3794
Sök

Orkeslös motor, V70 1,6d DRIVe -10

4 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#1
Har en Volvo V70 1,6 diesel som för ett par dagar sedan tappade orken helt och hållet. Bilen har gått 23300 mil och skall strax in på en dyr service med partikelfilterbyte. Bilen körs till och från jobbet vardagar (2x60km, 2x45min, 90-110km/h)

Bilen är orkeslös och det händer inte mycket vid gaspådrag. Går bra på tomgång. Senaste året har bilen ryckt vid låga gaspådrag runt 1500-1800 varv. Märks tydligast vid körning med farthållare i 90km/h och det blir en svag uppförsbacke. Verkstaden har inte kunnat hitta något fel tidigare. Bilen är servad hos Volvo enligt bok. Har hittat en slang som fästet gått sönder på samt en slang som en klämma har skurit sönder. Har provisoriskt lagat slangen men bilen går inte mycket bättre för det.

På bilden visas två pilar och den nedre pilen visar slangen med det trasiga fästet som jag provisoriskt har lagat och följer man den slangen så hamnar man i turbon och det var där slangen hade skurits sönder av en klämma. Även detta är provisoriskt lagat genom att kapa bort den dåliga biten från slangen. Innan jag provisoriskt lagade slangen så torkade jag ren den inuti från tunnflytande olja och idag när jag skulle montera den nyinköpta slangen så var det olja i slangen igen efter bara 20 mils körning.

Fråga 1: Skall det komma annat än luft in i slangen markerad med den nedre pilen i bilden. Om det kommer oljeblandad vätska, vad kan det bero på då?

Fråga 2: Den övre pilen i bilden markerar ett tunt rör/slang som det ser ut som att en annan slang som hänger lös skulle varit ansluten på som ett t-kors. Stämmer detta? om ja, vad påverkas om slangen hänger lös? Slangen går in genom väggen mot kupén i ena änden och mot en koppling med en röd fyrkant i den andra änden.

Vänligen, Jörgen
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225214/225214-e22c26a0cacc21f1f3df2476d2728cfe.jpg
Senast redigerat av jornor02 (1 oktober 2017)

4 824 Inlägg
18 september 2017
#2
fråga 1: nej det ska bara gå luft där. kan bero på att turbon är slut, lossa slangen som sitter på den och känn om det är nått glapp i axeln.

fråga 2: den övre tunna slangen borde vara vaccumslangen till bromsboostern.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

* Voff voff *
10 737 Inlägg
18 september 2017
#3
När tempgivaren till partikelfiltret ger upp blir bilen oerhört slö.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 021 Inlägg
18 september 2017
#4
Nr 1 är vevhusventilationen, och ja det ska vara oljeblandad luft där i, fullt normalt.


4 Inlägg
1 oktober 2017
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225214/225214-3a597744cd7446c10dd5351c0335bfb8.jpg

Har provisoriskt tejpat den tre-delade vacuumslangen och nu går bilen bra. Skall nu försöka hitta ett y-kors och göra en permanent lagning. Volvo säljer hela slangen enligt bilden nedan och även om jag köper den för 700 kronor så vet jag inte hur man byter den delen som går in mot kupén. Vet någon hur man gör?


https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225214/225214-c2a083bda527f32ce5eb42718bab14e6.jpg

Vet någon vart änden som är längst ner på ovanstående bild tar vägen? Till EGR-ventilen?
Senast redigerat av jornor02 (1 oktober 2017)

4 Inlägg
1 oktober 2017
Trådstartare
#6
Rille0 skrev:
Nr 1 är vevhusventilationen, och ja det ska vara oljeblandad luft där i, fullt normalt.

Tack för ditt svar. Här kommer en följdfråga: Så mycket att luftmassemätaren var kletig och att det låg lite klet i botten på luftfilterboxen?
Senast redigerat av jornor02 (1 oktober 2017)

10 164 Inlägg
1 oktober 2017
#7
jornor02 skrev:
Rille0 skrev:
Nr 1 är vevhusventilationen, och ja det ska vara oljeblandad luft där i, fullt normalt.

Tack för ditt svar. Här kommer en följdfråga: Så mycket att luftmassemätaren var kletig och att det låg lite klet i botten på luftfilterboxen?

Då du haft ett läkage kan turbo trycket bli helknass. Men olja in i luftfilterburken tyder på dålig turbo, ta loss slang mellan luftburk och turbo och kontrollera glapp i turbon.

Bytt alla trasiga slangar och rör.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 824 Inlägg
2 oktober 2017
#8
jornor02 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225214/225214-3a597744cd7446c10dd5351c0335bfb8.jpg

Har provisoriskt tejpat den tre-delade vacuumslangen och nu går bilen bra. Skall nu försöka hitta ett y-kors och göra en permanent lagning. Volvo säljer hela slangen enligt bilden nedan och även om jag köper den för 700 kronor så vet jag inte hur man byter den delen som går in mot kupén. Vet någon hur man gör?


https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225214/225214-c2a083bda527f32ce5eb42718bab14e6.jpg

Vet någon vart änden som är längst ner på ovanstående bild tar vägen? Till EGR-ventilen?

den går inte in mot kupen utan den går bara in till kallzonen aka torkardiket.
jag vet hur man gör, har iof aldrig gjort det på en ´10 men på ´15 och framåt och det lär inte skilja speciellt mycket.
det är mycket riktigt som jag skrev tidigare vacuumslangen som går imellam motorn och bromsboostern och om den är sönder/av så funkar inte bromsservot som den ska och du får trycka hårdare på bromsen.
vart den tunna slangen tar vägen har jag lite dålig koll på då det va ett tag sedan man höll på med dom motorerna.
Senast redigerat av Christian S (2 oktober 2017)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök