån där som lägger i farthållaren även i 30km/h mitt i stan smile

Jag tycker 407 är en ganska neutral bil att köra, bekvämt och avslappnat likssssm.

Det var inte ditt alkoholintag jag skrev om utan det är trevligare att få "franskt" än att få det "tyskt" enligt mitt tycke iaf.

http://mobil.slangopedia.se/mobil/ordlista/?ord=franskt

Tyskt: Bratwurst i pastejköket.
wink

haha ...  jo dom är rätt neutrala att köra..   det är ju ingen "rolig" bil att köra men man åker mycket bra för dom pengarna.      jag gillar ju att köra.. men komfort är ju inte riktigt det jag är ute efter..   syns rätt tydligt på min seat arosa som är brutalt hård att åka i.  men otroligt riktigt rolig på små kurviga vägar att köra smile   men när man ligger i 160 på motorvägen så åker jag helt klart hellre i 407  men det är ju inte jämförbart..   kan jämföra med hur tex en golf 2017 är mot 407 då är ljudnivån och komfort i en HELT annan liga på 407 än golfen..    samma sak mot en v70n.. man åker bättre i 407       men åker inte så mycket andra bilar längre.  inte som förr när man kört allt från Jaguar E-type till bmw 5 och 7 serie och lite sånt man fick prova när man var yngre smile

Nu tar det snart hus i helvete. En 407 är bättre än riksklenoden V70... Jag håller med fast en havererad dieselpump ställde till det i min tjänstebil 407 sw.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
15 juli 2017
#20
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

Jag tycker 407 är en ganska neutral bil att köra, bekvämt och avslappnat likssssm.

Det var inte ditt alkoholintag jag skrev om utan det är trevligare att få "franskt" än att få det "tyskt" enligt mitt tycke iaf.

http://mobil.slangopedia.se/mobil/ordlista/?ord=franskt

Tyskt: Bratwurst i pastejköket.
wink

haha ...  jo dom är rätt neutrala att köra..   det är ju ingen "rolig" bil att köra men man åker mycket bra för dom pengarna.      jag gillar ju att köra.. men komfort är ju inte riktigt det jag är ute efter..   syns rätt tydligt på min seat arosa som är brutalt hård att åka i.  men otroligt riktigt rolig på små kurviga vägar att köra smile   men när man ligger i 160 på motorvägen så åker jag helt klart hellre i 407  men det är ju inte jämförbart..   kan jämföra med hur tex en golf 2017 är mot 407 då är ljudnivån och komfort i en HELT annan liga på 407 än golfen..    samma sak mot en v70n.. man åker bättre i 407       men åker inte så mycket andra bilar längre.  inte som förr när man kört allt från Jaguar E-type till bmw 5 och 7 serie och lite sånt man fick prova när man var yngre smile

Nu tar det snart hus i helvete. En 407 är bättre än riksklenoden V70... Jag håller med fast en havererad dieselpump ställde till det i min tjänstebil 407 sw.

Ska det inte behöva göra så länge andra medlemmar accepterar subjektiva åsikter samt dom objektiva mätbara dito.
407 är bättre på det mesta jämfört med V70N, jag instämmer helt. Speciellt med tanke på prisskillnaden både som ny och nu inte minst begagnad.


Sök