40 grader f.ö.d (före övre dödpunkt) låter väldigt mycket (tidigt). Jag kan tänka mig att du kan få lite råare gång med något bättre effekt på högre varv genom att ställa på runt 20. Men det är ju samtidigt bra om den inte spikar ihjäl sig i uppförsbackarna... 98 oktan kan hjälpa till lite.
Diagnosuttaget? Jag vet inte hur det fungerar på din bil, men på en så pass gammal bil kan det räcka med att vrida fördelaren. Är den smart nog så kommer emellertid tändning att ändå justera sig vilket gör att du behöver "kortsluta" något för att inställningen ska bli av. Jag kan som sagt inte Mazda, men på äldre Honda CRX etc så fungerar det så, man byglar/kortsluter en kontakt för att inställningen av fördelaren ska bli av.
Skaffa en bra bok på bilen eller leta upp ett specialiserat forum, sedan skaffar du den där stroboskop-lampan, den behöver du.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.