2136
Sök

Xenonkonvertering "lampfel halvljus" Volvo S80 2004

7 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Har xenonkonverterat halvljusen idag, och får hela tiden upp felmeddelandet "lampfel halvljus". Har kikat runt lite och tydligen måste man köpa en "shunt" för att slippa felmeddelandet? Har sökt runt men hittar inte hur man gör.

Jag har ingen aning om vad en shunt är, vart jag ska koppla in den eller någonting. Så då har jag två frågor:

1. Finns det någon guide hur man gör?
2. Finns det någon risk att fortsätta köra trots felmeddelandet?

Är 35w lampor, och eftersom original halogen är 55w så antar jag att det är därför den varnar. Har förra veckan kopplat in xenon i helljusen, 55w, utan att få något felmeddelande.

Tackar!

EDIT: Medans jag höll på att korrigera lamporna, så hade jag vridit om nyckeln i tändningen så lamporna lös, i en kvart ungefär. Sen när jag skulle starta bilen igen så var batteriet helt dött. Kan det ha med xenonlamporna att göra? Hade vindrutetorkarna och radion på samtidigt, i en kvart totalt alltså.
Senast redigerat av niille (25 oktober 2017)

* Voff voff *
10 622 Inlägg
25 oktober 2017
#2
Antingen byter du shunten till en fräst/borrad, vilket tar 2-3 minuter max. Eller så kör du med felmeddelandet tänt, ingenting går sönder av det.

//Brådhis

EDIT: Med halvljusen, vindrutetorkarna och radion på är det inga större problem att dra ur ett halvgammalt batteri på en kvart. Så nej, det har inte med xenonet att göra.
Senast redigerat av Brådhis (25 oktober 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Antingen byter du shunten till en fräst/borrad, vilket tar 2-3 minuter max. Eller så kör du med felmeddelandet tänt, ingenting går sönder av det.

//Brådhis

EDIT: Med halvljusen, vindrutetorkarna och radion på är det inga större problem att dra ur ett halvgammalt batteri på en kvart. Så nej, det har inte med xenonet att göra.

Tack för svar!

Vet du vart man kan hitta utfördlig information om hur man utför ett sådant byte? Har noll erfarenhet när det gäller sådana här saker. Igår så hade jag aldrig ens hört ordet shunt förut, så är lite ny i gemet big_smile

1 966 Inlägg
25 oktober 2017
#4
På vparts finns denna.

Shunt som det kallas används när du får varning om trasiga lampor i halvljus efter konvertering till xenon i din Volvo.
Utförlig installationsanvisning med bilder medföljer.

15 Inlägg
26 oktober 2017
#5
Köp en shunt från skroten å fixa själv. Inte svårt! Eller köp från vparts!
Jag köpte på Ebay från England å fixade det själv.
En liten beskrivning....
http://www.xenonvalot.com/xenonfixvolvo.html

10 164 Inlägg
26 oktober 2017
#6
Köp xenonbalastrar för canbus funkade fint på min 02a smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

* Voff voff *
10 622 Inlägg
26 oktober 2017
#7
Djo skrev:
Köp xenonbalastrar för canbus funkade fint på min 02a smile

Då är det nog både enklare och billigare att byta shunten bara.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 121 Inlägg
26 oktober 2017
#8
Har för mig att Biltema har färdiga satser med lampor och ballaster som är canbus kompitabla (inkl shunt).


10 164 Inlägg
26 oktober 2017
#9
Brådhis skrev:
Djo skrev:
Köp xenonbalastrar för canbus funkade fint på min 02a smile

Då är det nog både enklare och billigare att byta shunten bara.

//Brådhis

Han skulle köpt rätt från början wink

Vparts shunt funkar finfint dock smile Behövde den nu när jag kör orginal xenon strålkastare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök