3477
Sök

Justera tändning metod

6 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej, ny på forumet och passar på att ställa en fråga som jag hoppas nån har bra svar på.

Har en gammal rostig Mazda 323 från tidigt 90-tal och funderar på förtändning.
Jag har försökt att lista ut hur jag kan läsa av hur många grader den nuvarande förtändningen är på.
Har provat följande:

- Drar ut tändstift 1 och roterar vevaxeln för hand tills jag märker genom tändstiftshålet att cylinder 1 är i toppläget. Tycker mej kunna se det hyfsat exakt. Gör en märkning på vevaxelns svänghjul eller va de heter.
- Lägger tändstift 1 mot motorblocket och sätter på tändningen.
- Drar runt vevaxeln för hand tills gnistan från stiftet kommer.
- Gör en markering på vevaxelns svänghjul och jämför avståndet mellan de bägge märkena. Jag har teoretiskt  listat ut att 1 grad på svänghjulet är ungefär 1,5mm på hjulets kant.

Resultat: Avståndet mellan märkena är ca 60 mm vilket innebär 40 grader. Detta låter ju helt galet. Tänker jag fel då jag menar att nuvarande tändningsinställning är 40 grader? Eller måste man med startmotorn köra igång och kolla me en sån där stroboskoplampa? Tycker detta borde funka. Den ska enligt manual ha 7 grader. Tillägger att bilen har en hallgivare i fördelaren som ger tändningssignalen.

Mvh Erik

688 Inlägg
2 oktober 2017
#2
Du borde ju ha tändmärken på kamremskåpan nere vid vevaxel remskivan. Då behöver du inga räkna ut förinställningen. Dessutom måste du avaktivera självjusteringen genom Diagnos uttaget
Senast redigerat av Curse (2 oktober 2017)


Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
2 oktober 2017
#3
köp en riktig tändningsinställningslampa istället..    det är det enda sättet..

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
#4
Curse//  Japp, har sett tändmärkningsplåten men jag visste inte hur många grader varje streck var. Nu vet jag att varje streck är 2 grader på min bil. Och det blir ju likväl runt 40 grader. Däremot har jag inte testat det där med diagnosuttaget. Jag har en diagnosbox i min bil som registrerar om något i bilen är fel. Är det den du menar?

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 oktober 2017
#5
40 grader f.ö.d (före övre dödpunkt) låter väldigt mycket (tidigt). Jag kan tänka mig att du kan få lite råare gång med något bättre effekt på högre varv genom att ställa på runt 20. Men det är ju samtidigt bra om den inte spikar ihjäl sig i uppförsbackarna... 98 oktan kan hjälpa till lite.

Diagnosuttaget? Jag vet inte hur det fungerar på din bil, men på en så pass gammal bil kan det räcka med att vrida fördelaren. Är den smart nog så kommer emellertid tändning att ändå justera sig vilket gör att du behöver "kortsluta" något för att inställningen ska bli av. Jag kan som sagt inte Mazda, men på äldre Honda CRX etc så fungerar det så, man byglar/kortsluter en kontakt för att inställningen av fördelaren ska bli av.

Skaffa en bra bok på bilen eller leta upp ett specialiserat forum, sedan skaffar du den där stroboskop-lampan, den behöver du.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

688 Inlägg
3 oktober 2017
#6
caromania skrev:
40 grader f.ö.d (före övre dödpunkt) låter väldigt mycket (tidigt). Jag kan tänka mig att du kan få lite råare gång med något bättre effekt på högre varv genom att ställa på runt 20. Men det är ju samtidigt bra om den inte spikar ihjäl sig i uppförsbackarna... 98 oktan kan hjälpa till lite.

Diagnosuttaget? Jag vet inte hur det fungerar på din bil, men på en så pass gammal bil kan det räcka med att vrida fördelaren. Är den smart nog så kommer emellertid tändning att ändå justera sig vilket gör att du behöver "kortsluta" något för att inställningen ska bli av. Jag kan som sagt inte Mazda, men på äldre Honda CRX etc så fungerar det så, man byglar/kortsluter en kontakt för att inställningen av fördelaren ska bli av.

Skaffa en bra bok på bilen eller leta upp ett specialiserat forum, sedan skaffar du den där stroboskop-lampan, den behöver du.

Samma princip på Mazda. Du säger att du får strecken till 40 grader. Räknar du allihop?


6 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
#7
Curse skrev:
caromania skrev:
40 grader f.ö.d (före övre dödpunkt) låter väldigt mycket (tidigt). Jag kan tänka mig att du kan få lite råare gång med något bättre effekt på högre varv genom att ställa på runt 20. Men det är ju samtidigt bra om den inte spikar ihjäl sig i uppförsbackarna... 98 oktan kan hjälpa till lite.

Diagnosuttaget? Jag vet inte hur det fungerar på din bil, men på en så pass gammal bil kan det räcka med att vrida fördelaren. Är den smart nog så kommer emellertid tändning att ändå justera sig vilket gör att du behöver "kortsluta" något för att inställningen ska bli av. Jag kan som sagt inte Mazda, men på äldre Honda CRX etc så fungerar det så, man byglar/kortsluter en kontakt för att inställningen av fördelaren ska bli av.

Skaffa en bra bok på bilen eller leta upp ett specialiserat forum, sedan skaffar du den där stroboskop-lampan, den behöver du.

Samma princip på Mazda. Du säger att du får strecken till 40 grader. Räknar du allihop?

Märkningen har bara ca 15 streck så min "gnistmarkering" ligger till och med utanför den där märkplattan.  Provade att bygla över i diagnosboxen och det blev en liten skillnad. Jag ska se om jag kan låna en sån där lampa å kolla så istället och se om jag får samma resultat. Tack alla för all input.


Sök