2811
Sök

E61 525d -05 Automatlåda krånglar slänger i växel

12 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
Hej

jag har en 525d som jag ägt i ca ett år, den har gått nu 31000 mil, går som en dröm men inte alltid sad.

Felet på bilen är intermittent alltså ibland går bilen som drömmen och vid vissa tillfällen kommer felet.
detta sker oftast vid växling från 2an till 3an vid såväl lugn som mer aggressiv körning, då problemet är att den väntar ganska länge med att växla och till slut slänger den i 3an, resten av de högre växlarna läggs mjukt i som de ska.
Har man till exempel ett par trafiksignaler man skall passera och sträckan mellan dom är så pass att 3an läggs i så kan den en dag slänga i 3an mellan varje trafiksignal och en annan dag slänga i växeln en gång varav resten så fungerar den kanon.

En till grej jag märkt av är att om jag kör på t.ex. en landsväg i 70 ett tag och sen vill gasa på så är det som att den slirar på växeln ett tag och motorn går upp varv 500-800 rpm för att sedan lägga i växeln igen.
Växlar jag manuellt så kan bilen om jag själv sänker farten och inte växler ned manuellt, automatisk försöka växla ned en växel men då känns det som om den slirar eller inte lagt någon växel alls,  för att sedan lägga i en växel efter någon sekund. känns som att det inte borde vara så.

Jag har bytt oljefilter och olja i växellådan för ca 500 mil sedan. nollställt lådan genom att ha tändningen på och hållt ned gaspedalen i 30sek. jag har kollat felkoder och det finns inga.

vad mer kan man göra? uppdatera programvaran i lådan?
Någon som har någon aning?
tacksam för all hjälp man kan få! smile

//Christian

Sök