2431
Sök

Tvärdöd polo 2000

82 Inlägg
26 augusti 2017
Trådstartare
#1
Körde bilen för 3 veckor sedan, då funkade den som vanligt. Inga konstiga ljud, eller någon lampa som tändes, allt i sin ordning.

(den brukar kunna stå i garaget upp till 2 månader i sträck då jag ofta kör en annan bil, har alltid startat).

Skulle starta den idag men den är tvärdöd, ingen reaktion alls. Inte ens den digitala klockan finns framme.

Tänker på om batteriet gett upp?
Ska ge mig på att ladda det på måndag.

Hände liknande för 2 år sedan, men då fungerade tändningen. Efter felsökning hos verkstad visade det sig att min bilstereo drog tjuvström, har sedan dess tagit bort fronten och det har fungerat bra.

Nån tanke på vad det kan vara?

6 054 Inlägg
26 augusti 2017
#2
Ja, att batteriet är dött är väl ingen långsökt gissning. Risken är att det är så tomt att det inte går att ladda upp igen

82 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
#3
Svarte_Orm skrev:
Ja, att batteriet är dött är väl ingen långsökt gissning. Risken är att det är så tomt att det inte går att ladda upp igen

Har verkligen noll koll på att mecka med bilar, varför tror du att det blivit tomt på dessa 3 veckor utan nån varning tidigare?

Vad kan det bero på?

Forummoderator
17 984 Inlägg
27 augusti 2017
#4
Om batteriet är på sin ålders höst så orkar det inte hålla någon laddning en längre stund utan kan tvärdö efter bara ett par dagar. Med tanke på att du låter den stå långa perioder skulle jag rekommendera ett nytt batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
27 augusti 2017
#5
Säkert intern kortslutning i batteriet   
Har det fungerat som vanligt fram tills den bara är död och inga lampor är glömda på eller liknande så är det menkngslöst att bara ladda batteriet kanske verkar fungera en stund men dör nog snart igen

Kör fort så hinner inget hända...

82 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Om batteriet är på sin ålders höst så orkar det inte hålla någon laddning en längre stund utan kan tvärdö efter bara ett par dagar. Med tanke på att du låter den stå långa perioder skulle jag rekommendera ett nytt batteri.

Okej, det är aldrig bytt så kanske är dags nu då, tack för svar!

82 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Om batteriet är på sin ålders höst så orkar det inte hålla någon laddning en längre stund utan kan tvärdö efter bara ett par dagar. Med tanke på att du låter den stå långa perioder skulle jag rekommendera ett nytt batteri.

Får testa att ladda upp det så jag åtminstone kan få ut bilen till en verkstad. Står i ett trångt garage nu i nedförsbacke.

Annars får det väl bli bärgare hmm

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
27 augusti 2017
#8
gickan skrev:
Hybrid_ skrev:
Om batteriet är på sin ålders höst så orkar det inte hålla någon laddning en längre stund utan kan tvärdö efter bara ett par dagar. Med tanke på att du låter den stå långa perioder skulle jag rekommendera ett nytt batteri.

Får testa att ladda upp det så jag åtminstone kan få ut bilen till en verkstad. Står i ett trångt garage nu i nedförsbacke.

Annars får det väl bli bärgare hmm

går ju att byta batteriet på plats oxå... det är ingen vetenskap..

Kör fort så hinner inget hända...

82 Inlägg
28 augusti 2017
Trådstartare
#9
Growe skrev:
gickan skrev:
Hybrid_ skrev:
Om batteriet är på sin ålders höst så orkar det inte hålla någon laddning en längre stund utan kan tvärdö efter bara ett par dagar. Med tanke på att du låter den stå långa perioder skulle jag rekommendera ett nytt batteri.

Får testa att ladda upp det så jag åtminstone kan få ut bilen till en verkstad. Står i ett trångt garage nu i nedförsbacke.

Annars får det väl bli bärgare hmm

går ju att byta batteriet på plats oxå... det är ingen vetenskap..

Det är ju som att lösa alla världens mysterier för mig tongue
Har tummen mitt i handen vad gäller mecka bilar.

Är glad att jag kan byta till vinter/sommardäck när det är dags smile
Senast redigerat av gickan (28 augusti 2017)

82 Inlägg
28 augusti 2017
Trådstartare
#10
Har kopplat in batteriladdaren nu, den här en skala på 0-5 ampere. Den visar att batteriet har 3,5 ampere kvar. Borde det inte lysa några lampor på bilen då?

Tilläggas bör kanske att batteriladdaren är sen sent 60 tal, så den kanske inte visar helt hundra.

1 966 Inlägg
28 augusti 2017
#11
gickan skrev:
Har kopplat in batteriladdaren nu, den här en skala på 0-5 ampere. Den visar att batteriet har 3,5 ampere kvar. Borde det inte lysa några lampor på bilen då?

Tilläggas bör kanske att batteriladdaren är sen sent 60 tal, så den kanske inte visar helt hundra.

Det är, mig veterligen, laddströmmen som avläses. När den är nere på noll är batteriet således fullt.

Byta batteri gör du på en kvart, en 10 eller 13 blocknyckel brukar räcka till polerna. Sen beror det såklart på hur batteriet är infäst i batterilådan.

