3437
Sök

DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

66 Inlägg
7 augusti 2014
#401
bilen har ju lyst med sin frånvaro så va därför man började undra men såg på en annan sida att den va nymappad så antar att nåt hänt me maskin?

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

201 Inlägg
7 augusti 2014
#402
Tjena! Rekomenderar du att man balanserar vev å kopplings kit? Eller lär de rasa i vilket fall?
Mvh Johan


2 419 Inlägg
7 augusti 2014
#403
nilsson_10 skrev:
Tjena! Rekomenderar du att man balanserar vev å kopplings kit? Eller lär de rasa i vilket fall?
Mvh Johan

Vad bygger du om de ska rasa ändå?

Har du isär allt ska du balansera remhjul vev svänghjul samt tryckplatta!!


201 Inlägg
7 augusti 2014
#404
strandberg31 skrev:
nilsson_10 skrev:
Tjena! Rekomenderar du att man balanserar vev å kopplings kit? Eller lär de rasa i vilket fall?
Mvh Johan

Vad bygger du om de ska rasa ändå?

Har du isär allt ska du balansera remhjul vev svänghjul samt tryckplatta!!

Endel säger ju att b230 inte håller å då tänkte ja mest bara om de är värt å lägga pengar på de.
Okej!


2 121 Inlägg
8 mars 2015
#405
DalleRacing skrev:
MEGA UPDATE!!!!

Då var bottendelen komplett för att stoppas i bilen smile Inväntar bara toppen men först får ni några bilder o förklaringar att suga på wink

Blocket nytvättat och ur blåst i alla kanaler o öppningar med tryckluft
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3ee35b8ca2e2109c71b11f6f3a003a70.jpg

Oljekyl spolarmunstyckets åtdragningsmoment: Skruva åt bulten så mycket du kan förhand UTAN spärrnyckel eller andra hjälpmedel, sedan dra MED spärrnyckel "5min" som på en klocka och andvänd gänglåsning!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-e60697e5567a097cfadbed23c40ea86a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-96eac1fbeb0a939a334c13f99fe6ce14.jpg

Nya original lager monterade på överfall + lagerbananorna i blocket. Där alla lager ska sitta ska de vara tort, när lager sedan är monterade i block + överfall så smörj in glidbanorna med olja lite försiktigt!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5185f4116b069737066301c97bbe1e7b.jpg

Överfallens åtdragningsmoment: Kör i 3 omgångar, börja med mitten överfallet nr3 sedan nr2 - nr4 - nr 1- nr 5! Torra gängor på bultarna! Första åtdragnings omgången 2kg - 9kg - 12kg
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a961462263defcf27e9eb116eec9e52e.jpg

Sedan ett test av kolvringarna! Sätt därför i första/ översta kolvringen i varje cylinder och testa sedan så att ett 0.45mm bladmått går imellan springan ( se bilden nedanför denna) Det får absolut inte vara mindre än 0.45, det behövs lite spel när allt sväller av värmen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8f5996b1ea848fcb5aff5c6ddbff1094.jpg

Bladmått 0.45. Jag fick imellan ett 0.50, bättre med ett större spel än för litet!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3fc7e88f91c5051a0022b7ed47e7a22f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5f6b69a99742a5eb2aa02fee36440181.jpg

H-profil från SPM, standardlängd 152mm inkl arp bultar och lager
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-aa59dacfff8d34fe4d1b399182b30664.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d4d71819630c06edc3d8ea0532ed23d5.jpg

Smörj kolvbult, glidbanorna med olja innan montering av kolvbulten och låsringarna! Samma där med lagerna, tort bakom och olja på glidbanan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8b205153ba3123530f71ee0df708d776.jpg

