3 oktober 2017
Trådstartare
Idag tog jag en längre tur med bilen, och då började den tyvärr att hacka igen. Inte lika mycket som tidigare - faktiskt långt ifrån, men det är ändå påtagligt och känns inte bra att köra så. Men motorlampan lyser inte längre, så då kanske det inte är någon fara?
Jag har kontrollerat hålen där tändspolarna sitter, och även kontrollerat själva tändstiften - det finns ingen olja där överhuvudtaget. Jag har även kontrollerat oljenivån med stickan, och vad jag kan se verkar bilen inte läcka olja.
Det enda jag inte gjort, av det som föreslagits tidigare i tråden, är att byta ut alla tändspolar. Endast en tändspole är utbytt. Borde jag byta ut alla? Har ju iofs testat att byta ut dem mot tändspolar från en annan begagnad bil, och det gjorde ingen skillnad.
Vad skulle det kunna finnas för andra orsaker till att en bil hackar när man gasar, och då först efter att man kört en 30-60 minuter?
Senast redigerat av niska (3 oktober 2017)
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005