82 Inlägg
28 augusti 2017
Trådstartare
#12
ehedman skrev:
gickan skrev:
Har kopplat in batteriladdaren nu, den här en skala på 0-5 ampere. Den visar att batteriet har 3,5 ampere kvar. Borde det inte lysa några lampor på bilen då?

Tilläggas bör kanske att batteriladdaren är sen sent 60 tal, så den kanske inte visar helt hundra.

Det är, mig veterligen, laddströmmen som avläses. När den är nere på noll är batteriet således fullt.

Byta batteri gör du på en kvart, en 10 eller 13 blocknyckel brukar räcka till polerna. Sen beror det såklart på hur batteriet är infäst i batterilådan.

Inget jag vågar mig på att göra. Betalar hellre för jobbet så det blir rätt utfört smile

Evildan
28 augusti 2017
#13
Det är så enkelt att byta startbatteri på din Polo att du även utan kunskap klarar av det  med en kortfattad guide.


Det är viktigt att du börjar med minuspolen för att undvika kortslutning.

1. Demontera minuspolens kabelsko, den svarta, med en fast nyckel i storlek 10mm eller annat lämpligt handverktyg du har hemma.

2. Demontera pluspolens kabelsko, den röda, med en fast nyckel 10mm eller annat lämpligt handverktyg du har hemma.

Dessa kan sitta fast och att bända försiktig med en mejsel där skruven går igenom kabelskon hjälper till isf.

3. Längst ned på batteriet ser du en skruvskalle i storlek 10mm eller 13mm, lossa den och skruva upp den så batterihållaren är lös och du kan lyfta ur startbatteriet.

Halva jobbet gjort.

4. Ställ det nya startbatteriet på plats med batteripolerna på samma vis som det innan stod.

5. Pilla dit hållaren och skruva fast skruven 

6. Montera pluspolen kabelsko på den rödmärkta +märkta polen och dra åt lite försiktigt så den inte glappar.

7. Gör som ovan med minuspolen.

8. Klart.
Senast redigerat av Evildan (28 augusti 2017)

82 Inlägg
28 augusti 2017
Trådstartare
#14
Evildan skrev:
Det är så enkelt att byta startbatteri på din Polo att du även utan kunskap klarar av det  med en kortfattad guide.


Det är viktigt att du börjar med minuspolen för att undvika kortslutning.

1. Demontera minuspolens kabelsko, den svarta, med en fast nyckel i storlek 10mm eller annat lämpligt handverktyg du har hemma.

2. Demontera pluspolens kabelsko, den röda, med en fast nyckel 10mm eller annat lämpligt handverktyg du har hemma.

Dessa kan sitta fast och att bända försiktig med en mejsel där skruven går igenom kabelskon hjälper till isf.

3. Längst ned på batteriet ser du en skruvskalle i storlek 10mm eller 13mm, lossa den och skruva upp den så batterihållaren är lös och du kan lyfta ur startbatteriet.

Halva jobbet gjort.

4. Ställ det nya startbatteriet på plats med batteripolerna på samma vis som det innan stod.

5. Pilla dit hållaren och skruva fast skruven 

6. Montera pluspolen kabelsko på den rödmärkta +märkta polen och dra åt lite försiktigt så den inte glappar.

7. Gör som ovan med minuspolen.

8. Klart.

Tack snälla!

En fundering, har en svart låda i plast som sitter ovanpå batteriet, vad är det?

Vart köper jag prisvärt batteri? smile

Avstängd
10 388 Inlägg
28 augusti 2017
#15
gickan skrev:
Evildan skrev:
Det är så enkelt att byta startbatteri på din Polo att du även utan kunskap klarar av det  med en kortfattad guide.


Det är viktigt att du börjar med minuspolen för att undvika kortslutning.

1. Demontera minuspolens kabelsko, den svarta, med en fast nyckel i storlek 10mm eller annat lämpligt handverktyg du har hemma.

2. Demontera pluspolens kabelsko, den röda, med en fast nyckel 10mm eller annat lämpligt handverktyg du har hemma.

Dessa kan sitta fast och att bända försiktig med en mejsel där skruven går igenom kabelskon hjälper till isf.

3. Längst ned på batteriet ser du en skruvskalle i storlek 10mm eller 13mm, lossa den och skruva upp den så batterihållaren är lös och du kan lyfta ur startbatteriet.

Halva jobbet gjort.

4. Ställ det nya startbatteriet på plats med batteripolerna på samma vis som det innan stod.

5. Pilla dit hållaren och skruva fast skruven 

6. Montera pluspolen kabelsko på den rödmärkta +märkta polen och dra åt lite försiktigt så den inte glappar.

7. Gör som ovan med minuspolen.

8. Klart.

Tack snälla!

En fundering, har en svart låda i plast som sitter ovanpå batteriet, vad är det?

Vart köper jag prisvärt batteri? smile

Stor som en cigarettask ungefär? O sitter på pluspolen/skon? Säkringar isf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

82 Inlägg
29 augusti 2017
Trådstartare
#16
it_mutt ja exakt! Hur får jag loss den lådan?

Avstängd
10 388 Inlägg
29 augusti 2017
#17
gickan skrev:
it_mutt ja exakt! Hur får jag loss den lådan?

Brukar antingen hållas med ett metallband (som är "hakat" fast) eller vara skruvad direkt på pluspolen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök