2871
Sök

Audi 100 C3 2.3L -87 kan endast kallstarta - Motorn lägger av efter cirka 1-2 kilometer

31 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hallå där!

Jag har ett väldigt konstigt problem med min gamla Audi. Det började nämligen för cirka 1 månad sedan med att motorn lade av mitt på en landsväg i 90 km/h och slutade svara på gas. När hastigheten väl hade gått ner till 40 km/h började den helt plötsligt att svara på gas igen och jag blev förbryllad, men det hände inte igen på ett tag så jag ignorerade det helt enkelt.

Nu har det blivit problem på riktigt för nu ville den helt plötsligt inte starta alls efter att ha blivit lite varmkörd. Efter att ha väntat några timmar på att motorn skulle bli kall, tog jag mig tillbaka till bilen för felsökning med farsan (som ändå har hyfsad koll och är anledningen till att jag har kvar bilen). Väl där så blev vi snopna över att bilen startade på direkten, men vi började helt enkelt åka hem med bilen igen.

Men precis när jag skulle börja en omkörning så slutade motorn helt att svara på gas och lade av igen, utan att bilen återhämtade sig som den gjorde första gången för en månad sedan. Den blev stående längs med vägen och vi fick lämna den där. Därefter väntade vi på att den skulle bli någorlunda kall igen och lyckades köra den nästan hela vägen hem, men den lade av igen och fick bogseras sista vägen.

Nu skulle vi båda vara otroligt tacksamma över idéer om vad det här kan vara. Farsan är riktigt konfunderad över problemet just eftersom att den ändå kallstartar och kan inte riktigt lista ut vad det kan vara, även om han misstänker tändspolen. Låter det rimligt?

Alla svar uppskattas enormt!

Bilmodell: Audi 100 C3 2.3L

Årsmodell: 1987

Miltal: Cirka 38 000
Senast redigerat av Saitham (13 augusti 2017)

6 158 Inlägg
13 augusti 2017
#2
Hej!
Bensinpumpen eller hallgivaren i fördelaren men ...även tändspolen.
Börja med att kolla att bensinpumpen funkar.


5 126 Inlägg
13 augusti 2017
#3
Kolla även Bränslepumpens relä :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 augusti 2017
#4
Man skulle nästan tro att kompen försvinner..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 038 Inlägg
14 augusti 2017
#5
2.3E? Insprut? Inte så att bilen går "på choke" hela tiden och när den blir varm så går det inte längre...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 augusti 2017
#6
Hybrid_ skrev:
2.3E? Insprut? Inte så att bilen går "på choke" hela tiden och när den blir varm så går det inte längre...

Då borde den börja leka känguru?

När bilen "dör" i hastighet och inte svarar, vad händer då om du trycker ner kopplingen? Dör motorn eller går den illa? Om den dör låter det tändningsrelaterat, elektriskt. Om den däremot går sämre och är orkeslös låter teorin om brist på soppa bra, dvs bränslepump med tillhörande relä.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 454 Inlägg
15 augusti 2017
#7
Vet inte vilket tändsystem motorn har.
Men är det brytare och kondensator så vill jag sätta en slant på att det är den senare som kortsluter när den blir varm.

6 158 Inlägg
15 augusti 2017
#8
Hej!
Det är brytarlöst tändsystem på Audi 100 -87! K-Jettronic tror jag det heter.
Bensinpumpen eller relät skulle jag fört kolla!



Sök