simlar skrev:
"kamrem, vattenpump, pumprem och lite annat"
Hur mycket jobb är "lite annat"?
Kamremsbyte och pumpremsbyte är tidskrävande på dessa motorer, speciellt när dom sitter tvärställda i V70.
Vid byte av pumprem måste man först ställa in pumpen med indikatorklocka och sen göra en dynamisk pumpinställning med dator.
Kamremsbytet är fruktansvärt trångt att få loss remskivan på veven.
Sen kostar ju då även delarna en slant, kollat lite snabbt på BDS och kamremssats kostar ca 2600kr, vattenpump ca 900kr och pumprem med löprulle och spännare är ca 2000kr, plus någon liter glykol.
Så bara delarna för kamremsbyte med vattenpump och pumprem blir ca 5500kr.
Ska du även ha bytt multirem och spännare blir det ytterligare ca 2200kr.
Då är du uppe i 7700kr för endast delar, sen kanske 8h arbete för att byta allt. 900kr/h har jag för mig icke-märkesverkstad brukar ta i timdebitering, 8*900 = 7200kr i arbetskostnad.
Då är du uppe i 14900kr plus då arbetet och eventuella delar för "lite annat".