Alla kolvringar är i, se till att du får rätt ring i rätt spår! Det går inte ta fel, när du packar upp ringarna ur förpackningen så står de i vilket spår dom ska sitta MEN de har en liten markering där det står " top " den sidan ska ju självklart vara upp på alla ringar! Snurra runt ringarna så inte "öppningsspåret" hamnar i samma liv som de 2 andra ringarna för att minska att olja trycker igenom sedan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f1474e588ef786ccdfe5b266aac89875.jpg

Åtdragningsmoment av stakar: 2 omgångar, 3kg - 6.5kg. Olja på gängor och bakom bulthatten! När ni drar överfallen till stakarna så sätt ett passande bladmått mellan stake o vev som hindrar att få en eventuell påfrästande "knäckning" av lagret i sidleds! Staken ska glappa lite i sidleds när den är monterad på veven och det är de glappet jag menar ni ska göra stumt med bladmåttet när ni momentdrar! Det finns ett speciellt verktyg för att få i kolvarna, slå i dom lite lätt med träskaftet på en hammare som inte gör några märken! Ett tips är att sätta alla stakar o kolvar åt samma håll om du har någon typ av markering som Tex. nummer/ text eller liknande
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d26e39f80e73a532628a04d77a1c9f7d.jpg

Oljepumpen, dra bultarna med sunt förnuft och gänglåsning! Glöm inte den lilla "hållarn" som håller det svarta röret på bilden
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d138ff9338c13942cea77848933be45b.jpg

Röret mellan pump o block ska ha gumitätningar på varje ände, smörj dem lite med olja för att inte riskera att de torkar
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7c7d95203958f9ddadf0f116a655eeb6.jpg

Tråget ska också dras med sunt förnuft, de ska inte sitta så hårt och glöm inte gänglåsning!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7439316764da0428133bbd78fac0c911.jpg

Växellåds fästet + gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-23bbe5f25831692177d867f0d7d9bf41.jpg

Packning på och axeln till oljepumpen är monterad! Smörj glidbanorna med olja
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a0f931b831a24cf3d0eac1e08dd6b46c.jpg

Dra bultarna försiktigt, går lätt av! + gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-bb4c32251d16cb71ac595cbbdace1b6d.jpg

Styrbricka för kammremen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-562b058273cd52eefb0c0077abe11bea.jpg

Ståldrev
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8198701baff6b70ab3ec702e4155a9a5.jpg

Stykilen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d7eb6bff6d9081f92c65ec0546b86150.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3864591612bdbd50e5cee34a9c9c1e8d.jpg

Andra styrbrickan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9ed75e0dda4b6aa33e6915b5c9bc0756.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2650d6fb974f33c6e4a08f1d57ab87dc.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-dbae406511657ed2df1b370bdef2e203.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-b168db81b5e83b30d0dcdeefbcb394ec.jpg

Det svarta röret till vänster är det röret ni såg på bilden med vattenpumpen, i det högra hålet sitter det en liten axel med kugg på som driver oljepumpen med hjälp av oljekamen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-91cab722461789d88680b6cbf8153fb8.jpg

Vevhusventilationen, sitter en liten o.ring på burken som ska täta högra hålet till axeln! Gänglåsning på bultarna
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-439dfb849e4137ac745a4be255c8e578.jpg

Vattenpump, glöm inte packning bakom! dra åt försiktigt med gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-56a5fe1c184a8ba15654ba735c8d3f67.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-14cf188fdbd80d553c5c2185eddb3359.jpg

Det kommer mer bilder på motorn inom kort!

vevhusslangen kan man få ur den på något lätt sätt utan att behöva riva motorn? min är troligen igen satt


669 Inlägg
8 mars 2015
#406
Hackev8 skrev:
DalleRacing skrev:
MEGA UPDATE!!!!

Då var bottendelen komplett för att stoppas i bilen smile Inväntar bara toppen men först får ni några bilder o förklaringar att suga på wink

Blocket nytvättat och ur blåst i alla kanaler o öppningar med tryckluft
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3ee35b8ca2e2109c71b11f6f3a003a70.jpg

Oljekyl spolarmunstyckets åtdragningsmoment: Skruva åt bulten så mycket du kan förhand UTAN spärrnyckel eller andra hjälpmedel, sedan dra MED spärrnyckel "5min" som på en klocka och andvänd gänglåsning!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-e60697e5567a097cfadbed23c40ea86a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-96eac1fbeb0a939a334c13f99fe6ce14.jpg

Nya original lager monterade på överfall + lagerbananorna i blocket. Där alla lager ska sitta ska de vara tort, när lager sedan är monterade i block + överfall så smörj in glidbanorna med olja lite försiktigt!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5185f4116b069737066301c97bbe1e7b.jpg

Överfallens åtdragningsmoment: Kör i 3 omgångar, börja med mitten överfallet nr3 sedan nr2 - nr4 - nr 1- nr 5! Torra gängor på bultarna! Första åtdragnings omgången 2kg - 9kg - 12kg
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a961462263defcf27e9eb116eec9e52e.jpg

Sedan ett test av kolvringarna! Sätt därför i första/ översta kolvringen i varje cylinder och testa sedan så att ett 0.45mm bladmått går imellan springan ( se bilden nedanför denna) Det får absolut inte vara mindre än 0.45, det behövs lite spel när allt sväller av värmen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8f5996b1ea848fcb5aff5c6ddbff1094.jpg

Bladmått 0.45. Jag fick imellan ett 0.50, bättre med ett större spel än för litet!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3fc7e88f91c5051a0022b7ed47e7a22f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5f6b69a99742a5eb2aa02fee36440181.jpg

H-profil från SPM, standardlängd 152mm inkl arp bultar och lager
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-aa59dacfff8d34fe4d1b399182b30664.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d4d71819630c06edc3d8ea0532ed23d5.jpg

Smörj kolvbult, glidbanorna med olja innan montering av kolvbulten och låsringarna! Samma där med lagerna, tort bakom och olja på glidbanan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8b205153ba3123530f71ee0df708d776.jpg

Alla kolvringar är i, se till att du får rätt ring i rätt spår! Det går inte ta fel, när du packar upp ringarna ur förpackningen så står de i vilket spår dom ska sitta MEN de har en liten markering där det står " top " den sidan ska ju självklart vara upp på alla ringar! Snurra runt ringarna så inte "öppningsspåret" hamnar i samma liv som de 2 andra ringarna för att minska att olja trycker igenom sedan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f1474e588ef786ccdfe5b266aac89875.jpg

Åtdragningsmoment av stakar: 2 omgångar, 3kg - 6.5kg. Olja på gängor och bakom bulthatten! När ni drar överfallen till stakarna så sätt ett passande bladmått mellan stake o vev som hindrar att få en eventuell påfrästande "knäckning" av lagret i sidleds! Staken ska glappa lite i sidleds när den är monterad på veven och det är de glappet jag menar ni ska göra stumt med bladmåttet när ni momentdrar! Det finns ett speciellt verktyg för att få i kolvarna, slå i dom lite lätt med träskaftet på en hammare som inte gör några märken! Ett tips är att sätta alla stakar o kolvar åt samma håll om du har någon typ av markering som Tex. nummer/ text eller liknande
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d26e39f80e73a532628a04d77a1c9f7d.jpg

Oljepumpen, dra bultarna med sunt förnuft och gänglåsning! Glöm inte den lilla "hållarn" som håller det svarta röret på bilden
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d138ff9338c13942cea77848933be45b.jpg

Röret mellan pump o block ska ha gumitätningar på varje ände, smörj dem lite med olja för att inte riskera att de torkar
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7c7d95203958f9ddadf0f116a655eeb6.jpg

Tråget ska också dras med sunt förnuft, de ska inte sitta så hårt och glöm inte gänglåsning!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7439316764da0428133bbd78fac0c911.jpg

Växellåds fästet + gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-23bbe5f25831692177d867f0d7d9bf41.jpg

Packning på och axeln till oljepumpen är monterad! Smörj glidbanorna med olja
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a0f931b831a24cf3d0eac1e08dd6b46c.jpg

Dra bultarna försiktigt, går lätt av! + gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-bb4c32251d16cb71ac595cbbdace1b6d.jpg

Styrbricka för kammremen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-562b058273cd52eefb0c0077abe11bea.jpg

Ståldrev
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8198701baff6b70ab3ec702e4155a9a5.jpg

Stykilen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d7eb6bff6d9081f92c65ec0546b86150.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3864591612bdbd50e5cee34a9c9c1e8d.jpg

Andra styrbrickan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9ed75e0dda4b6aa33e6915b5c9bc0756.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2650d6fb974f33c6e4a08f1d57ab87dc.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-dbae406511657ed2df1b370bdef2e203.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-b168db81b5e83b30d0dcdeefbcb394ec.jpg

Det svarta röret till vänster är det röret ni såg på bilden med vattenpumpen, i det högra hålet sitter det en liten axel med kugg på som driver oljepumpen med hjälp av oljekamen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-91cab722461789d88680b6cbf8153fb8.jpg

Vevhusventilationen, sitter en liten o.ring på burken som ska täta högra hålet till axeln! Gänglåsning på bultarna
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-439dfb849e4137ac745a4be255c8e578.jpg

Vattenpump, glöm inte packning bakom! dra åt försiktigt med gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-56a5fe1c184a8ba15654ba735c8d3f67.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-14cf188fdbd80d553c5c2185eddb3359.jpg

Det kommer mer bilder på motorn inom kort!

vevhusslangen kan man få ur den på något lätt sätt utan att behöva riva motorn? min är troligen igen satt

få ur den är nog knappt om den är gammal och torr, brukar va jobbig få ur hel även om motorn är riven, och få i en ny lyckas du nog ite med om du inte släpper tråget,
vf tror du att den är täppt då?
Senast redigerat av gjutarolle (8 mars 2015)


2 121 Inlägg
8 mars 2015
#407
gjutarolle skrev:
Hackev8 skrev:
DalleRacing skrev:
MEGA UPDATE!!!!

Då var bottendelen komplett för att stoppas i bilen smile Inväntar bara toppen men först får ni några bilder o förklaringar att suga på wink

Blocket nytvättat och ur blåst i alla kanaler o öppningar med tryckluft
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3ee35b8ca2e2109c71b11f6f3a003a70.jpg

Oljekyl spolarmunstyckets åtdragningsmoment: Skruva åt bulten så mycket du kan förhand UTAN spärrnyckel eller andra hjälpmedel, sedan dra MED spärrnyckel "5min" som på en klocka och andvänd gänglåsning!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-e60697e5567a097cfadbed23c40ea86a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-96eac1fbeb0a939a334c13f99fe6ce14.jpg

Nya original lager monterade på överfall + lagerbananorna i blocket. Där alla lager ska sitta ska de vara tort, när lager sedan är monterade i block + överfall så smörj in glidbanorna med olja lite försiktigt!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5185f4116b069737066301c97bbe1e7b.jpg

Överfallens åtdragningsmoment: Kör i 3 omgångar, börja med mitten överfallet nr3 sedan nr2 - nr4 - nr 1- nr 5! Torra gängor på bultarna! Första åtdragnings omgången 2kg - 9kg - 12kg
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a961462263defcf27e9eb116eec9e52e.jpg

Sedan ett test av kolvringarna! Sätt därför i första/ översta kolvringen i varje cylinder och testa sedan så att ett 0.45mm bladmått går imellan springan ( se bilden nedanför denna) Det får absolut inte vara mindre än 0.45, det behövs lite spel när allt sväller av värmen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8f5996b1ea848fcb5aff5c6ddbff1094.jpg

Bladmått 0.45. Jag fick imellan ett 0.50, bättre med ett större spel än för litet!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3fc7e88f91c5051a0022b7ed47e7a22f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5f6b69a99742a5eb2aa02fee36440181.jpg

H-profil från SPM, standardlängd 152mm inkl arp bultar och lager
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-aa59dacfff8d34fe4d1b399182b30664.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d4d71819630c06edc3d8ea0532ed23d5.jpg

Smörj kolvbult, glidbanorna med olja innan montering av kolvbulten och låsringarna! Samma där med lagerna, tort bakom och olja på glidbanan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8b205153ba3123530f71ee0df708d776.jpg

Alla kolvringar är i, se till att du får rätt ring i rätt spår! Det går inte ta fel, när du packar upp ringarna ur förpackningen så står de i vilket spår dom ska sitta MEN de har en liten markering där det står " top " den sidan ska ju självklart vara upp på alla ringar! Snurra runt ringarna så inte "öppningsspåret" hamnar i samma liv som de 2 andra ringarna för att minska att olja trycker igenom sedan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f1474e588ef786ccdfe5b266aac89875.jpg

Åtdragningsmoment av stakar: 2 omgångar, 3kg - 6.5kg. Olja på gängor och bakom bulthatten! När ni drar överfallen till stakarna så sätt ett passande bladmått mellan stake o vev som hindrar att få en eventuell påfrästande "knäckning" av lagret i sidleds! Staken ska glappa lite i sidleds när den är monterad på veven och det är de glappet jag menar ni ska göra stumt med bladmåttet när ni momentdrar! Det finns ett speciellt verktyg för att få i kolvarna, slå i dom lite lätt med träskaftet på en hammare som inte gör några märken! Ett tips är att sätta alla stakar o kolvar åt samma håll om du har någon typ av markering som Tex. nummer/ text eller liknande
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d26e39f80e73a532628a04d77a1c9f7d.jpg

Oljepumpen, dra bultarna med sunt förnuft och gänglåsning! Glöm inte den lilla "hållarn" som håller det svarta röret på bilden
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d138ff9338c13942cea77848933be45b.jpg

Röret mellan pump o block ska ha gumitätningar på varje ände, smörj dem lite med olja för att inte riskera att de torkar
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7c7d95203958f9ddadf0f116a655eeb6.jpg

Tråget ska också dras med sunt förnuft, de ska inte sitta så hårt och glöm inte gänglåsning!
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7439316764da0428133bbd78fac0c911.jpg

Växellåds fästet + gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-23bbe5f25831692177d867f0d7d9bf41.jpg

Packning på och axeln till oljepumpen är monterad! Smörj glidbanorna med olja
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a0f931b831a24cf3d0eac1e08dd6b46c.jpg

Dra bultarna försiktigt, går lätt av! + gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-bb4c32251d16cb71ac595cbbdace1b6d.jpg

Styrbricka för kammremen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-562b058273cd52eefb0c0077abe11bea.jpg

Ståldrev
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8198701baff6b70ab3ec702e4155a9a5.jpg

Stykilen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d7eb6bff6d9081f92c65ec0546b86150.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3864591612bdbd50e5cee34a9c9c1e8d.jpg

Andra styrbrickan
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9ed75e0dda4b6aa33e6915b5c9bc0756.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2650d6fb974f33c6e4a08f1d57ab87dc.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-dbae406511657ed2df1b370bdef2e203.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-b168db81b5e83b30d0dcdeefbcb394ec.jpg

Det svarta röret till vänster är det röret ni såg på bilden med vattenpumpen, i det högra hålet sitter det en liten axel med kugg på som driver oljepumpen med hjälp av oljekamen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-91cab722461789d88680b6cbf8153fb8.jpg

Vevhusventilationen, sitter en liten o.ring på burken som ska täta högra hålet till axeln! Gänglåsning på bultarna
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-439dfb849e4137ac745a4be255c8e578.jpg

Vattenpump, glöm inte packning bakom! dra åt försiktigt med gänglåsning
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-56a5fe1c184a8ba15654ba735c8d3f67.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-14cf188fdbd80d553c5c2185eddb3359.jpg

Det kommer mer bilder på motorn inom kort!

vevhusslangen kan man få ur den på något lätt sätt utan att behöva riva motorn? min är troligen igen satt

få ur den är nog knappt om den är gammal och torr, brukar va jobbig få ur hel även om motorn är riven, och få i en ny lyckas du nog ite med om du inte släpper tråget,
vf tror du att den är täppt då?

min pissar olja när laddet kommer å det är inte kolvringarna har för bra komp för den saken... men drog ner en ståltråd för att kolla vad som e felet kom inte ens ner med den


669 Inlägg
8 mars 2015
#408
Hackev8 skrev:
gjutarolle skrev:
Hackev8 skrev:

vevhusslangen kan man få ur den på något lätt sätt utan att behöva riva motorn? min är troligen igen satt

få ur den är nog knappt om den är gammal och torr, brukar va jobbig få ur hel även om motorn är riven, och få i en ny lyckas du nog ite med om du inte släpper tråget,
vf tror du att den är täppt då?

min pissar olja när laddet kommer å det är inte kolvringarna har för bra komp för den saken... men drog ner en ståltråd för att kolla vad som e felet kom inte ens ner med den

okey! inte säkert man lyckas komma ner, den slangen böjs nere i blocket fr att inte gå imot veven så inte säkert de går pilla ner nått,kolla så de inte e burken eller lila filtret som ska sitta ovanför


2 121 Inlägg
8 mars 2015
#409
gjutarolle skrev:
Hackev8 skrev:
gjutarolle skrev:

få ur den är nog knappt om den är gammal och torr, brukar va jobbig få ur hel även om motorn är riven, och få i en ny lyckas du nog ite med om du inte släpper tråget,
vf tror du att den är täppt då?

min pissar olja när laddet kommer å det är inte kolvringarna har för bra komp för den saken... men drog ner en ståltråd för att kolla vad som e felet kom inte ens ner med den

okey! inte säkert man lyckas komma ner, den slangen böjs nere i blocket fr att inte gå imot veven så inte säkert de går pilla ner nått,kolla så de inte e burken eller lila filtret som ska sitta ovanför

burken är byt å ren gjord från min gamla sugis.... en tun ståltråd borde man kunna komma igenom med
tycker man iaf


BASS GLAD
1 381 Inlägg
9 november 2017
#410
DalleRacing skrev:
"Oljeretur Tips"

Oljereturen är lite dum på rödblockarna, original är ju returen stumt monterat på turbon in till blocket med en gummipackning! När annat grenrör/ turbo kommer på så blir det krångligt med oljereturen o risk för läckage, därför visar jag nu hur jag gjort på mitt block!

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a837b8e4eb1e01ab98e3d8ecf243fd4f.jpg

Svarva kopplingen exakt 25.03mm så de spänner lite när ni trycker i denna i oljeretur hålet
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1bcd9a64b3c5b99f940eaddbb7f841bb.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-0563fd4ee0ffc3b87108fe03d7d1d84e.jpg

Andvände mig av blå värmetålig packningsillicon för att minimera risken av oljeläckage
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-bd5617a82e60c08065fc62ed92c40f92.jpg

Kopplingen är i slagen men var försiktiga så ni inte spräcker blocket! Det ska vara så bra passning att ni knappt behöver andvända nån kraft när ni slår in den med gummihammare, men lite spän måste ni ha för att den ska sitta o även täta ifrån att olja ska komma ur på sidorna! Ni känner när det är för tight o andvänd inte våld för att få i den! Torka bort överflödigt blå sillicon i hålet när kopplingen sitter
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-119d386084b3bfdcf129733dd003d9a4.jpg

Rekomenderar 16mm invändigt mått på oljereturen
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-94fafd4b57459fafbb02b7cff1cf6b40.jpg

var köpte du den kopplingen ???

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom


Sök