3402
Sök

Motorbyte Volvo 940 Gl

41 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Volvo 945 GL 95:a där jag håller på att byta motor på från en b230fd till en B230ft (fulltrycksturbo). Den motorn kommer ifrån en Volvo 945 97:a. Jag blev klar igår för uppstart men bilen vill inte starta. Jag är säker på att allt sitter rätt. Har naturligtvis bytt till de boxar som satt i turbo bilen. Samt för att skippa spridarmotståndet köpte jag högohmiga spridare och monterade dit de, på det monterade jag också en 3" lmm som har samma slutnr som den jag hade innan. Men motorn vill inte starta. Han får både soppa och gnista. I och för sig har den ju stått ett tag. Vad kan jag felsöka? Jag fick en ide att dra flera jordkablar och sätta dit på motorn. Ska jag även bogsera igång den? Jättetacksam för svar! Vänligen!

Chaufför/Egen företagere
14 Inlägg
17 september 2017
#2
har du fått med boxen för startspärren på 97-98 samt den nyckeln?


41 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
#3
glt-krille skrev:
har du fått med boxen för startspärren på 97-98 samt den nyckeln?

Jag har nyckeln och startspärr boxen till 97:an, men om jag ska föra över boxen till Gl: en vet jag ju inte hur jag ska koppla den för det finns ingen där

6 079 Inlägg
17 september 2017
#4
Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

41 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
#5
Svarte_Orm skrev:
Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

Kan koppla tillbaka gamla lmm och spridare men då bör jag koppla spridarmotstånd eller?

6 079 Inlägg
17 september 2017
#6
Moheisenjr7 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

Kan koppla tillbaka gamla lmm och spridare men då bör jag koppla spridarmotstånd eller?

Få det helt original så har du den bästa grunden att börja felsöka från

41 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
#7
Svarte_Orm skrev:
Moheisenjr7 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

Kan koppla tillbaka gamla lmm och spridare men då bör jag koppla spridarmotstånd eller?

Få det helt original så har du den bästa grunden att börja felsöka från

Okej, men har du tips på hur jag kan koppla spridarmotståndet i gl:en?

41 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#8
Ingen som har möjlighet att förklara hur man kan modifiera om i Gl bilen så att man kan koppla in spridarmotståndet. Kontakten som ska sitta i motståndet består av 4 gröna sladdar och en blå. Vad jag har förstått så går de gröna sladdarna till vardera spridare och den blåa sladden till signalsladden från bränsleboxen. Men vart ska jag skarva om? Eller Har jag fel?
Vänligen!


Sök