Ska försöka ge en väldigt förenklad förklaring utan fysiksnack så kanske det klarnar.
Varvtal visar hur fort motorn snurrar. Det säger ingenting om hur "starkt" eller "hårt" motorn snurrar, bara hur fort. Du kan alltså från varvtal räkna ut momentanhastigheten, hur fort bilen rör sig exakt precis nu.
För att accelerera måste du tillföra kraft. Om du enbart vet varvtalet så har du ingen aning om kraften, alltså "starkheten". Varvtal säger alltså ingenting om acceleration, bara fart.
Om du kollar på specifikationerna på en motor, så anges ofta max vridmoment vid ett visst varvtal, exempelvis 300Nm vid 4200rpm eller liknande. Anledningen att det anges på detta sätt är att då har du både kraften och varvtalet, och då kan du räkna ut effekten, och det är egentligen den som är relevant.
Sen bör man tillägga att det som egentligen är intressant och som man upplever när man kör är momentkurvan. Om en motor har 50Nm vid 3000rpm, 300Nm vid 3500rpm och sen 50Nm vid 4000rpm så kommer den att vara skitjobbig att köra. Först händer ingenting, sen ingenting, sen JÄVLAR blir det en hästspark, och sen händer ingenting igen. Det man vill ha är en fin och jämn kurva, exempelvis skulle en bil med 200Nm vid alla varvtal upplevas betydligt trevligare. Även om toppeffekten är lägre så accelererar den jämnt och fint hela tiden på alla växlar, medans bilen med hög toppeffekt bara sparkar iväg helt hysterisk just vid ett visst varvtal.
Så för att besvara din fråga så påverkar varvtalet i sig inte bilens acceleration, men varvtal kombinerat med vridmoment gör det.