3454
Sök

Är Renault verkligen Skit? Varför?

180 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
Hej!

Kollar på ny bil, och har kikat lite på blocket. Det har automatiskt blivit att jag hoppat över att kolla på alla Renault, exempelvis Megane och Clio kombi årsmodell omkring 2012-2014. Men när jag skrollar förbi vet jag inte varför folk anser de är skit? När man kollar så ser det ut som en bra bil?

Vart kommer detta dåliga rykte ifrån, och varför är det "skit-bilar"?
Eller är det faktiskt en bra bil för de årsmodeller jag nämnde?

Tack smile

328 Inlägg
22 juli 2017
Hört att Renault efter 2010 ska vara bra smile

Forummoderator
18 044 Inlägg
22 juli 2017
Har också hört att efter 2010 så har de skärpt till sig. Perioden 1996-2006 var en medeltid för Renault med bilar som krånglade från dag 1. Säkerligen det ryktet som är svårt att tvätta bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
22 juli 2017
Renault har i regel tillverkat bra prisvärda ekonomiska bilar genom århundradet även om dom liksom alla tillverkare någon gång misslyckats med någon eller några modeller.

Dom bilar du tittar på är just prisvärda ekonomiska bilar med generellt hög kvalitet. Dom kan upplevas som sämre pga enklare materialval än premiumplastförsedda bilar och en mindre påkostad layout. Funktionen i sig är däremot ofta bättre än premiumeuroperna.
Jag har ägt en uppsjö av bilar och modeller genom åren och skulle hellre köpa en Mégane än motsvarande tysk/svensk bil storleksmässigt dito gällande Clio.
Mycket bil för pengarna.
Märket har ju alltid fått spelat andrefiolen i försäljningshallarna för att inte fullständigt konkurrera ut huvudaktören. Tidigare om åren tog återförsäljarnätet endast in R5 för att dom andra modellerna misstänktes konkurrera ut det inhemska märket. Detta tolkar jag iaf att ledningen som bestämde detta ansåg att Renaulterna var bättre än det egna märket för annars hade det ju knappast varit något problem att sälja bilarna i samma bilhall. wink

180 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
Aa okej, men du känns det ju lugnt ändå!
Tack för era svar! smile

Muttley
22 juli 2017
Jag ägen en Renault Megane sportkombi 1,5 Dci från 2010 90 hk motorn.

Jag valde att inte lyssna på skitsnackarna och bedöm min förvåning.  Har ägt ett 15-20 tal bilar och meganen är den absolut billigaste bilen jag ägt ur ekonomisk synpunkt och den minst bråkiga bilen gällande reperationer.
Har bytt 1 glödlampa och en punklagning.   Har bromsklossar bak på gång om 1-2 veckor.

Jag är så nöjd att jag utan tvekan skulle kunna gå och hämta ut en sprillans ny idag.

Jag fick över min bror som hatar renault förra veckan, de  köpte en i bensinutförande med 6 växlad låda och verkar hittills nöjda.

Så de dåliga ryktet kommer från skitgubbar som tror att premium är bättre vilket de inte är smile
Senast redigerat av Muttley (22 juli 2017)

Forummoderator
18 044 Inlägg
22 juli 2017
Behöver en ny pendlarbil då jag "råkade" sälja den jag hade i torsdags. Fick bra betalt. Funderar seriöst på en Clio eller 206 GTi. Värt att prova. Kostar kaffepengar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
22 juli 2017
Hybridsmurfen skrev:
Behöver en ny pendlarbil då jag "råkade" sälja den jag hade i torsdags. Fick bra betalt. Funderar seriöst på en Clio eller 206 GTi. Värt att prova. Kostar kaffepengar.

Twingo med elefantmödis!

914 Inlägg
22 juli 2017
PÅ 80 talet var Renå ett skällsord,kunde komma in en manlig kund och hålla nyckeln långt ifrån sig och tydligt framhäva att det var fruns bil som han skulle lämna in på verkstan.men nu för tiden är Renå en bra bil dock undvik Espace.(jag vet att det ej stavas Renå)

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
22 juli 2017
Hybridsmurfen skrev:

206rc är mitt tips ;-) 180hk  kan lova att dom låter rappa med lite öppnare system smile
ingen värsting som så men helt klart frän bil.    fast jag är ju rätt omogen trotts att jag är 39bast så ska det allt låta lite om bilar för att dom ska vara roliga att köra ;-)

206 är ju bakvagnarna man ska se upp med då deras bakvagnar är kända för att rasa.. kostar runt 3000kr för en renoverad utbytes axel.

clion är det nog inga stora fel på...

när jag tänker renault så tänker jag framför allt på meganen  sent 90tal tidigt 2000tal och det är verkligen inte så trevliga bilar ur många aspekter..
men allt hänger på om man har tur eller otur smile

Köpte en Seat Arosa för ett par år sen i stockholm  1500kr gav jag..  rasad koppling så hem och byta koppling på den   har nu kört över 5000mil med den.   
följande har jag bytt förutom kopplingen då (sönderslirad)

skyltbelsning 1trasig (bytte båda) 
en parkeringsljus fram (bytte båda)
bromskivor och belägg fram  (bes gnällde på första bes men bilen hade stått mycket men köpte nya för min egen skull inget direkt slitage)

nu har rutan spruckit men inte orkat byta den ännu.
sen en abs givare fram som pajat (76kr för en ny)
ett av dom bästa köpen jag gjort.   
åker just nu i en arosa jag fick gratis verkar oxå fungera men bara kört ett par hundra mil (förra ägaren sa att motorn rasat men samma maskin och orörd nu )

så små skitbilar är iregel fruktansvärt underskattade. och derför får man dom väldigt billigt.
har bara dåliga erfarenheter när jag mekat Renault derför undviker jag dom.  Men vete tusan om jag inte hellre valde en gammal äklig Megan från 1999 än en audi med 2.0tfsi motor ur mek aspekten för det är nog det mest överskattade dynga man kan hitta rostiga och allmänt kassa ..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök