4367
Sök

Underlig bosch dosa under styrboxarna på min Toyota supra mkiv -94

20 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej! Igår när jag skulle koppla in min nyköpta bcc fick jag till min förvåning se att det redan satt en greddy bcc installerad.  Allt var rätt kopplat enligt kopplingsschemat men hade fortfarande laddtrycksspärren kvar på 0.8 bar på 1an och 2an samt att bilen slår ifrån vid 1bar.   Jag noterade även en box som satt under ena styrboxen som är eftermonterad (bosch 8787035157) sökte på nummret på internet och det verkar vara en fartspärr (255kmh) samt laddtrycksspärr. Boxen monterades i tyskland och sitter enbart på tyska? euro spec.  Jag hittade en tråd där en person hade plockat bort boxen och återställt den som bilen var original.

Jag inbillar mig att min bosch box är boven i dramat som motarbetar min bcc. Men går det att montera bort dosan och löda ihop kablarna som när bilen lämnade japan?   Har även problem med att lokalisera alla kablar.

Skulle vara enormt tacksam för lite information om denna box!

Mvh
Senast redigerat av Beckis90 (16 juni 2013)


20 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#2
Ingen som har hört om detta?


2 Inlägg
1 september 2017
#3
Ja, jag vet att det är en gammal tråd. (Men det är en gammal och sällsynt dosa också... smile ) Jag postar detta som någon slags information och lösning om någon mer stöter på problem med denna typ av dosa/box.
Jag har en likadan box i min Lexus LS400 -95 tyskimporterad nån gång sent på -90 talet.
Bilen började hitta på dumheter i form av att den inte ville starta, men det gick efter att ha vridit nyckeln på/av upprepade gånger. Sedan försvann problemet ett tag för att komma tillbaka, men nu kunde bilen dö när jag körde. Jag kollade kopplingscheman och frågade på amerikanska forum, men inget hjälpte.
När jag rivit halva instrumentbrädan såg jag nåt som inte brukar finnas i en japansk bil, en dosa från Bosch!!! Tzee german intruder!!! smile Bilen var i det läget tändning på, men den gick inte att starta. Jag knackade till på dosan och då lös instrumenten upp och bilen startade.
Jag skrev till Bosch utan större hopp, men fick svar efter nån dag! En kille på Bosch hade scannat av nån gammal dokumentation och pdf-ade över den till mig. Boxen är tydligen en eftermonterad Immobilizer, så vet vi det...
Nästa steg var att ta loss själva boxen. Hmm, det rasslar lite när jag skakar den. Den var enkel att öppna och uppenbarelsen var total när jag tittade på kretskortet.
Det mögliga reläet var dock enkelt att hitta på nätet och en beställning på EBay från Tyskland var fixad på under två minuter. (Det kostar typ 150:- för två relän. Tio minuters försiktig lödning och allt är fixat... hoppar jag... smile )


https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224963/224963-09cb9d197ee63ca8555b6d69214d0505.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224963/224963-f7b0c3dcecd4d332441ec70019ac2344.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
1 september 2017
#4
BjornWN skrev:
Ja, jag vet att det är en gammal tråd. (Men det är en gammal och sällsynt dosa också... smile ) Jag postar detta som någon slags information och lösning om någon mer stöter på problem med denna typ av dosa/box.
Jag har en likadan box i min Lexus LS400 -95 tyskimporterad nån gång sent på -90 talet.
Bilen började hitta på dumheter i form av att den inte ville starta, men det gick efter att ha vridit nyckeln på/av upprepade gånger. Sedan försvann problemet ett tag för att komma tillbaka, men nu kunde bilen dö när jag körde. Jag kollade kopplingscheman och frågade på amerikanska forum, men inget hjälpte.
När jag rivit halva instrumentbrädan såg jag nåt som inte brukar finnas i en japansk bil, en dosa från Bosch!!! Tzee german intruder!!! smile Bilen var i det läget tändning på, men den gick inte att starta. Jag knackade till på dosan och då lös instrumenten upp och bilen startade.
Jag skrev till Bosch utan större hopp, men fick svar efter nån dag! En kille på Bosch hade scannat av nån gammal dokumentation och pdf-ade över den till mig. Boxen är tydligen en eftermonterad Immobilizer, så vet vi det...
Nästa steg var att ta loss själva boxen. Hmm, det rasslar lite när jag skakar den. Den var enkel att öppna och uppenbarelsen var total när jag tittade på kretskortet.
Det mögliga reläet var dock enkelt att hitta på nätet och en beställning på EBay från Tyskland var fixad på under två minuter. (Det kostar typ 150:- för två relän. Tio minuters försiktig lödning och allt är fixat... hoppar jag... smile )


https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224963/224963-09cb9d197ee63ca8555b6d69214d0505.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224963/224963-f7b0c3dcecd4d332441ec70019ac2344.jpg

Ja, nu har du ju fått svar på vad det är. Hade inte Bosch svarat, så hade google haft svaret på vad lådan var/är åt dig smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 158 Inlägg
2 september 2017
#5
Räckte det att byta reläet? Resten av komponenterna i närheten ser ju bedrövliga ut också, men det kanske snyggar till sig om man tvättar av kretskortet lite

2 Inlägg
4 september 2017
#6
#it_mutt: Det är klart att jag googlade. Jag må vara nära pension, men jag är inte antik... smile Det fanns ett vettigt svar, den här tråden från -13. Dessutom nämns boxen i en tråd där någon som bygger om styrelektoniken på en Supra.
Jag har blåst rent och tvättat lite. Det är inte så snyggt, men det funkar om man våldar reläet till att alltid ligga på. Jag får se nu i veckan när reläna kommer om det funkar att bara byta relä.

Om man tittar på hur hela kretskortet ser ut, verkar det som det har fler funktioner än att bara vara en Immobilizer. Vissa komponenter verkar ganska illa åtgångna, men som sagt, det funkar i alla fall.
Senast redigerat av BjornWN (4 september 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
4 september 2017
#7
BjornWN skrev:
#it_mutt: Det är klart att jag googlade. Jag må vara nära pension, men jag är inte antik... smile Det fanns ett vettigt svar, den här tråden från -13. Dessutom nämns boxen i en tråd där någon som bygger om styrelektoniken på en Supra.
Jag har blåst rent och tvättat lite. Det är inte så snyggt, men det funkar om man våldar reläet till att alltid ligga på. Jag får se nu i veckan när reläna kommer om det funkar att bara byta relä.

Om man tittar på hur hela kretskortet ser ut, verkar det som det har fler funktioner än att bara vara en Immobilizer. Vissa komponenter verkar ganska illa åtgångna, men som sagt, det funkar i alla fall.

Så, sidan man hittar om man söker just på "bosch 8787035157", där man också konstaterar att det är en immobilizer, var inte vettig nog? wink

Men, det är väl bara att hoppas att allt fungerar fint efter reläbyte, hur eller hur smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök